همه چیز در مورد عشق دو طرفه | چطور از یک طرفه نبودن عشق مطمئن شویم؟


چطور متوجه شویم که عشق ما به معشوق یک طرفه است یا عشق دو طرفه در بین ما وجود دارد؟ آیا می شود از علاقه درونی کسی که اورا دوست میداریم باخبر شویم؟ نشانه های یک فرد عاشق چیست و اگر این نشانه ها در او نبود چطور می توانیم به رابطه ادامه داده و او را عاشق کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.


عشق یک طرفه جنگ میان منطق و احساس

عشق یک طرفه به ‌احساسی اطلاق می‌شود که در آن فرد دچار شیدایی نافرجام شده‌ و توان در میان گذاشتن علاقه خود با معشوق را ندارد. این عشق عموماً امری ذهنی است و عاشق در ذهن خود در مورد معشوقش رویا بافی می‌کند و در تصوراتش او را هم عاشق خود می‌پندارد.

عاشق به شکل بیمارگونه‌ای وابسته معشوق می‌شود و حاضر است به هر دری بزند تا او را به خود علاقه‌مند کند. او با تصور این که در آینده می تواند عشق طرف مقابلش را به دست آورد در ذهن خود شروع به پروبال دادن به این احساس می کند. البته بسته به نوع شرایطی که فرد در آن قرار دارد عشق یک طرفه نیز می تواند انواع متفاوتی داشته باشد.

گاه ممکن است فردی که شما عاشق او هستید اصلاً از علاقه شما نسبت به خودش اطلاع نداشته باشد و همین بی‌خبری دلیل بی علاقگی او نسبت به شما باشد و گاهی نیز طرف مقابل از شیدایی شما و علاقه ای که نسبت به او دارید باخبر است ولی میلی به برقراری ارتباط با شما ندارد.

حتما بخوانید: مشاوره ازدواج ، قبل از خواندن این مطلب ازدواج نکنید! + سوالات مشاوره

چگونه بفهمیم عشقمان یک طرفه نیست
نبود عشق دو طرفه برای هر دو طرف آزاردهنده است

علائم اصلی عشق یک طرفه چیست؟

برای اینکه بتوانیم روش های تبدیل عشق یک طرفه به عشق دو طرفه و سرشار از احساس را یاد بگیریم ابتدا باید بدانیم که ما همین حالا یک طرفه عاشق هستیم یا نه؟ بنابراین ابتدا به بیان نشانه های یک طرفه بودن عشق می پردایم:

1- اشتیاق یک طرفه برای برقراری ارتباط

اگر شما دچار عشقی یک‌طرفه شده باشید این عشق در وجود شما، وادارتان خواهد کرد که همیشه شما شروع کننده رابطه باشید. در یک عشق یک طرفه معمولاً شما اولین پیام را می دهید، شما تماس می‌گیرد و تقاضای ملاقات می‌کنید و طرف مقابل تلاشی برای برقراری رابطه با شما نمی‌کند و شاید بودن در کنار دوستان و یا تنهایی را به بودن در کنار شما ترجیح دهد و همواره قبول درخواست ملاقات از طرف شما با اکراه خواهد بود.

2- عدم رضایت از رابطه

درگیر شدن در یک رابطه عاشقانه یک‌طرفه عموماً نمی‌تواند رضایت هیچ کدام از دو طرف را تامین کند زیرا اگر شما دچار چنین عشقی شده باشید به این دلیل که همیشه تنها شما هستید که احساسات خود را خرج طرف مقابل می کند و هیچ‌گونه واکنشی مبنی بر ابراز علاقه از طرف مقابل دریافت نمی‌کنید دچار یک سرخوردگی خواهید شد و رفته رفته این احساس شما را دچار یک نوع انزجار از رابطه خواهد کرد و طرف مقابل هم چون عملاً هیچ احساس و علاقه ای نسبت به شما ندارد از این رابطه حس خوبی نخواهد داشت.

3- همیشه شما سر صحبت را باز می کنید

یکی دیگر نشانه‌های این که شما درگیر یک عشق یک‌طرفه شده اید این است که شما همیشه سر صحبت را باز می‌کنید. طرف مقابل شما علاقه‌ای به صحبت کردن با شما ندارد و شما حرف می‌زنید و حرف می‌زنید و حرف می‌زنید به امید آنکه واکنشی از طرف مقابل دریافت کنید تا شما را امیدوار به ادامه این رابطه کند ولی طرف مقابلتان چون احساسی نسبت به شما ندارد لزومی به پاسخگویی نمی بیند.

4- جواب تماس شما را نمی دهد

فردی که عاشق شما باشد بی‌قرار شنیدن صدای شماست و مدام به صفحه ی گوشی خیره می‌شود به امید این‌ که یک تماس و یا یک پیام عاشقانه از طرف شما ببیند، پس اگر بارها و بارها با پارتنر خود تماس می‌گیرید و او پاسخ‌گو نیست به دوطرفه بودن این عشق شک کنید کسی که عاشق شما باشد تماس شما را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

نشانه ها علائم عشق دو طرفه واقعی
عشق متقابل لذتی بی پایان است

دلایل اصلی ایجاد عشق یک طرفه چیست؟

حالا این سوال پیش می آید که چرا ما درگیر عشق یک طرفه می شویم؟ دلیل اصلی به وجود آمدن این شرایط چیست؟ با فهم علل اصلی عدم ایجاد عشق دو طرفه بهتر می توانیم برای ایجاد آن برنامه ریزی کنیم.

1- سوءتفاهم عشق

بله سوءتفاهم! گاهی یک سوءتفاهم ساده یا یک برداشت اشتباه از رفتار طرف مقابل باعث می‌شود که فرد تصور کند که شخصی به او علاقه‌مند است و این تصورات را آن‌قدر در ذهن خود بزرگ کند که وقتی به خودش می آید یک دل نه صد دل عاشق طرف مقابل شده است و حاضر است هر کاری برای رسیدن به او انجام بدهد.

2- خلأ عاطفی

این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که افرادی که شخصیت محکمی دارند و از نظر عاطفی در گذشته کمبودی را نداشته اند کمتر دچار این قبیل احساسات می شوند. پس اگر فرد در گذشته ی خود علاقه و عاطفه ای را که از خانواده ی خود انتظار داشته دریافت نکرده باشد بیشتر در معرض دچار شدن به یک رابطه عاشقانه نسنجیده خواهد بود.

اغلب افرادی که در چنین خانواده هایی رشد کرده اند دچار کمبودهایی هستند و برای جبران این کمبودها وارد رابطه های یک طرفه می شوند بدون اینکه به عاقبت کار فکر کرده باشند.

3- جبران شکست های گذشته

اغلب تجربه یک عشق شکست خورده به قدری روح انسان را آزار می‌دهد که فرد برای فرار کردن از این احساس تنهایی و شکست به هر ریسمانی چنگ می زند. او بعد از این شکست دچار کمبودهایی می‌شود که برای جبران آن ها به سمت علاقه ی مفرط نسبت به طرف مقابل کشیده می شود تا بتواند رویدادهای گذشته را فراموش کند.

وابستگی حاصل از اینگونه علاقه ها که حاصل تجربه نافرجام قبلی است معمولا بدون پاسخ می ماند

عموماً عشق یک طرفه منجر به طلاق عاطفی، اضطراب، افسردگی و بروز رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود. فردی که احساساتش را خرج طرف مقابل می‌کند چون نیازهای عاطفی خود را بی پاسخ می بیند ممکن است دست به هر کاری بزند. نفرت حاصل از این رابطه ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به روح و روان هر دو طرف وارد کند.

اگر شما با این احساس روبرو شده و با توجه به نشانه‌های ذکرشده یقین پیدا کردید که این عشق فقط یک طرف دل‌باخته و بی قرار دارد دو راه پیش رو دارید یا آن را برای همیشه فراموش کنید یا سعی کنید که این عشق یک طرفه را به عشق دوطرفه تبدیل کنید.

همچنین بخوانید: فال درصد عشق بین دو نفر با اسم

پیامدها و صدمات عشق یک طرفه چیست؟

حالا که با نشانه ها و دلایل عشق یک طرفه آشنا شدید بهتر است پیامدها و بهتر است بگوییم صدمات حاصل از آن را نیز بدانید تا اگر درگیر آن شدید به فکر راه چاره مناسبی برای خود باشید.

1- اعتماد به نفس و غرور شما قربانی می شود

در یک رابطه ی عشقی یک طرفه فرد تمام احساسات خود را به کار می گیرد تا نظر طرف مقابل را به خود جلب کند و زمانی که موفق به این کار نمی شود احساس می کند که شاید به اندازه ی کافی خوب نبوده است و این افکار باعث از بین رفتن اعتماد به نفس او خواهد شد. او خودش را فردی ناتوان و شکست خورده تصور می کند.

2- عزت نفس تان لطمه می خورد

فردی که وارد یک رابطه یک طرفه می شود ناگزیر به هر دری می زند تا توجه طرف مقابل را به خود جلب کند در اغلب این موارد این به هر دری زدن و تلاش های مستمر باعث می شود که فرد بیش از حد خودش را کوچک کند و از طرف مقابل محبت مطالبه کند و این امر عزت نفس فرد را از او خواهد گرفت.

3- باعث بروز بیماریهای روحی می شود

فردی که عاشق شده است اگر جواب مناسبی از سوی معشوقه خود دریافت نکند با تداوم این رابطه به مرور زمان دچار نوسانات روحی و خلقی خواهد شد قرار گرفتن در دو راهی عقل و احساس می تواند این فرد را تا سر حد جنون پیش ببرد.

4- و سرانجام انگیزه خود را از دست می دهید

تلاشهای مستمر فردی که دچار عشق یک طرفه شده برای به دست آوردن توجه طرف مقابل آنقدر از سوی معشوق بی پاسخ می ماند که فرد را دچار یک انزجار و تنفر از هرگونه رابطه ی عاشقانه خواهد کرد.

چگونه بفهمیم عشقمان یک طرفه نیست؟
عشق دو طرفه عاشق را دیوانه تر می کند

راه های تبدیل رابطه طرفه به یک عشق دو طرفه

حالا که با ویژگی های یک طرفه بودن عشق و آسیب های آن آشنا شدید وقت آن رسیده است تا در مورد روش های تبدیل آن به عشق دو طرفه یا عاشق کردن معشوق بپردازیم. با شادیما همراه باشید.

1- عجول نباشید. عشق صبر می خواهد

اولین شرط برای رسیدن به یک رابطه سرتاسر عشق و دل‌دادگی این است که صبور باشید. شما دلتان را با باخته‌اید و بی قرار دیدن طرف مقابلتان هستید و همه تلاش خود را می کنید تا حداقل ابراز علاقه ای از طرف او ببینید و دلتان گرم شود ولی عجله نکنید. احساسات چیزی نیست که به سرعت به وجود بیاید شما باید آهسته آهسته در دل او نفوذ کنید و او را جذب خود کنید.

2- ابراز علاقه کنید

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم گاهی این عدم علاقه‌مندی از طرف مقابل به جهت آگاه نبودن او از عشق شماست. پس سعی کنید همیشه ابراز علاقه کنید و در این کار صادق باشید و احساسات درونی خود را بیان کنید ابراز علاقه مداوم شما شاید بتواند آرام آرام او را نیز به شما علاقمند کند.

3- همراه همیشگی باشید

عشق واقعی زمانی مشخص می‌شود که شما در سختی ها نیز با معشوق خود همراهی کنید. سعی کنید همیشه و در همه حال با معشوقتان همراه و همدل باشید تا عشق خود را به او ثابت کنید. او برای این‌ که عشق و علاقه شما را نسبت به خود باور کند باید احساس امنیت و حمایت را از طرف شما دریافت کند پس سعی کنید با ایجاد این احساسات در طرف مقابل قلب او را تسخیر کنید.

4- بیش از حد حساس نشوید

به این نکته توجه کنید که قرار نیست این عشق یک‌ طرفه شما را از پا دربیاورد، قرار نیست شما تمام زندگی خود را وقف به دست آوردن علاقه ی طرف مقابل کنید. با حساسیت بیش از حد به خودتان صدمه نزنید. سعی و تلاش خود را برای بدست آوردن علاقه طرف مورد علاقه‌تان انجام دهید ولی همیشه در پس ذهن خود این نکته را با خود تکرار کنید که ممکن است او هیچ‌وقت به شما علاقمند نشود و شما نباید از این قضیه یک شکست عشقی و فاجعه برای خود بسازید.

5- نکات مثبت خود را نشان دهید

سعی کنید که معشوقه تان بهترین ها را در وجود شما ببیند. البته این بدان معنا نیست که عیب های خودتان را پنهان کنید بلکه باید کاری کنید که او درک مناسبی از شما داشته باشند و عیوب اخلاقی شما را در سایه محسنات شما ببیند. در واقع در یک کلام محسنات و خوبی های خود را به او نشان دهید و برای آینده ذخیره نکنید.

6- احترام بگذارید

همه انسان ها نیاز دارند که مورد احترام باشند. احترام گذاشتن به شخصیت طرف مقابلتان توأم با ابراز عشق از طرف شما حس اعتمادی به او می‌دهد که رفته ‌رفته باعث ایجاد علاقه در وجود او خواهد شد. همواره به شخصیت، تفکرات و احساسات طرف مقابل تان احترام بگذارید.

همچنین بخوانید: چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم؟

حرف آخر

همان‌طور که اشاره کردیم شما برای رسیدن به عشق دو طرفه راه طولانی درپیش دارید و باید با آگاهی و شناخت کافی این مسیر را طی کنید. شناخت کافی از احساست طرف مقابل می تواند به شما در انتخاب درست مسیر پیش رو کمک کند.

به طور خلاصه صبر و احترام به خود و معشوقتان و مطرح نمودن احساس عمیق خود به او تنها راهی است که میتواند در این راه به شما کمک کند تا از حس واقعی او نسبت به خود آگاه شوید.