برای درمان زود انزالی چه باید کرد؟


زود انزالی مشکلی رایج و شایع در میان مردان جهان است. بررسی‌ها و پژوهش‌های زیادی در مورد علت زود انزالی و همچنین راه‌های درمان زود انزالی صورت گرفته‌اند و البته نتایج خوبی هم حاصل شده‌است. برای کسانی که در پی علت و درمان زود انزالی هستند، در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی شادیما به‌طور کامل در مورد زود انزالی صحبت خواهد شد.


زود انزالی چیست؟

زود انزالی یا انزال زودرس به‌معنی خارج‌شدن مایع منی پیش از آن که خودِ مرد یا همسرش بخواهند است. با این تعریف مشخص است که زود انزالی قضیه‌ای نسبی است. یعنی اگر توقع زن و مرد – هر دو – از زمان انزال پایین باشد، انزال مرد امری طبیعی به نظر خواهد رسید.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید مردی پس از 4 دقیقه از برقراری رابطه‌ی جنسی انزال را تجربه کند. در چنین شرایطی اگر هم خود او و هم همسرش توقع انزال را لااقل در 10 دقیقه بعد از برقراری رابطه‌ی جنسی داشته باشند، انزالِ مرد در دقیقه‌ی 4 به‌عنوان «زودانزالی» شناخته می‌شود، اما اگر نه مرد و نه زن هیچ توقعی نداشته باشند، انزالِ مرد در دقیقه‌ی 4 را زودانزالی نمی‌شناسند. با این حال، گفته می‌شود میانگینِ مدت‌زمان انزال در مردانِ جوان 5 دقیقه است و در مردانِ مسن‌تر، 2 دقیقه. درصورتی‌که مردی جوان در کمتر از 5 و مردی مسن‌تر در کمتر از 2 دقیقه بعد از برقراری رابطه‌ی جنسی، دچار انزال شود می‌توان وضعیت او را زود انزالی معرفی کرد.

زود انزالی معمولاً موجب بروز نارضایتیِ جنسی در شریک جنسی می‌شود و خود مرد نیز از بابت این‌که چنین وضعیتی وجود دارد دچار اضطراب، نگرانی و گاه حتی خجالت می‌شود.

درمان زود انزالی

علل زود انزالی | چه عواملی موجب زود انزالی می‌شوند؟

هنوز هم پس از کلی تحقیق در مورد این وضعیت به‌طور دقیق و قطعی علت اصلی آن پیدا نشده‌است، با این حال گفته می‌شود که یک سری عوامل می‌توانند در بروز این وضعیت در مردان نقش داشته باشند از جمله:

  • وراثت
  • استرس
  • افسردگی
  • تجارب بد جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • التهاب و عفونت پروستات
  • فشار روانی
  • وجود سطحی غیرطبیعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی
  • عدم‌تعادل هورمونی

اغلب گفته می‌شود که بیش از آن‌که عوامل بدنی روی زود انزالی مؤثر باشند، عوامل روانی و فکری مؤثر هستند. به‌عنوان مثال، مردی که بارها زودانزالی داشته، همواره قبل از رابطه‌ی جنسی و حین آن در فکر انزال زودرس است و همین موجب می‌شود که او نتواند تمرکز کافی را داشته باشد و بنابراین باز هم زودانزالی اتفاق می‌افتد.


بهترین درمان زود انزالی

بدیهی است که برای درمان قطعی زود انزالی باید علت دقیق آن مشخص شود.

فرض کنید مردی به‎سبب دلایل روان‌شناختی دچار زود انزالی است و نه متعادل‌نبودن هورمون‌ها، در چنین شرایطی برای درمان انزال زود رس در او باید عوامل روان‌شناختی برطرف شوند و نه عوامل زیست‌شناختی؛ با این حال، یک سری روش‌ها به‌عنوان روش های درمان سریع زود انزالی از سوی کارشناسان و متخصصان ارائه شده‌اند. شناخته‌شده‌ترینِ این روشِ‌ها به قرار زیر هستند:


  1. استفاده از کاندوم

کاندوم تأخیری

کاندوم به‌سبب آن که سطح تماس را کاهش می‌دهد می‌تواند در افزایش مدت‌زمان رابطه‌ی جنسی مؤثر باشد، خصوصاً اگر از کاندوم تأخیری استفاده شود. امروز در هر داروخانه‌ای انواع کاندوم‌های تأخیری در دسترس هستند.


  1. استفاده از اسپری تأخیری لیدوکائین

اسپری لیدوکائین نیز می‌تواند در این راستا به کار آید. اسپری لیدوکائین در واقع حساسیت را کاهش می‌دهد و بنابراین ممکن است مقداری هم موجب کاهش لذت جنسی برای مرد شود. بیشترِ فایده‌ی استفاده از اسپری لیدوکائین برای شریک جنسیِ مرد است.

برای استفاده از این اسپری، باید حدود 15 دقیقه قبل از برقراری رابطه‌ی جنسی مقداری از آن روی آلت تناسلی اسپری شود.


  1. استفاده از مکمل روی [Zinc]

مکمل روی

برخی مطالعات نشان از آن دارند که روی می‌تواند به برخی از مشکلات جنسی مردان کمک کند. عنصر روی در بدن انسان به سیستم ایمنی و رشد سلولی کمک می‌کند.

همچنین وجود روی در بدن برای افزایش تولید تستوسترون نیز مفید است. کسانی که دچار کمبود روی هستند ممکن است دچار کاهش میل جنسی و همچنین زود انزالی شوند، بنابراین کسانی که دچار انزال زودرس هستند بد نیست مدت‌زمانی کوتاه از مکمل روی استفاده کنند.

گفتنی است که روی از آن عناصری‌ست که نباید به‌میزانی بیشتر از میزان توصیه‌شده مصرف شوند. زیاده‌روی در مصرف روی می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.


  1. افزایش مصرف منیزیم

رژیم غذایی هر انسان تأثیری مستقیم روی سلامت جسم و روان او دارد؛ بنابراین برای رفع بسیاری از مشکلات جسمی و روحی باید رژیم غذایی اصلاح و استاندارد شود. این قضیه برای انزال زودرس نیز صادق است.

یکی از مواد کاربردی برای افزایش زمان رابطه‌ی جنسی، منیزیم است. برای تأمین منیزیم بدن نیازی به مکمل آن نیست، بلکه کافی‌ست منابع منیزیم در سبد غذایی روزانه قرار داده شوند. بهترین منابع منیزیم به قرار زیر هستند:

  • لوبیا قرمز
  • ماست
  • سویا
  • نخود
  • دانه‌ی کنجد
  • شکلات تلخ
  • سیر نخود فرنگی

  1. استفاده از تکنیک مکث-فشار

روش دیگری که برای درمان زود انزالی می‌تواند مفید باشد روش مکث-فشار است. برای استفاده از این روش، مرد هر زمان که احساس انزال داشت باید رابطه‌ی جنسی را متوقف کرده و از زن بخواهد که با دست قسمت کلاهک آلت تناسلی او را فشار دهد و مانع از انزال شود.

وقتی حس انزال از بین رفت، می‌توان خیلی سریع دوباره رابطه را ادامه داد. این تکنیک می‌تواند حتی چند بار هم در حین یک رابطه‌ی جنسی استفاده شود. کم‌کم و به‌تدریج مرد می‌تواند در دفعات بعدی بدون نیاز به دست، از انزال جلوگیری کند.


  1. استفاده از تکنیک شروع پایان

این تکنیک هم می‌تواند برای درمان زود انزالی مفید باشد. بر طبق این تکنیک، هر زمان که فرد احساس کرد در حال انزال است، باید رابطه‌ی جنسی را کاملاً متوقف کند و از شریک جنسی فاصله بگیرد.

هر زمان که مقداری تحریک جنسی کاهش یافت، دوباره می‌توان رابطه‌ جنسی را ادامه داد. البته که این روش ممکن است مقداری از گرمی رابطه کم کند، اما می‌تواند به‌تدریج در رفع انزال زودرس مفید باشد.


  1. استفاده از تمرین کگل

درمان زود انزالی

تمرین کگل برای بسیاری از مشکلات و به‌ویژه مشکلات خانم‌ها می‌تواند مفید باشد، اما اختصاصاً برای رفع انزال زود هنگام نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

فردِ دچار انزال زودرس، برای انجام تمرین کگل، باید رو به بالا دراز کشیده و ماهیچه‌های پشت که از آن‌ها برای جلوگیری از ادرار کردن استفاده می‌کند را سفت کند و برای حدود 4 ثانیه نگه دارد. بعد از 4 ثانیه آن‌ها را شل کند و دوباره بعد از چند ثانیه نگه دارد. این کار باید چند بار در طی روز انجام شود.

تمرین کگل موجب می‌شود که ماهیچه‌های قسمت پشتی قوی شوند و بنابراین فرد می‌تواند حین رابطه‌ی جنسی به‌واسطه‌ی این ماهیچه‌ها مانع از انزال شود.


  1. استفاده از داروهای خوراکی

درمان انزال زودرس

هنوز هیچ داروی قطعی‌ای برای درمان زود انزالی توسط هیچ نهاد قانونی‌ای ثبت نشده‌است، با این حال می‌توان زیر نظر پزشک برخی داروها را برای به‌تأخیر انداختن ارگاسم مصرف کرد. این داروها نیز عمدتاً برای بیماری‌هایی غیر از انزال زودرس تولید شده‌اند، اما اثرات‌شان می‌تواند برای رفع انزال زودرس مفید باشد.

به‌عنوان مثال، داروهای ضد افسردگیِ SSRI یا بازجذب‌کننده‌های سروتونین از جمله سیتالوپرام، فلوکستین و پاروکستین می‌توانند در این راستا مفید باشند. اگر داروهای ضد افسردگی بازجذب‌کننده‌ی سروتونین نتوانند مفید باشند، ممکن است داروهای ضد افسردگیِ سه‌حلقه‌ای از جمله کلومیپرامین مفید باشند.

داروهای آرامش‌بخش از جمله بنزودیازپین‌ها [دیازپام، کلونازپام، لورازپام و …] نیز می‌توانند برای به‌تأخیر انداختن انزال کمک‌کننده باشند.


  1. افزایش دفعات رابطه‌ی جنسی

روش دیگری که برای کنترل انزال زودرس می‌تواند مفید باشد افزایش دفعات رابطه‌ جنسی است. مردانی که به انزال زودهنگام دچار هستند، اگر در طی هفته 1 بار رابطه دارند، بهتر است آن را به 2 یا 3 بار افزایش دهند. همچنین اگر 2 بار رابطه دارند، بهتر است آن را به 3 و حتی 5 بار افزایش دهند.


  1. درمان زود انزالی با عسل و دارچین

درمان زود انزالی با عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات مفید باشد، اما گفته می‌شود برای کنترل انزال زودرس نیز می‌توان از ترکیب عسل و دارچین استفاده کرد. برای درمان زود انزالی با عسل و دارچین، کافی‌ست روزی 3 بار ترکیب این دو ماده مصرف شود.


سخن پایانی

در این نوشتار مروری بر درمان‌های زود انزالی داشتیم. دیدیم که از چه راه‌هایی می‌توان به رفع انزال زودرس پرداخت. نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره داشت این است که در اغلب مواقع زود انزالی ناشی از عوامل روانشناختی است و نه بدنی و بنابراین بهتر است بیشتر روی عوامل روانشناختی تمرکز شود.