۱۰ راه خانگی برای قطع فوری و کوتاه کردن دوران قاعدگی


قطع فوری پریود خانگی

قاعدگی یا پریود گاهی در زمان‌هایی نامناسب سر می‌رسد. در چنین شرایطی است که نیاز به قطع فوری پریود یا قطع سریع پریود پدیدار می‎شود.

واقعیت این است که هنوز تحقیقات معتبری برای این‌که آیا قطع اورژانسی پریود می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشد یا خیر انجام نشده‌است، اما به‌‎نظر می‌رسد که قطع سریع قاعدگی اگر برای یک ماه باشد شاید ضرری نداشته باشد، اما احتمالاً این کار برای دفعات متعدد می‌تواند مضراتی برای سلامت زن به همراه داشته باشد.

اگر درحال‌حاضر نیاز به قطع پریود دارید، این نوشتار از مجله‌ی شادیما را مطالعه کنید. با هم در ادامه خواهیم دید که چه روش‌هایی می‌توانند در این زمینه به کار بیایند.


روش های قطع پریود

در نظر داشته باشید که قطع پریود به‌نحوی‌که خیلی سریع و آنی پریود قطع شود ممکن نیست. روش‌هایی که در ادامه می‌آیند کمک می‌کنند که تمام‌شدن پریود زودتر انجام شود، نه آن‌که خونریزی در چند ساعت متوقف شود:

1- قطع اورژانسی پریود با گیاه بومادران

گیاه بومادران ماده‌ای به نام «تانن» در خود دارد. تانن از خانواده‌ی پلی‌فنول‌هاست و در کنار خواص متعددی که برای بدن دارد، این خاصیت را هم دارد که موجب کاهش درد پریود و همچنین کم‌شدن میزان خونریزی شود.

2-کوتاه کردن قاعدگی با رابطه‌ی جنسی

ما در نوشتاری مجزا نوشته‌ایم که امکان برقراری رابطه‌ی جنسی در دوران پریود وجود دارد. خبر خوب این است که رسیدن به ارگاسم در دوران پریود می‌تواند موجب انقباض رحم شود و به این ترتیب احتمالاً در کوتاه‌کردن پریود مفید است. در نظر داشته باشید که به شرطی رابطه‌ی جنسی می‌تواند در قطع سریع پریود مفید باشد که در طی آن به ارگاسم برسید.

3- قطع پریود با مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی

قطع سریع پریود

ناپروکسن، ایبو پروفن و آسپرین [ASA] از جمله داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند. مصرف این داروها در طی دوران قاعدگی، می‌تواند با کاهش تورم دیواره‌ی رحم مقداری در کم‌شدن خونریزی قاعدگی و کوتاه‌تر شدن دوران پریود مفید باشد. البته که این داروها برای کاهش درد نیز مفید هستند.

4- قطع پریود با کاپ قاعدگی

کاپ یا فنجان قاعدگی نه برای قطع فوری پریود اما برای کوتاه‌شدن دوران خونریزی می‌تواند مفید باشد. بسیاری از زنانی که به‌جای تامپون یا نوار بهداشتی از کاپ قاعدگی استفاده کرده‌اند می‌گویند کاپ قاعدگی دوران پریود را کوتاه‌تر می‌کند.

احتمالاً دلیل این قضیه، وجود مواد شیمیایی در نوارهای بهداشتی است. البته که استفاده از کاپ قاعدگی برای کمک به حفظ محیط زیست نیز مفید است.

5- کوتاه‌شدن پریود با ورزش

روش های قطع پریود

تمرینات ورزشی هم در کوتاه‌کردن دوران قاعدگی می‌توانند مفید باشند. گفته می‌شود تمرینات ورزشی موجب افزایش گردش خون می‌شوند و همین است که در کوتاه‌کردن دوران قاعدگی کمک‌کننده است.

البته در کل از آن‌جا که وزن زیاد معمولاً پریود را طولانی‌مدت و سنگین می‌کند، ورزش‌کردن با حفظ تناسب اندام به کوتاه‌شدن دوران پریود در درازمدت کمک می‌کند.

6- مصرف ویتامین C

قطع پریود

ویتامین C تا حدی باعث کاهش سطح تولید پروژسترون می‎شود و احتمالاً از این طریق می‌تواند به قطع پریود کمک کند.

7- حفظ آرامش و داشتن استراحت بدنی

هرچه بدن فعال‌تر باشد و همچنین هرچه روح‌وروان‌تان مضطرب‌تر باشد، احتمال طولانی‌شدن قاعدگی افزایش می‌باید. بهتر است برای کوتاه‌کردن دوران قاعدگی از انجام کارهای سنگین اجتناب کنید و همچنین در این دوران به‌دور از تنش‌های روانی باشید و سعی کنید با خوردن دم‌نوش‌های گیاهی خودتان را آرام کنید.  

8- قطع پریود با گرما

قطع فوری پریود

کمپرس گرم هم برای تسریع فرآیند پریود و هم برای کاهش درد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر مجبور به کارکردن در طی روز نیستید، سعی کنید در روزهای اول پریود استراحت کنید، تنش روانی نداشته باشید و همزمان از کمپرس گرم بهره ببرید.

9- مصرف میوه و سبزی

در طی دوران پریود و روزهای قبل از آن مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. میوه و سبزی با تأمین ویتامین C بدن می‌توانند در قطع سریع پریود کمک کنند. همچنین گفته می‌شود مصرف لیموترش نیز می‌تواند در کوتاه‌شدن قاعدگی مفید باشد. بد نیست لیموترش را نیز امتحان کنید.

10- نوشیدن چای تمشک برای زودتر تمام شدن پریود

تمشک ماده‌ای قابض است؛ یعنی می‌تواند برای انقباض رحم و بنابراین برای کاهش خونریزی مفید باشد. سعی کنید یا خود تمشک را مصرف کنید یا چای تمشک بنوشید. روزی دو وعده نوشیدن چای تمشک پیشنهاد می‌شود. برای تهیه‌کردن چای تمشک، می‌توانید چند تمشک را در آب بجوشانید.


روش‌های کاهش خونریزی پریود

درصورتی‌که قطع سریع پریود اتفاق نیفتد، لااقل می‌توانید مقدار خونریزی را کاهش دهید. روش‌های زیر نه برای قطع پریود یا حتی برای کم‌کردن دوران پریود بلکه برای کاهش میزان خونریزی مفید هستند:

  • مصرف قرص‌های ضدبارداری [منظور مصرف این قرص‌ها در دوران پریود نیست، بلکه در کل مصرف قرص‌های ضد بارداری به‌صورت منظم در کاهش میزان خونریزی مؤثر است]
  • نوشیدن زیاد آب [متخصصان زنان می‌گویند نوشیدن روزانه 9 الی 10 لیوان آب می‌تواند در کاهش خونریزی و همچنین کاهش درد قاعدگی کمک‌کننده باشد]
  • برخی به‌صورت تجربی می‌گویند که قرص مفنامیک اسید می‌تواند در کاهش خونریزی پریود مؤثر باشد.
  • پاپایا یا انبه هندی نیز می‌تواند در کاهش درد قاعدگی و همچنین کم‌کردن میزان خونریزی مؤثر باشد. بهتر است پاپایا به‌‌صورت سالم مصرف شود و نه پودر یا آب آن.
  • ترکیب کنجد و آب داغ نیز برای کاهش میزان خونریزی مفید است. یک قاشق مرباخوری کنجد را با دو قاشق غذاخوری آب داغ ترکیب کنید و روزی دوبار این ترکیب را بنوشید.

خلاصه

قطع سریع پریود چندان ممکن نیست ولی می‌توان دوره‌ی پریود را کوتاه کرد. به‌ارگاسم‌رسیدن، استفاده از کاپ قاعدگی، مصرف قرص‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی، استفاده از کمپرس گرم، ورزش و نوشیدن چای تمشک می‌توانند برای کوتاه کردن دوران قاعدگی مفید باشند.

لطفاً اگر روشی برای کوتاه‌شدن قاعدگی غیر از روش‌هایی که در بالا معرفی شدند می‌شناسید، آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.