ازدواج با زن یا مرد مطلقه دارای فرزند چه چالش هایی دارد؟


ازدواج با زن و مرد مطلقه

با افزایش آمار طلاق در طی دهه گذشته و به طبع افزایش تعداد افراد جدا شده، ازدواج پسران مجرد با خانم‌های مطلقه و بالعکس رواج بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و این مسئله که قبلا بصورت یک تابو شناخته میشد کم کم درحال تبدیل شدن به یک موضوع عادی است. در این مقاله به بررسی ازدواج با زن مطلقه یا مرد مطلقه می پردازیم.


چرا ازدواج با زنان و مردان مطلقه بیشتر شده است؟

با نگاهی گذرا به آمار ارائه شده توسط درگاه ملی آمار ایران می‌توان به این مسئله پی‌ برد که میزان طلاق در طی سالهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است و این افزایش طلاق می تواند یکی از دلایل افزایش تعداد ازدواج با افراد مطلقه باشد. لطفا به نمودار زیر توجه کنید.

آمار طلاق در ایران


ازدواج با زن یا مرد مطلقه چه مزایایی دارد؟

اما صرف افزایش آمار نمی‌تواند دلیل خوبی برای افزایش این نوع ازدواج‌ها باشد. در ادامه به بررسی مزایای ازدواج با زنان یا مردان مطلقه می‌پردازیم.

میزان پختگی بیشتر در افراد مطلقه

معمولا تصوری که افراد مجرد از زندگی مشترک دارند با واقعیات آن سازگار نیست. آنها دربرابر مشکلات زندگی و سختی‌های آن تجربه بسیار کمتری نسبت به افراد مطلقه دارند و این تجربه کم باعث بوجود آمدن مشکلاتی در زندگی مشترک می‌شود.

افراد مطلقه معمولا با احتیاط و مراقبت بیشتری با مسائل زندگی برخورد می‌کنند و این پختگی باعث می‌شود از نکات کوچک چشم پوشی کنند تا مشکلی در زندگی مشترک آنها به وجود نیاید.

مدیریت بهتر مشکلات در افراد مطلقه

زندگی مشترک را می توان مجموعه‌ای تلخ وشیرین دانست که در سرشار از موقعیت‌های آسان و دشوار است. این مشکلات می‌تواند ناشی از مسائل اقتصادی، روحی-روانی و خانوادگی باشد.

افراد مطلقه بدلیل اینکه تجربه بیشتری در برخورد با این مشکلات دارند معمولا آنها را بصورت بهتر و موثرتری مدیریت می‌کنند و کمتر دچار تعارض می‌شوند.

برای مثال خانمی که دعوا با مادرشوهر باعث شکست در زندگی مشترک قبلی وی شده است، با مادرشوهر جدید با احتیاط بیشتری برخورد می‌کند و تحمل بیشتری دارد.

ازدواج با زن و مرد مطلقه

افراد مطلقه نسبت به حفظ زندگی خود مصمم‌تر هستند.

“مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد” کسی که قبلا یکبار در زندگی مشترک خود شکست خورده است با احتیاط و مراقبت بیشتری برخورد می‌کند و سعی می‌کند زندگی خود را طور مدیریت کند که دوباره به شکست نینجامد.

توقع کمتر برای برگزاری مراسم عروسی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل برای جذب پسران مجرد برای ازدواج با خانم‌های مطلقه همین باشد که معمولا خانم‌های مطلقه، از همسر آینده خود توقع برگزاری مراسم عروسی آنچنانی ندارند و دوست دارند زندگی خود را ساده و بدون سروصدا آغاز کنند. پس نیازی به پرداخت هزینه هایی مانند لباس عروس و تالار عروسی را ندارید.

شرایط مالی بهتر افراد مطلقه

افراد مطلقه معمولا بدلیل زندگی مستقل، دارای استقلال مالی هستند و این استقلال مالی بخصوص در خانم‌ها می‌تواند برای تامین هزینه های زندگی کمک کننده باشد. خانم‌هایی که تجربه کسب درآمد دارند قدر پول را بیشتر می‌دانند و کمتر ولخرجی می‌کنند چون بخوبی درک می‌کنند که کسب درآمد کار دشواری است.

مسائل مالی در ازدواج با زن مطلقه

قدردان شادی‌های کوچک هستند.

افرادی که زندگی بعد از طلاق را تجربه می‌کنند و دلایل طلاق آنها مشکلاتی مانند بداخلاقی همسر یا سوء استفاده‌های او است معمولا دوره‌ای از افسردگی و ناراحتی را طی می‌کنند و تنهایی ناشی از این افسردگی باعث می‌شود که قدردان محبت‌ها و خوبی های دیگران باشند.

شاد کردن این افراد کار سختی نیست و به راحتی میتوان دل آنها را بدست آورد.

معایب ازدواج با افراد مطلقه

درباره‌ی مزایای ازدواج با زنان و مردان مطلقع نکاتی را ذکر کردیم البته ممکن است برخی از مواردی که در بالا ذکر شد درباره‌ی برخی از افراد صادق نباشد و حتما لازم است شناخت بیشتری از فرد مقابل کسب کنید. این نوع ازدواج‌ها در کنار مزایای بسیاری که دارند معایب قابل توجهی هم دارند که به بررسی آنها می‌پردازیم.

عدم پذیرش ازدواج با افراد مطلقه در خانواده

یکی از چالش‌های اصلی که برای ازدواج پیش روی شماست راضی کردن خانواده است چرا که خانواده‌ها و بخصوص خانواده‌های سنتی ازدواج با افراد مطلقه را نوعی تابوشکنی می‌دانند و به شدت با آن مخالفت می‌کنند. چه بسا شما موفق به کسب رضایت کامل آنها نشوید و بعدها در زندگی مشترک، همسرتان با خانواده شما دچار تعارض و مشکل شود و این تعارض زندگی شما را به شکست بکشاند.

افراد مطلقه بسیار احساساتی و حساس هستند.

شکست در زندگی مشترک یک‌روزه اتفاق نمی‌افتد و معمولا نتیجه چندین سال درگیری میان زن و شوهر است. این درگیری‌ها باعث زودرنجی آنها می‌شوند و روحیه آنها را حساس می‌کند.

معمولا خانم‌هایی که از طرف همسر قبلی خود آزار و اذیت روحی و جسمی شده‌اند به راحتی به فرد دیگری اعتماد نمی‌کنند و احساس ترس همیشه در دل آنها باقی می‌ماند. مدیریت این احساسات با درک متقابل طرفین از هم ممکن است اما این درک زمانی می‌تواند بطور کامل حاصل شود که هر دو طرف تجربه‌ی مشترکی داشته باشند.

مشکلات تربیت فرزندان در زن و مرد مطلقه

در ابتدای زندگی مشترک ممکن است جملاتی مانند “مثل بچه خودم بزرگش می‌کنم” ، “فرقی با بچه خودم نداره” را تکرار کنید ولی انجام این‌کار به هیچ وجه آسان نیست.

زمانی که درباره‌ی تربیت فرزندان فکر می‌کنید باید به آینده هم توجه کنید. کودکی که امروز خردسال است به زودی تبدیل به نوجوان و جوانی خواهد شد که در پی هویت خود است و هرچقدر هم که با او مهربان بوده باشید بازهم ممکن است شما را به چشم یک غریبه ببیند.

مشکلات تربیت فرزندان در ازدواج مجدد

مقایسه همسر قبلی و جدید

معمولا بعد از ازدواج اول، طرفین نگاه مثبتی به جنس مخالف ندارند و صحبت‌هایی مانند “همه مردها مثل همن” یا “تو هم مثل همسر سابقم هستی” پیش می‌آید که چندان دلنشین نیست و باعث آزار طرف مقابل می‌شود. هیچکدام از طرفین دوست ندارند که با همسر قبلی عشق خود مقایسه شوند و این نوع مقایسه ها شروعی بر اختلافات بسیار بزرگتر است.

گاهی ممکن است این مقایسه ها براساس ویژگی‌های مثبت همسر سابق باشد برای مثال گفته شود که “اخلاق همسر سابقم خیلی بهتر از تو بود” یا اینکه “همسر سابقم خیلی بیشتر خرجم می‌کرد”. این جملات ممکن است شروعی بر پایان رابطه شما باشد.

وابستگی احساسی و عدم قطع ارتباط کامل با همسر قبلی

قلب انسان‌ها مانند کامپیوتر نیست که با زدن یک دکمه بتوان هرچیزی را از آن پاک کرد. رابطه‌ای چندین ساله که با عشق آغاز شده و سرشار از لحظات تلخ و شیرین است به سادگی از ذهن افراد پاک نمی‌شود.

برخی از طلاق‌ها بدون دلیل منطقی و صرفا بخاطر عدم آمادگی طرفین برای یک زندگی مشترک بوجود می‌آیند و ممکن است بعد از طلاق هنوز وابستگی‌هایی میان آنها وجود داشته باشد و این وابستگی‌ها باعث خیانت به همسر فعلی شود. نمونه ساده‌ی این حرف دوستی‌های قبل از ازدواج است که طرفین ممکن است تصمیم بگیرند دوباره بایکدیگر رابطه داشته باشند.

ازدواج با زن و مرد مطلقه

از بین رفتن تابوی طلاق در ذهن

برای کسی که در زندگی مشترک شکست نخورده است طلاق یک تابو و مسئله‌ای ترسناک است و حتی خانواده‌ی او نسبت به این مسئله حساسیت نشان میدهند اما این حساسیت ممکن است برای شخصی که قبلا طلاق گرفته است زیاد نباشد چرا که تابوی طلاق در ذهن او و خانواده‌اش شکسته شده و آن را راه‌حلی می‌داند که ممکن است بازهم به آن رجوع کند.


قبل از ازدواج با مرد یا زن مطلقه چه کار کنیم؟

در بالا لیستی کامل از مزایا و معایب ازدواج با زن یا مرد مطلقه را خواندیم. البته نمیتوان صرفا براساس معیارهای بالا با قطعیت درباره یک نفر و میزان موفقیت زندگی مشترک قضاوت کرد و لازم است شناخت بیشتری از یکدیگر بدست آورد. برای اینکه تصمیم درستی بگیرید به موارد زیر توجه کنید.

درباره‌ی دلایل جدایی از همسر قبلی تحقیق کنید.

همسر احتمالی آینده شما قبلا یکبار زندگی مشترک را تجربه کرده و شکست خورده است. دلیل این شکست چه چیزی بوده است؟ آیا شما ویژگی‌هایی دارید که مانع از شکست مجدد ازدواج شود؟

زمانی که درباره‌ی گذشته‌ی همسر خود تحقیق می‌کنید به دنبال مقصر نباشید چرا که در یک رابطه ی شکست خورده معمولا هر دو طرف مقصر هستند و مجموعه‌ای از اشتباهات در کنار هم قرار گرفته و منجر به جدایی شده است. در این تحقیق به دنبال کسب شناخت از همسر خود باشید و سعی کنید بفهمید چه نوع سبک زندگی دارد.

داشتن سن بیشتر به معنی داشتن تجربه بیشتر نیست.

اینکه تصور کنید چون همسر آینده شما سن بیشتری دارد حتما به پختگی رسیده است و تجربه بیشتری دارد لزوما درست نیست.

بسیاری از افراد هستند که باوجود سن بیشتر هنوز عادات بچه‌گانه خود را حفظ کرده‌اند و شخصیتی لجوج و کودکانه دارند. با شناخت بیشتر فرد و آزمودن او در موقعیت‌های مختلف می‌توانید شیوه‌ی برخورد او با موقعیت‌های مختلف را بررسی کنید.

بخاطر دلسوزی ازدواج نکنید.

هرگز بخاطر حس ترحم و دلسوزی با کسی ازدواج نکنید. این حس ترحم در برخورد با مشکلات زندگی کم کم از بین می‌رود و شما از انتخاب خود پشیمان می‌شوید و رفتارتان تغییر می‌کند.

چون براساس ترحم ازدواج کرده‌اید انتظار دارید که همسرتان از شما بخاطر این فداکاری سپاسگذار باشد و اگر رفتاری غیر از این داشته باشد بر او منت می‌گذارید که “من نجاتت دادم!”. ازدواج شما باید صرفا بخاطر ویژگیهای شخصیتی و عشقی باشد که در دل دارید و لاغیر.

ازدواج با زن مطلقه

سرزنش کردن را کنار بگذارید.

اگر تصمیم به ازدواج گرفته‌اید باید به یاد داشته باشید که حق ندارید همسرتان را به خاطر اشتباهی که در گذشته مرتکب شده سرزنش کنید و با گفتن جملاتی مثل “بخاطر همین اخلاقت اونم نتونسته تحملت کنه”، “همسر قبلیت حق داشته و تو لیاقت محبت نداری”، “تو اگه میدونستی چی درسته که زندگی قبلیت به طلاق نمی کشید” به او زخم زبان نزنید.

قضاوت کردن درباره گذشته دیگران بدون داشتن اطلاعات درست فقط نشان دهنده‌ی مغز کوچک و محدود قضاوت کننده است و نشان می‌دهد او با مفهوم همدلی غریبه است.

خودتان را بشناسید و ملاکهایتان را بدانید.

دلیل شما برای ازدواج با زن یا مطلقه چیست؟ چه ملاکهایی برای ازدواج دارید که باعث شده به سمت این انتخاب بروید؟ قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید ابتدا تکلیف خودتان را مشخص کنید.

سعی نکنید یک ملاک را بر دیگر ملاکهایی که داشته‌اید ترجیح دهید و یا فداکاری انجام دهید چرا که این ملاک در آینده از بین برود و شما دلیلی برای ادامه زندگی مشترک نداشته باشید.

کسب اجازه و جلب رضایت خانواده

همانطور که در بالا گفتیم هنوز هم برای بسیاری از خانواده‌ها مسئله طلاق یک تابو است و نگاه مثبتی به فرد جدا شده ندارند.

ازدواج پیوند بین دو خانواده است و شما نمی‌توانید بخاطر کسی که دوستش دارید خانواده خود یا خانواده او را نادیده بگیرید چرا که خانواده‌ها نقشی بسیار پررنگ در زندگی مشترک دارند و عدم کسب رضایت آنها می‌تواند زمینه ساز مشکلات در آینده باشد. پس بهتر است قبل از هر تصمیمی رضایت خانواده خود را جلب کنید.


سخن پایانی

درباره‌ی مزایا و معایب ازدواج با زن یا مرد مطلقه نکاتی را بیان کردیم ولی نتیجه‌‌گیری درباره‌ی این مسئله صرفا براساس چند ملاک و بدون کسب شناخت کامل از یکدیگر ممکن نیست پس برای انجام یک انتخاب درست و ماندگار بهتر است ابتدا ملاک‌های خودتان را به خوبی بشناسید و شناخت کامل از طرف مقابل بدست بیاورید و سپس تصمیم گیری کنید.

در این راه می‌توانید از کمک متخصصان مشاوره ازدواج استفاده کنید تا نسبت به درستی انتخاب خود مطمئن‌تر شوید.