قبل از خواندن این مطلب ازدواج نکنید! + سوالات مشاوره


مشاوره ازدواج

آیا لازم است قبل از ازدواج از مشاوره ازدواج استفاده کنم؟ ما عاشقانه یکدیگر را دوست داریم، لازم است به مشاوره ازدواج مراجعه کنیم؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ‌خواهیم داد.

از قدیم گفته می شد که ازدواج مثل هندوانه دربسته است که بر پایه قسمت بنا می‌شود اما حتی وقتی ما می‌خواهیم هندوانه‌ای را بخریم از فروشنده درباره آن مشاوره می‌گیریم، غیرازاین است؟ حالا اگر فروشنده فردی ماهر باشد و صداقت داشته باشد می‌تواند به ما کمک کند که انتخاب خوبی داشته باشیم.

برای ازدواج و انتخاب درست هم ما دیگر مثل گذشته تنها نیستیم و می‌توانیم با استفاده از کمک افراد ماهر و صادقی که در این زمینه تخصص دارند درباره درستی انتخابمان مطمئن شویم.

مشاوره قبل از ازدواج به ما کمک می‌کند که از معیارهای ازدواج کلیشه‌ای و نادرست که در ذهن خودمان در نظر گرفته‌ایم فاصله بگیریم و معیارهای استفاده کنیم که احتمال موفقیت ازدواج ما را بالا می‌برد.

یک مشاور ازدواج زبردست و حرفه‌ای به جای ما تصمیم نمی‌گیرد بلکه چشمان ما را باز می‌کند و به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌هایی که از دید ما پنهان بود و ممکن بود به آن‌ها فکر نکرده باشیم را ببینیم.


دلایل به وجود آمدن اختلاف با همسر

مشاوره قبل از ازدواج

مشکلات مالی ازدواج : مسائل مالی شاید به‌خودی‌خود نتوانند بین زوجین اختلاف به وجود بیاورند اما بحث‌هایی که درنتیجه آن به وجود می‌آید حتماً مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. داشتن استقلال مالی از ملزومات ازدواج موفق است و می‌تواند مانع از دخالت خانواده‌ها، بخصوص در مورد مسائل مالی شود.

نداشتن استقلال مالی = دخالت خانواده‌ها = اختلاف با همسر

عدم کنترل خشم : یکی از مهارت‌های خیلی اساسی که ما باید آن را تقویت کنیم، مهارت کنترل خشم است. زندگی مشترک یک مسابقه و بازی نیست که در آن به دنبال امتیاز گرفتن باشید و فکر کنید ساکت بودن نشانه باخت و به‌اصطلاح کم‌آوردن است.

کنترل خشم کار آسانی نیست ولی غیرممکن هم نیست و با تمرین می‌توان به آن دست‌یافت.

عدم شناخت حساسیت‌های همسر : همه ما ضعف‌ها و حساسیت‌هایی داریم، همه ما خطوط قرمزی داریم که دوست نداریم هیچ‌کس به آن‌ها نزدیک شود. شاید مسئله‌ای برای من عادی باشد ولی برای طرف مقابل یک خط قرمز محسوب شود و عدم شناخت آن‌ها، عامل به وجود آمدن اختلاف است.

حساسیت نسبت به خانواده، حساسیت نسبت به ارزش‌ها، حساسیت نسبت به احترام، حساسیت نسبت به بیکاری و….شناخت این حساسیت‌ها بحث کردن درباره آن‌ها باعث می‌شود که اختلاف بین زوجین به وجود بیاید.

برخی از این حساسیت‌ها درنتیجه تجربیات تلخ گذشته برای فرد به وجود آمده و نقطه‌ضعف او محسوب می‌شوند. به نقطه‌ضعف‌ها حمله نکنید.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

عدم شناخت حساسیت های خود : عدم شناخت و توجه حساسیت های خودمان باعث می شود که احساس خودمان را نسبت به آنها سرکوب کنیم و این سرکوب کردن باعث می‌شود که این حس تحقیر، روی هم انباشته شود و یکباره مانند آتشفشان فوران کند و رفتار خیر قابل کنترلی از ما سر می زند.

حساسیت های خودتان را بدانید و خطوط قرمز را ترسیم کنید تا ضربه نخورید.

عدم شناخت یا توافق بر سر مسئولیت ها : در زندگی مشترک زن و مرد هر کدام مسئولیت های خاصی را بر عهده دارند و اگر این مسئولیت ها را به خوبی انجام ندهند مطمئنا بین آنها اختلاف هایی به وجود خواهد آمد. مسئولیت های خود را بشناسید، بپذیرید و انجام دهید. تغییرات مثبت را از خودتان شروع کنید تا همسرتان هم تغییر کند.

سرزنش و تلافی کردن : سرکوفت زدن، تحقیر و سرزنش کردن به خاطر اشتباهاتی که از طرف مقابل سر می زند باعث می شود که کم کم احساس نفرت در او به وجود بیاید و به دنبال تلافی کردن و آتو گرفتن از شما باشد. این رفتار شما را در دور باطلی می اندازد که رهایی از آن آسان نیست.

سرزنش و تلافی دو آفت زندگی مشترک است و میتواند خانواده را از هم بپاشد
گذشت کردن را تمرین کنید.


هدف از مشاوره قبل از ازواج

اهداف مشاوره قبل از را ازدواج اگر بخواهیم بیان کنیم می توانیم برای آن سه هدف اصلی نام ببریم :

  1. شناخت نامزد و بررسی میزان صلاحیت و آمادگی او برای زندگی مشترک
  2. بررسی میزان تفاهم در میان زوجین
  3. بررسی همسانی و هم کفو بودن برای ازدواج

مزایای مشاوره قبل از ازدواج


فکر کردن به خود ازدواج و نه عروسی

زمانی که از ازدواج صحبت میکنیم بسیاری آن را با عروسی اشتباه میگیرند. کارهایی مانند تدارک جشن عروسی، خرید لباس عروس، آرایش عروس، تهیه جهیزیه و تمام مقدماتی که برای برگزاری یک جشن آبرومندانه عروسی انجام می دهید در واقع عروسی است! ولی ازدواج چیست؟

تمام کارهایی که برای این جشن آبرومندانه انجام می دهید در یک شب خلاصه می شود اما ازدواج انتخابی برای باقی عمر است. مطمئناً این که بعد چند سال بعد از ازدواج صدای دعوای شما را همسایه ها بشنوند چندان آبرومندانه نیست!

مشاوره تخصصی به شما این امکان را می‌دهد که از فضای احساسی عروسی کمی فاصله بگیرید و به صورت منطقی و عاقلانه درباره ازدواج فکر کنید.

تنها عشق کافی نیست

شما عاشقانه یکدیگر را دوست دارید و در عشق و عاشقی روی لیلی و مجنون را هم کم کرده‌اید! این خیلی خوب است اما برای ازدواج کافی نیست.

حرارت عشق شما در برخورد با سختی های زندگی و واقعیات آن کم‌کم فروکش خواهد کرد پس باید زمانی که میخواهیم برای ازدواج تصمیم بگیریم باید هم این احساسات را کاهش دهیم و هم از فضای عاطفی فاصله بگیریم تا بتوانیم تصمیمی منطقی بگیریم. مشاوره این فرصت تفکر منطقی را به ما میدهد.

پیشگیری بهتر از درمان است

رفتار و اخلاق ما یک شبه به وجود نمی‌‌آيد بلکه نتیجه یک عمر تجربیات ما هستند. پس اگر بعد از ازدواج متوجه شدید که همسر شما دست بزن دارد ممکن است این رفتار نتیجه‌ی تجربیات گذشته‌ی او باشد.

بیشتر رفتارهای ما ریشه در تجاربی دارد که از قبل بدست آورده ایم و مشاور میتواند این رفتارها را واکاوی کند.

بدست آوردن شناخت کافی از همسر

انسان ها موجودات پیچیده ای هستند موجود پیچیده که حتی قادر به شناخت کامل خودش هم نیست! آیا لازم نیست او را بهتر بشناسید؟ چطور می خواهید او را بشناسید؟ آیا پرسیدن اینکه “دوستم داری؟” کافیست؟

مشاوره قبل از ازدواج به ما کمک می کند که سوال های درست بپرسیم سوال هایی که به ما شناخت کافی میدهند.


سوالات متداول درباره ی مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج چند جلسه است؟

اینکه جلسات مشاوره چه تعداد باشد بستگی به شرایط شما و میزان شناخت شما دارد ولی حداقل آن معمولا 4 جلسه 1.5 ساعتی است.

جلسات مشاوره ازدواج چگونه برگزار میشود؟

برخی از جلسات با حضور دو طرف و برخی از آنها با تشخیص متخصص به صورت فردی برگزار می شود.

نامزدم حاضر به حضور در جلسات مشاوره نیست چه کار کنم؟

بسیاری از افراد هستند که دوست ندارند درباره مسائل شخصی و خصوصی خودشان با یک فرد غریبه صحبت کنند و اینکه همسر شما حاضر نیست در این جلسات شرکت کند می تواند به این دلیل باشد.

دلیل دیگری که می‌تواند وجود داشته باشد این است که ممکن است همسر شما درباره اهمیت مشاوره آگاهی کافی نداشته باشد وشما می توانید با دادن آگاهی، او را به حضور در جلسات مشاوره ترغیب کنید.

در مشاوره از چه ابزارهایی استفاده میشود؟

مهمترین ابزاری که در جریان مشاوره از آن استفاده می شود پرسش و پاسخ است. مشاور با پرسیدن سوالات هدفمند تلاش می کند تا میزان شناخت زوجین نسبت به یکدیگر را افزایش دهد. از ابزارهای دیگری که ممکن است در جدولی در جریان مشاوره از آن استفاده شود تست های شخصیت است با استفاده از آنها تیپ شخصیتی فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مشاوره چند مرحله دارد؟

مشاور را می توان به سه مرحله ی اصلی تقسیم کرد :

  1. شناخت رفتاری، خانوادگی، تحصیلات و سبک زندگی
  2. شناخت ذهنی و تفکرات شناخت رفتاری، خانوادگی، تحصیلات و سبک زندگی
  3. شناخت تفریحات و سبک زندگی مشترک که می‌خواهند داشته باشند.

بهترین زمان برای مراجعه به مشاور ازدواج چه زمانی است؟

زوجین بدون اینکه شناختی از یکدیگر داشته باشند به مشاوره مراجعه کنند خوب نیست و بهتر است که قبل از مراجعه به مشاور حداقل 10 تا 20 ساعت در جریان جلسات خواستگاری با یکدیگر صحبت کرده باشند (البته این زمان برای ازدواج کافی نیست و بعد از این تایم می توان به مشاوره ورد کرد).

البته این را هم باید در نظر داشت که طولانی کردن مدت آشنایی و عدم مراجعه به مشاور باعث می شود که احساس وابستگی احساس وابستگی به وجود بیاید و احساساتی که بین زوجین وجود دارد باعث کاهش تاثیر و عملکرد مشاوره شود.

آیا مشاور به جای من تصمیم می گیرد؟

یک مشاور ازدواج حرفه ای هیچ وقت برای شما تصمیم گیری نمی کند که تلاش می‌کند میزان شناخت شما نسبت به یکدیگر را افزایش دهد و شما با استفاده از این شناخت می توانید تصمیم درست را خودتان بگیرید.

در موارد خاص مانند سوءظن مشاور وظیفه دارد که شما را در جریان قرار دهد زیرا تجربه ثابت کرده شخصی که سوء ظن دارد صلاحیت تشکیل زندگی را ندارد و در آینده حتما دچار مشکل خواهد شد.

چه مسائلی را نباید در مشاوره بیان کنم؟

قبل از اینکه به مشاور مراجعه کنید باید باید تصمیم بگیرید که چه مسائلی را می توانید بیان کنید. اگر مسئله ای وجود دارد جزء خطوط قرمز طرف مقابل محسوب می‌شود و بیان آن باعث ناراحتی و عصبانیت وی می شود بهتر است که این مسئله را در حضور او بیان نکنید و به صورت خصوصی با مشاور در جریان بگذارید.

در مشاوره ازدواج چه نکاتی را رعایت کنم؟

در جریان مشاوره پنهان کاری نکنید و مسائلی را که قابل بیان هستند را حتماً بیان کنید اگر از مسئله‌ای ناراحت هستید بگویید مثلاً بگویید “از این کاری که انجام دادی ناراحت شدم چون…” یا “از این حرفی که زدی دلخور هستم چون…” در این صورت احساس خودتان را به طرف مقابل نشان دهید.

توجه کنید وقتی می خواهید در برابر درباره طرف مقابل صحبت کنید فقط ایرادات او را بیان نکنید و به نکات مثبت هم اشاره کنید.

اتفاقاتی که در جریان رابطه شما افتاده است را بهتر است به صورت خطی کنار هم بچینید و آنها را بیان کنید تا از روند رفتاری که در طی این مدت بین شما اتفاق افتاده، مشاور برای تحلیل رفتارتان استفاده کند. نیاز نیست تمام اتفاقات را بیان کنید و بیان اتفاقات مهم و اصلی کافی است.


سوالات مشاوره قبل از ازدواج

سوالات مشاوره ازدواج

جریان تمامی مشاوره های ازدواج معمولاً یک سری نکات کلیدی و سوالات کلی بیان می‌شود که در پایین سعی کردیم لیستی از آنها را آماده کنیم تا برای پاسخگویی به این سوالات آماده باشید همچنین می توانید مجموعه کامل سوالات خواستگاری را در وبسایت شادیما مطالعه کنید.

  • دلیل شما برای ازدواج چیست و چرا یکدیگر را انتخاب کردید؟
  • از همسرتان چه انتظاری دارید؟
  • چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی میان شما وجود دارد؟ در چه چیز‌هایی تفاهم دارید؟
  • به نظر شما یک زوج موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • عاشق کدام‌یک از ویژگی‌های همسرتان هستید؟
  • کدام ویژگی های همسرتان را دوست ندارید؟
  • درباره سبک‌های فرزند پروری و همسرداری اتفاق نظر دارید؟
  • خانواده ها چه نقشی در زندگی شما دارند؟
  • چه آداب و رسومی در خانواده های شما وجود دارد؟
  • چه اهداف کاری دارید؟ این اهداف برای شما چقدر اهمیت دارند؟
  • درباره مسائل مالی با یکدیگر به توافق رسیده اید؟
  • تقسیم کار در خانه شما چگونه است؟
  • چه خطوط قرمزی دارید؟ آیا این خطوط را به یکدیگر یاد آوری کرده‌اید؟
  • چه چیزی میتواند شما را از یکدیگر جدا کند؟
  • مسایل دینی و مذهبی برای شما چقدر مهم است؟
  • اگر طرف مقابل این مسائل را رعایت نکند چه اتفاقی می افتد؟
  • کدام رفتارهای طرف مقابل را نمی‌پسندید؟

نتیجه گیری مشاوره ازدواج

داشتن ازدواج موفق و تشکیل خانواده خوب، همیشه اتفاقی و شانسی نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت های مشاوره تا حد زیادی این موفقیت را تضمین کرد. وقتی اشتباهی در انتخاب همسر رخ می‌دهد معمولاً جبران کردن آن هزینه زیادی دارد پس بهتر است که قبل از این که دچار مشکل شوید به فکر راهکار باشید.

شما هم می توانید با بیان نظرات خود ما را در کامل کردن این مقاله یاری کنید.

در ادامه بخوانید : سوالات آشنایی قبل از ازدواج