خیانت به همسر: چطور بفهمیم که خیانت کرده؟ نشانه‌های فردی که خیانت می‌کند چیست؟


خیانت به همسر

در روزگاری که ما در آن به سر می‌بریم، به‌علت استفاده‌ی زیاد از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، خیانت به همسر ساده‌تر از گذشته شده و بدون شک یکی از علل اصلی افزایش خیانت در دنیای امروز نسبت به گذشته همین است. خیانت از آفت‌های روابط مشترک است و متأسفانه تأثیری بسیار منفی بر روی کسی‌که خیانت دیده خواهد گذاشت. ساده‌ترین تأثیری که خیانت بر روی افراد دارد این است که آن‌ها را شکاک‌تر از همیشه خواهد کرد.

کسی که خیانت می‌بیند، خیلی دشوار می‌تواند بعدها دوباره به کسی دیگر اعتماد کند. ما در این نوشتار به معرفی نشانه‌های خیانت به همسر خواهیم پرداخت. می‌خواهیم به همراه یکدیگر ببینیم کسی که خیانت می‌کند و در واقع در رابطه‌ی نامشروع با کسی غیر از همسر خود به سر می‌برد ممکن است چه علائمی از خود نشان دهد.


نشانه های خیانت زن و مرد در رابطه

خیانت شوهر

پیش از آن‌که به معرفی علائم خیانت به همسر بپردازیم، تأکید روی این نکته لازم است که علائمی که در ادامه می‌آیند را نباید علائمی قطعی دانست. یعنی ممکن است همسر شما یک یا چند تا از علائم زیر را داشته باشد ولی در واقع خیانت نکرده باشد. در کل وجود علائم زیر در همسر شما فقط احتمال خیانت همسرتان را افزایش می‌دهد و نه آن که خیانت همسر را به طور کامل اثبات کند:

1- بیش‌تر از همیشه به‌ خودش می‌رسد

آرایش همسر

زن یا مرد فرقی نمی‌کند، در کل کسی که خیانت می‌کند معمولاً بیش از پیش به ظاهر خودش می‌رسد. اگر همسرتان عادت داشته که خیلی به ظاهر خودش نرسد ولی چند وقتی است که مدام او را در حال خرید لباس، آرایش‌کردن و خلاصه هر کاری برای بهتر کردن ظاهر می‌بینید باید به ‌شدت به او شک کنید.

کسی که تازه رابطه‌ای را با شخصی دیگر برقرار می‌کند، شوق بیشتری برای بهتر کردن ظاهر خود دارد. این قضیه هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان صادق است.

در چنین شرایطی آقایان ممکن است باشگاه رفتن را آغاز کنند، لباس‌های جدید بخرند، به موی صورت و موی سر و مدل آن‌ها بیشتر از همیشه اهمیت دهند و همچنین خانم‌ها ممکن است بیش از پیش آرایش کنند، مدل موهای‌شان را تغییر دهند، بیشتر لباس بخرند و خلاصه با رضایت بیشتری نسبت به همیشه به ظاهرشان رسیدگی کنند.

2- استفاده‌های مرموز از تلفن‌همراه و کامپیوتر می‌کند

نشانه‌های خیانت به همسر

یکی دیگر از نشانه‌های خیانت به همسر استفاده‌ی مرموز و پنهانی از کامپیوتر و خصوصاً گوشی است. بدیهی است که کسی‌که خیانت کرده، زمانی که با استفاده از کامپیوتر یا گوشی همراه با پارتنر خود صحبت می‌کند این کار را در نهایت خفا انجام می‌دهد. همین ماجرا سبب می‌شود که او حساسیت زیادی به تلفن و کامپیوتر داشته باشد.

هر زمان که گوشی او را در دست بگیرید دچار استرس خواهد شد و حتی اصلاً مانع از آن می‌شود که گوشی او را در دست بگیرید و با آن کار کنید.

قضیه زمانی بودارتر می‌شود که همسرتان بسیار بیشتر از گذشته از گوشی استفاده کند و بدتر آن‌که تاریخچه‌ی چت‌هایش را پاک کند یا History مرورگرهایش را از بین ببرد.

3- تمایل‌اش به شما کمتر می‌شود

کم‌شدن میل یکی دیگر از نشانه‌های خیانت به همسر است. منظور از «میل» در اینجا فقط میل جنسی نیست بلکه تمامی امیال را دربرمی‌گیرد.

به‌عنوان مثال، کسی که خیانت کرده است دیگر آن‌چنان میل ندارد که کنار همسر خود بنشنید و با او گپ بزند، کسی که خیانت کرده است دیگر چندان تمایلی به برقراری رابطه‌ی جنسی ندارد و به همین ترتیب.

در همین راستا، فرد خیانت‌کار صمیمیت زیادی با همسر خود ندارد. باید این نشانه را هم به‌صورت جدی دنبال کنید و ببینید آیا در روزهای اخیر رفتار و کشش او نسبت به شما تغییر کرده‌است یا خیر.

4- رفتار جنسی‌اش تغییر می‌کند

مشکل جنسی در رابطه

در بالا اشاره شد که یکی از علائم خیانت به همسر کم‌شدن میل از جمله میل جنسی است، اما همیشه نباید تغییر در رفتار جنسی فرد خیانتکار را به «کم‌شدن میل جنسی» محدود کنیم، بلکه گاهی تمایل فرد خیانتکار به برقراری رابطه‌ی جنسی با همسر خود بیشتر از قبل می‌شود.

این قضیه به سبب این است که او خودآگاه یا ناخودآگاه به‌دنبال پنهان‌کردن خیانت خود است و فکر می‌کند اگر رابطه را گرم‌تر کند بهتر می‌تواند قضیه را پنهان کند. بنابراین باید روی هر نوع تغییر در رفتار جنسی همسرتان حساس باشید و به دنبال علت آن بگردید.

نکته‌ی دیگر آن که اگر همسرتان در رابطه‌ی جنسی با شما تکنیک‌های جدیدی به کار گرفت هم باید شک کنید، چون ممکن است این تکنیک‌ها را از رابطه با فرد دیگری آموخته باشد.

5- برنامه‌های‌اش تغییر می‌یابند

تغییر برنامه‌ها هم از دیگر علائم خیانت به همسر است. فرض کنید همسر شما هیچ‌وقت به اضافه‌کاری علاقه نداشته و همیشه سر ساعت به خانه می‌آمده است، اما به‌یک‌باره می‌بینید که سه روز در هفته را اضافه‌کاری در شرکت می‌ماند. این قضیه می‌تواند نشانه از خیانت باشد، البته فقط «می‌تواند». نمی‌توان آن را نشانه‌ی قطعی خیانت دانست!

یا مثلاً همسرتان هیچ‌وقت مسافرت کاری نرفته است، اما به‌یک‌باره به شما خبر از مسافرت کاری در روزهای آینده می‌دهد. این‌ اتفاقات باید به‌طور جدی پیگیری شوند و علت آن‌ها مشخص شود. البته همیشه نشان از خیانت ندارند، اما گاهی می‌توانند نشانه‌های واضحی از خیانت باشند.

6- مدام دروغ می‌گوید

همسر دروغگو

بله، کسی که خیانت می‌کند مجبور می‌شود بارها و بارها دروغ بگوید. فرد خیانتکار اگر دیر به خانه بیاید، باید برای توجیه دیر آمدن دروغ بگوید. اگر به او زنگ بزنید و در حال مکالمه باشد، در چنین شرایطی مجبور است که به شما دروغ بگوید. خلاصه آن که خیانتکار بیش از پیش دروغ می‌گوید و بنابراین باید به دروغ‌گفتن همسرتان هم دقت کنید.

7- مثل گذشته خرج نمی‌کند

شوهر خسیس

کسی که خیانت می‌کند، بیش از پیش خرج می‌کند یا بیش از پیش پول دارد. اگر علت یکی از این ماجراها را از او بپرسید ممکن است توجیهی غیرمنطقی برای شما سرهم کند.

در واقع خیانت هزینه دارد: شام در رستوران، هدیه، سفر، هتل و … . در کل اگر فیش خرید از رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های مختلف در جیب همسرتان دیدید باید بیشتر از همیشه به او شک کنید.

8- به پرسش شما در مورد خیانت، واکنش درست نشان نمی‌دهد

اگر یک روزی به هر دلیلی از همسرتان در مورد خیانت پرسش کنید، او به طور صریح پاسخ شما را نمی‌دهد و سعی می‌کند با دادن کوچک‌ترین پاسخ موضوع بحث را عوض کند. اکثر انسان‌ها تمایل زیادی برای دروغ گفتن ندارند و در واقع تا جای امکان تلاش می‌کنند خود را در موقعیتی که مجبور به دروغ گفتن باشند قرار ندهند. تلاش فرد خیانتکار برای عوض‌کردن موضوع بحث در برابر پرسش‌های همسرش دقیقاً به همین علت است.

9- هیچ مشکلی ندارد که حتی چند روز در خانه نباشید

خیانت-همسر

اکثر خانم‌ها و اکثر آقایان دوست ندارند که همسرشان برای چند روز در خانه نباشد یا حتی دیر به خانه بیاید، اما کسی که خیانت می‌کند هیچ مشکلی ندارد که همسرش چند روز به مسافرت برود یا هر روز دیر به خانه بیاید. فرد خیانتکار دیگر همسرش اهمیتی ندارد بلکه فقط رابطه‌ی جدیدش مهم است. همین قضیه موجب می‌شود که او موضعی کاملاً بی‌خیال نسبت به همسرش اختیار کند.

مروری بر برخی از علائم خیانت به همسر داشتیم، اما همانطور که در بالا هم اشاره شد این موارد فقط احتمال خیانت را بالا می‌برند و نه آن که آن را اثبات کنند. اگر این علائم را در همسر خود دیدید، بهتر است یا باواسطه یا بی‌واسطه با او گفت‌وگو کنید و خواهان شنیدن حقیقت باشید. در ضمن مراجعه به یک مشاور حرفه‌ای هم می‌تواند مفید باشد.


دلیل خیانت به همسر مردان یا زنان چیست؟

یک علت واحد برای خیانت به همسر در میان مردان و زنان وجود ندارد، بلکه افراد مختلف به علل مختلف خیانت می‌کنند. گاهی خیانت ناشی از چند علت گوناگون است، اما در کل از موارد زیر می‌توان به عنوان شایع‌ترین علل خیانت به همسر نام برد:

1- نبود عشق و عاطفه در رابطه

رابطه‌هایی که از همان ابتدا بدون عشق و عاطفه آغاز شده‌اند و رابطه‌هایی که به تازگی فاقد عشق و عاطفه و صمیمیت شده‌اند ممکن است علتی باشند برای آن که مرد یا زن یا حتی هر دو به خیانت روی آورند.

2- تنها بودن

زن و مرد هر دو برای آن که تنها نباشد رابطه را آغاز کرده‌اند، اما اگر یکی از این دو به دلایل مختلف نتواند نیاز دیگری را برطرف کند راه برای خیانت باز می‌شود. به عنوان مثال، شوهری که اکثر روزها خانه نیست و همسرش مجبور به تحمل تنهایی است، بیشتر ممکن است شاهد خیانت همسر باشد.

3- مشکلات جنسی

مشکلات جنسی هم از دیگر علل خیانت همسر هستند. اگر زن نتواند از لحاظ جنسی همسرش را تأمین کند یا مرد قادر به برطرف‎‌کردن کامل نیازهای جنسی همسر نباشد، احتمال بروز خیانت بالا می‌رود.

4- تنوع‌طلبی

تنوع‌طلبی هم می‌تواند علتی برای خیانت باشد، خصوصاً برای مردان. تحقیقات نشان می‌دهند که مردان بیشتر از مردان تنوع‌طلب هستند، اما در کل هم زن و هم مرد ممکن است به سبب شخصیت تنوع‌طلب‌شان پس از مدتی از رابطه یا ازدواج خسته شوند و به دنبال برقراری رابطه‌ای جدید باشند.

5- اختلالات روانی

گاهی وجود اختلالات روانی از جمله خودشیفتگی موجب می‌شوند که کسی به همسر خود خیانت کند. در کل «شخصیت» افراد در خیانت آن‌ها بسیار مؤثر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که خیانت در افراد با شخصیت «وظیفه‌شناس» بسیار کمتر از کسانی است که شخصیتی وظیفه‌شناس ندارند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهند افراد برونگرا بیش از افراد درونگرا خیانت می‌کنند. در کل این موارد نشان می‌دهند که در خیانت به همسر عنصر «شخصیت» بسیار تأثیرگذار است.

6- زمینه‌ی پیشینی

منظور از زمینه‌ی پیشینی، دوران قبل از ازدواج است. به عنوان مثال، کسی که در دوران کودکی شاهد خیانت پدر، مادر، دوستان پدر یا مادر و در کل اطرافیان خود بوده ممکن است آن نگاه منفی به خیانت را که در اکثر افراد جامعه وجود دارد نداشته باشد.

سخن آخر

با هم در این نوشتار مروری بر نشانه‌های خیانت به همسر داشتیم و پس از چند علت رایج خیانت را هم مرور کردیم. نکته‌ای که در آخر باید گفته شود این است که خیانت در دنیای امروزی بیشتر از سابق است، اما این به معنای آن نیست که باید همواره به همسرمان شک داشته باشیم. حتی اگر علائم خیانت را در او دیدیم باز هم نباید «قاطعانه» حکم به خائن‌بودن او دهیم.

حتما بخوانید:
رابطه قبل از ازدواج : بررسی صفر تا صد روابط قبل از ازدواج
هرگز با مردانی که این 12 ویژگی را دارند ازدواج نکنید!

شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود در زمینه‌ی خیانت به همسر را از طریق بخش نظرات با ما در‌ میان بگذارید.