آیا رابطه جنسی در دوران عادت ماهیانه خطرناک است؟


نزدیکی در زمان پریود برای بسیاری از زوج‌ها مسئله است. پرسش اساسی در این ارتباط این است که آیا در دوران قاعدگی می توان رابطه ی جنسی داشت؟ آیا رابطه‌ی جنسی در این دوران به زن یا به مرد آسیب می‌رساند؟

این نوشتار از مجله‌ی اینترنتی شادیما به‌طور کامل به نزدیکی در زمان پریود اختصاص دارد. در ادامه خواهیم دید که نزدیکی در دوران پریود هم مضراتی دارد و هم البته فوایدی.


رابطه جنسی در زمان پریود شدنی است!

فارغ از بحث‌های فرهنگی-مذهبی، اجماع عمده‌‌ی پزشکان بر این است که امکان نزدیکی در زمان پریود وجود دارد و درصورتی‌که هم زن و هم مرد نکات بهداشتی را رعایت کنند، احتمالاً مشکل خاصی وجود نخواهد داشت، اما چه نکاتی باید رعایت شوند؟

نکات بهداشتی برای نزدیکی در زمان پریود

  • مهم‌ترین مسئله این است که زن در دوران پریود خونریزی دارد و اتفاقاً با تحریک مهبل، امکان افزایش خونریزی نیز وجود دارد. بنابراین، رابطه جنسی در دوران قاعدگی می‌تواند همراه با خونی‌شدن آلت تناسلی مرد، ملحفه یا فرش و بدنِ زن باشد. خبر خوب این است که تا حدی می‌توان از آلودگی جلوگیری کرد، به این ترتیب که بهتر است زن و مرد در دوران قاعدگیِ زن ملحفه‌ی یک‌بار‌مصرف زیرِ خود بیندازند.
  • همچنین از آن‌جا که امکان انتقال عفونت‌های مراقبتی [STI] وجود دارد، بهتر است مرد از کاندوم استفاده کند. در واقع ویروس‌هایی که موجب عفونت می‌شوند در خون زندگی می‌کنند و چنان‌چه مرد و زن بدون پوشش در دوران قاعدگی رابطه‌ی جنسی داشته باشند و خونریزی صورت گیرد، احتمال انتقال عفونت‌های مراقبتی بیشتر از مواقعی است که خونریزی وجود ندارد. استفاده از کاندوم تا حد زیادی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
رابطه جنسی در زمان پریود
  • برای فارغ‌شدن از دغدغه‌های بهداشتی، شاید بهتر باشد نزدیکی در زمان پریود در حمام انجام شود.
  • نکته‌ی دیگر آن‌که زنانی که در دوران قاعدگی به‌جای نوار بهداشتی از تامپون استفاده می‌کنند، باید حتماً قبل از دخول تامپون را خارج کنند. برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی همراه با تامپون ممکن است موجب عقب‌رفتن تامپون شود و قطعاً در چنین شرایطی خارج‌کردن تامپون دردسرهای بسیار زیادی به‌همراه خواهد داشت.
نزدیکی در زمان پریودی

فارغ از نکات بهداشتی، دو نکته‌ی دیگر را باید در نظر داشت:

  • تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی گاهی موجب می‌شوند که میل جنسی زنان بالا برود و گاهی باعث کاهش میل جنسی زنان می‌شوند. بهتر است آقایان این نکته را در نظر داشته باشند و درصورتی‌که مطمئن بودند که میل جنسی همسرشان در این دوران کاهش یافته، از برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی اجتناب کنند، چراکه در اغلب مواقع برقراری رابطه جنسی با زنانی که میلِ برقراری رابطه ندارند، اثرات روحی-روانی منفی و گاه ماندگاری به همراه دارد.
  • نکته‌ی دوم این‌که اگر برخی آقایان مایل نیستند که در دوران قاعدگی رابطه داشته باشند و درعوض همسر آن‌ها مایل به نزدیکی در دوران پریود است، بهتر است آقایان همسرشان را درک و میل آن‌ها را برآورده کنند. قاعدگی فرآیندی طبیعی است و این تفاسیرِ انسان است که آن را عجیب‌وغریب و گاه مایه‌ی شرم شناخته‌است.

حتما بخوانید: 10 تا از بهترین روش‌های درمان زود انزالی


آیا نزدیکی در دوران قاعدگی فایده‌ای هم دارد؟

چنان‌که در ابتدای این نوشتار اشاره کردم، برخی متخصصان و کارشناسان تأکید دارند که رابطه جنسی در دوران قاعدگی می‌تواند حتی مفید باشد. از نگاه آن‌ها، نزدیکی در دوران پریود فواید زیر را در پی دارد:

1. کاهش کرامپ‌های قاعدگی

کرامپ‌های قاعدگی را اکثر قریب‌به‌اتفاق زنان تجربه کرده‌اند و می‌دانند که چقدر این گرفتگی‌ها دردناک هستند. خوشبختانه تجربه‌ی درصدی از زنان از نزدیکی در زمان پریود نشان از آن دارد که ارگاسم در دوران پریود می‌تواند به کاهش گرفتگی‌های عضلانی کمک کند. در واقع ارگاسم‌ به انقباض عضلات رحم کمک می‌کند و همین خود کاهش کرامپ‌های قاعدگی را در پی دارد.

علاوه بر این، برقراری رابطه‌ی جنسی موجب ترشح هورمون اندورفین شده و ترشح اندورفین موجب تجربه‌ی حسِ خوب می‌شود. همچنین، برقراری رابطه جنسی تفکر و تمرکز زن را از درد قاعدگی خارج کرده و آن را به رابطه معطوف می‌کند و به این ترتیب باز هم مقداری از درد قاعدگی کاسته می‌شود.

2. قاعدگی کوتاه‌تر

ارگاسم، چنان‌که در بالا نیز اشاره شد، انقباض رحم را افزایش می‌دهد. از آن‌جا که افزایش انقباض رحم کمک می‌کند که محتویات رحم زودتر خارج شوند، می‌توان گفت که نزدیکی در زمان پریود می‌تواند به قاعدگی‌ کوتاه‌تر کمک کند.

3. کاهش سردرد

کاهش سردرد هم می‌تواند یکی از فواید نزدیکی در زمان پریود باشد. این قضیه را برخی از زنانی که در دوران قاعدگی‌شان رابطه‌ی جنسی داشته‌اند مطرح کرده‌اند. گفتنی است که حدود نیمی از خانم‌ها در دوران قاعدگی سردردهای میگرنی تحمل می‌کنند.

نزدیکی در زمان پریود

آیا امکان بارداری در نزدیکی زمان پریود وجود دارد؟

باور عامه این است که زنان در دوران قاعدگی باردار نمی‌شوند، درصورتی‌که این باور اشتباه است. در دوران قاعدگی هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد، اما چون زنان در دوران قاعدگی چرخه‌ی تخمک‌گذاری‌شان تمام شده احتمال بارداری بسیار پایین است.

عمده‌ی احتمال بارداری ناشی از این است که برخی زنان چرخه‌ی 22 روزه دارند و همچنین اسپرم نیز ممکن است تا 7 روز در بدن زن زنده بماند. در چنین شرایطی، پس از اتمام قاعدگی، ممکن است با آغاز چرخه‌ی بارداری تخمکی آزاد شده و با اسپرم‌های زنده ارتباط برقرار کند.

در کل بهتر است برای نزدیکی در زمان پریود از کاندوم استفاده شود. کاندوم هم احتمال بارداری را کاهش می‌دهد و هم در کاهش انتقال آلودگی‌ها از طریقِ خونِ آزادشده‌ی دیواره‌های رحم مؤثر است.

همچنین بخوانید: راه های جلوگیری از بارداری ناخواسته

نزدیکی در دوران پریود رایج است؟

با توجه به نظرسنجی‌هایی که در خارج از ایران صورت گرفته‌اند، اکثر زوجین در دوران قاعدگی رابطه‌ی جنسی ندارند؛ اما نکته این‌جاست که اغلب آن‌ها نه به دلایل پزشکی بلکه بیشتر به دلایل فرهنگی-مذهبی از برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی اجتناب می‌کنند.

رابطه جنسی در دوران قاعدگی

امکان ارضای جنسی غیر از دخول نیز وجود دارد

هیچ اجباری برای دخول در دوران قاعدگی نیست و هم زن و هم مرد هر دو می‌توانند بدون نیاز به دخول ارضا شوند. روش‌های متعددی برای ارضای جنسی بدون دخول وجود دارند و بنابراین درصورتی‌که یکی از زن و مرد یا هر دو مایل به برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی نیستند، لااقل امکان استفاده از روش‌های بدون دخول برای ارضای جنسی زن و مرد فراهم است.


خلاصه

نزدیکی در دوران پریود گاهی هم باب میل مرد و هم باب میل زن است، اما همواره این مسئله در ذهن زنان و مردان وجود دارد که آیا در این دوران می‌توان رابطه‌ی جنسی داشت یا نه.

با هم در این نوشتار دیدیم که امکان رابطه جنسی در دوران قاعدگی وجود دارد، به‌شرطی‌که نکات بهداشتی به‌خوبی رعایت شوند. همچنین دیدیم که حتی بارداری نیز محتمل است و بنابراین بهتر است در دوران قاعدگی از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده شود.