در جلسه اول آشنایی برای ازدواج چه سوالاتی بپرسیم؟


خوشبختانه وضعیت ازدواج در ایران در اکثر مناطق مانند گذشته نیست. در گذشته دختر و پسر چندان نمی‌توانستند از یکدیگر شناخت پیدا کنند. ازدواج آن‌ها به‌شکل سنتی و بدون اختیارشان صورت می‌گرفت. در حال حاضر اما شرایط بسیار متفاوت شده‌است.

دختر و پسر می‌توانند قبل از ازدواج و پیش از رسمی‌شدن رابطه، با یکدیگر آشنا شوند و شناختی نسبی از هم پیدا کنند. در این نوشتار برای‌تان خواهیم گفت که در اولین قرار و در روزهای آشنایی قبل از ازدواج بهتر است چه سوالاتی را از یکدیگر بپرسید.


سؤالات مهم آشنایی قبل از ازدواج

در نظر داشته باشید که پرسش‌هایی که در ادامه می‌آیند شامل مهم‌ترین پرسش‌های آشنایی قبل از ازدواج هستند و هر یک از این پرسش‌ها می توانند خود شامل چندین پرسش دیگر هم باشند:


1. چرا می‌خواهید ازدواج کنید؟

شاید مهم‌ترین سوالی که باید در اولین قرار و در روزهای آشنایی قبل از ازدواج از طرف مقابل بپرسید این باشد که چرا می‌خواهید ازدواج کنید؟

دلیل یا دلایلی که طرف مقابل برای تمایل‌اش به ازدواج می‌آورد می‌توانند برای آشنا شدنِ بیشترِ شما با دایره‌ی افکار او مفید باشند.


سؤالات مهم آشنایی قبل از ازدواج

2. چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که هم مرد از زن و هم زن از مرد باید بپرسد، همین پرسش در مورد برنامه‌ریزی آینده است. هم دو باید بدانند که طرف مقابل‌شان برای آینده چه برنامه‌ای دارد.

فرض کنید خانم از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده که در کنکور دکتری قبول شود و برای تحصیل در مقطع دکتری به یکی از دانشگاه‌های تهران یا شهری غیر از شهر شما برود. اگر قبل از ازدواج چنین موضوعی با آقا هماهنگ نشود، ممکن است این موضوع بعد از ازدواج به مشکلاتی جدی منتهی شود.

این قضیه برای مرد هم می‌تواند اتفاق بیفتد و در این زمینه تفاوت چندانی وجود ندارد. مهم این است که برنامه‌های آینده با یکدیگر در میان گذاشته شوند تا هر دو بدانند که آیا برنامه‌های‌شان در تضادی جدی با هم هستند یا خیر.


3. چقدر به آزادی فردی اهمیت می‌دهید؟

منظور از آزادی فردی در اینجا آزادی از نظرگاه سیاسی یا فلسفی نیست، بلکه منظور آزادی مرد یا زن است. برخی مردان به آزادی فردی برای همسر خود اعتقاد ندارند.

در نگاه آن‌ها زنان نباید هر زمان که خواستند به مسافرت بروند، مهمان دعوت کنند، تحصیل کنند، شغل داشته باشند و موارد این قبیل. در برخی موارد هم دیده شده که زنان به آزادی مردان اعتقادی نداشته‌اند و آن‌ها را در تنگنا قرار داده‌اند.

آن‌چه که در ارتباط با این پرسش اهمیت دارد این است که در قرارهای آشنایی قبل از ازدواج به‌طور کامل عقیده‌ی زن و مرد در مورد آزادی همسر و حساسیت‌شان به برخی موضوعات مورد بحث قرار گیرد.


سوالات آشنایی قبل ازدواج

4. چقدر درآمد دارید؟

این پرسش معمولاً از سوی خانم‌ها از آقایان پرسیده می‌شود، اما می‌تواند پرسشی دو طرفه باشد. در قرارهای آشنایی قبل از ازدواج ضروری است که وضعیت درآمد و پرسش‌هایی که به آن ارتباط دارند بررسی شوند. فرض کنید خانم هیچ درآمدی ندارد و در آینده هم قرار نیست شاغل شود و بنابراین قرار است آقا مخارج زندگی را تأمین کند. باز هم فرض کنید که هم آقا و هم خانم مشکلی با آن که فقط آقا مخارج زندگی را تأمین کند ندارند، اما در این بین یک سری پرسش اساسی وجود دارند:

  • درآمد آقا چقدر است؟
  • آیا خانم با میزان درآمد آقا مشکلی ندارد؟
  • خانم و حتی آقا تا چه حد با مشکلات مالی سازگار هستند؟
  • اگر به هر دلیلی درآمد آقا برای مدتی کوتاه و در واقع به‌صورت موقت قطع شود، مشکلی به وجود خواهد آمد؟
  • هم خانم و هم آقا تا چه حد اهل بریز و بپاش هستند؟
  • [در صورتی که هر دو نفر شاغل باشند] کارهای خانه به چه صورت تقسیم شوند؟

البته که پرسش اصلی همان میزان درآمد خانم و آقا است، اما پرسش‌های زیادی هم در این میان وجود دارند که فقط به چند مورد از آن‌ها در بالا اشاره شد.

سعی کنید مسائل مالی را بسیار جدی بگیرید و در جلسات آشنایی قبل از ازدواج به‌طور مفصل و بدون تعارف و پوشاندن واقعیت در باب آن‌ها بحث کنید.


5. اجتماعی هستید یا غیراجتماعی؟

این هم پرسشی ضروری برای قرارهای آشنایی قبل از ازدواج است. این سوال را قبل از خواستگاری، هم خانم از آقا و هم آقا از خانم باید بپرسد. در بسیاری از موارد، وقتی یکی از طرفین اجتماعی است و دیگری غیراجتماعی مشکلات متعددی بروز می‌کنند.

فرض کنید آقا اجتماعی است و خانم غیراجتماعی. در چنین شرایطی آقا مدام به‌دنبال مهمانی‌رفتن، مهمانی‌گرفتن، سفر رفتن و موارد این قبیل است و برعکس خانم هیچ تمایلی به این کارها ندارد. چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر یکی از این دو از موضع خود کوتاه نیاید، قطعاً اختلاف و بحث پیش خواهد آمد و به‌دنبال آن‌ها نارضایتی از زندگی.

چه بهتر که در جلسات آشنایی قبل از ازدواج در مورد این موارد سوال شود و در صورت امکان توافق شود تا در آینده مشکل حادی از این بابت به وجود نیاید.

حتما بخوانید: معیارهای ازدواج موفق چیست؟ (راهنمای کامل انتخاب همسر)


در جلسه اول آشنایی برای ازدواج چه سوالاتی بپرسیم؟

6. گذشته برای شما مهم است؟

این هم پرسشی اساسی برای جلسات آشنایی قبل از ازدواج است. پرسش اصلی این نیست که در گذشته‌ی خانم یا آقا چه اتفاقی افتاده، بلکه پرسش اصلی این است که آیا گذشته‌ی خانم یا آقا برای طرف مقابل مهم است یا خیر. اگر پاسخ «خیر» باشد، که دیگر اهمیتی ندارد که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده، اما اگر پاسخ «مثبت» باشد، شرایطی متفاوت پیش می‌آید.

باید دید پاسخ هر دو طرف به پرسش مثبت است یا فقط یک طرف. اگر هر دو طرف پاسخ‌شان مثبت باشد، پس هر دو نباید مشکلی با گفتن گذشته‌ی خود به دیگری داشته باشند، اما اگر فقط یک طرف پاسخ مثبت دهد و در واقع فقط یک طرف گذشته‌ی طرف مقابل برای‌اش مهم باشد، باید به توافق برسند که آیا طرف مقابل مایل به گفتن جزئیات گذشته‌ی زندگی‌اش هست یا خیر؟

در کل بهتر است در مورد گذشته‌ی طرف مقابل چندان سخت‌گیر نباشید و تا جای امکان به جزئیات وارد نشوید، خصوصاً افراد حساس باید تا جای امکان طرف مقابل را سوال‌پیچ نکنند.

بیشتر بخوانید: بررسی صفر تا صد روابط قبل از ازدواج


7. از لحاظ روانی و جسمی سالم هستید؟

این سوال هم بسیار مهم است. قرار است یک عمر با هم زندگی کنید و بدیهی است که باید از وضعیت جسم و روان همسرتان اطلاع داشته باشید. مهم نیست که سلامتی روحی و سلامت جسمی طرف‌مقابل‌تان چقدر است، بلکه آن‌چه که بسیار مهم است این است که اگر بیماری‌ای هم وجود دارد از آن اطلاع داشته باشید.

هر گونه پنهان کاری در مورد مشکلات جسمی به ضرر هر دو فرد بوده و ممکن است در آینده اختلافاتی را ایجاد کند. در مورد مشکلات روحی و روانی نیز می توان از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کرد و در صورت تایید آن ها تصمیم به ازدواج گرفت.


آشنایی قبل از ازدواج

8. سرد هستید یا گرم؟

میزان تمایل به برقراری رابطه‌ی جنسی نیز از آن مسائل مهم است که باید در جلسات آشنایی قبل از ازدواج در موردشان بحث کرد. درصد عمده‌ای از طلاق‌هایی که در کشور ثبت می‌شوند مستقیم یا غیرمستقیم به مشکلات جنسی مربوط می‌شوند.

لازم است در جلسات آشنایی قبل از ازدواج در مورد نیاز به رابطه‌ی جنسی پرسش شود. هم خانم و هم آقا باید بگویند که تا چه حد به رابطه‌ی جنسی نیاز دارند؟ دوست دارند در هر هفته یا هر ماه چند بار رابطه‌ی جنسی برقرار کنند؟ آیا می‌توانند سر کمیت و کیفیت رابطه‌ی جنسی با هم سازگار شوند؟

بدیهی است که اگر یکی از طرفین از لحاظ میل جنسی جزو افراد گرم باشد و دیگری جزو افراد سرد مشکلاتی به وجود خواهد آمد، پس تا جای امکان باید این مسئله حل‌وفصل شود.


9. مذهبی هستید؟

منظور از مذهبی‌بودن، اعتقاد داشتن به مبانی دین نیست، بلکه منظور شدت مذهبی‌بودن است. قطعاً همه‌ی جامعه نماز شب نمی‌خوانند، همه افراد جامعه هر شب یا حتی هفته‌ای 1 بار به مسجد نمی‌روند، همه‌ی جامعه حساسیت‌های شدید مذهبی ندارند، اما برخی دیگر این کارها را انجام می‌دهند.

مسئله این است که خانم و آقا باید در این زمینه‌ها تا حدی با هم سازگار باشند. کسی که مذهبی شدید است، احتمال بسیار زیاد نمی‌تواند با کسی که مبانی دین را چندان رعایت نمی‌کند ازدواجی موفق داشته باشد و همین است که مذهبی‌بودن یا نبودن را به یکی از مهم‌ترین سوالات آشنایی قبل از ازدواج تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: سوالات دوران نامزدی


سوالات آشنایی قبل از ازدواج

10. به خانواده‌ی پدری‌تان وابسته هستید؟

وابسته‌بودن به خانواده‌ی پدری یا مادری یکی دیگر از مسائل مهمی است که در جلسات آشنایی قبل از ازدواج باید مشخص شوند.

اگر خانم یا آقا به‌شدت به مادر یا پدر یا هر دو وابسته باشند و درعوض طرف مقابل راضی به این وابستگی نباشد، قطعاً مشکلاتی پیش خواهند آمد. اگر آقا یا خانم عادت داشته باشد که در طی هفته بارها به منزل پدری برود یا بارها آن‌ها را به خانه‌ی خود دعوت کند و طرف مقابل چنین وضعی نداشته باشد احتمالاً دچار نارضایتی از زندگی خواهد شد.


11. چه علایقی دارید؟

علایق هر فرد می‌توانند بخشی از دایره‌ی افکار او را نشان دهند، بنابراین اگر از علایق طرف مقابل بپرسید، قطعاً می‌توانید با کلیت فکر او آشنا شوید. بهتر است که در این زمینه زن و مرد تا حدی با یکدیگر سازگار باشند، اما ضروری نیست که این سازگاری کامل و تمام باشد، حتی اشتراک 50 درصدی هم در این زمینه کافی است.


12. چه دیدگاهی نسبت به بچه‌دار شدن دارید؟

سوال در مورد بچه‌دار شدن، یکی دیگر از سوالات مهم قرار اول و جلسات آشنایی قبل از ازدواج است. سوال اصلی این است که دیدگاه طرف مقابل نسبت به بچه‌دار شدن چیست؟ این سوال یک سری سوال فرعی هم در پی دارد از جمله:

  • چه مدت بعد از ازدواج بچه‌دار شویم؟
  • چه تعداد بچه داشته باشیم؟
  • به بچه‌ی دختر علاقه دارید یا پسر؟
  • چرا به بچه‌دار شدن علاقه ندارید؟ [درصورتی که یک یا هر دو طرف ازدواج مخالف بچه‌دار شدن باشند]

این موارد فقط بخشی از سوالات ضروری اولین قرار یا اولین قرارها برای آشنایی قبل از ازدواج هستند.

کلی پرسش ریز و درشت دیگر می‌توانید از یکدیگر بپرسید، اما قطعاً پرسش‌هایی که در بالا فهرست شدند اساسی هستند و حتی اگر یک یا چند تا از آن‌ها برای شما اهمیتی نداشته باشند، ممکن است برای طرف مقابل بسیار مهم باشند، پس تحت هیچ شرایطی نباید از پرسیدن آن‌ها ابایی داشته باشید.


مهم‌ترین سؤالاتی که در جلسه اول باید بپرسید

چرا آشنایی قبل از ازدواج به این اندازه مهم است؟

بسیاری از پدرومادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بدون آشنایی قبل از ازدواج توانسته‌اند زندگی مشترک تشکیل دهند و اتفاقاً خیلی هم خوب زندگی کنند، پس چرا ما باید این همه به آشنایی قبل از ازدواج اهمیت دهیم؟

این پرسشی است که ممکن است در ذهن درصدی از جوانان وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که پدرها و مادرها و پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در شرایطی متفاوت از شرایط کنونی زندگی کرده‌اند.

نخست آن که «طلاق» در گذشته چندان کار ساده‌ای نبود (از لحاظ تبعات اجتماعی)، اما در حال حاضر ساده‌تر از قبل شده‌است. کمتر کسی از تبعات اجتماعی طلاق هراس دارد، اما در گذشته بسیاری از خانم‌ها به‌خاطر صحبت‌های دوست، آشنا، فامیل و جامعه از طلاق‌گرفتن اجتناب می‌کردند و بنابراین مجبور به تحمل شرایط می‌شدند. البته گاهی این شرایط برای مردان هم وجود داشته و دارد.

دوم آن که در گذشته تحمل زن و مرد بیشتر از زمان حاضر بود. البته منظور کلی است، وگرنه قطعاً زنان و مردانی هستند که تحمل‌شان در حال حاضر بیشتر از تحمل زنان و مردان گذشته باشد.

سوم آن که توقعات جوانان امروزی بسیار بیشتر از توقعات جوانان گذشته است و همین است که در بسیاری از موارد موجبات نارضایتی از زندگی و به‌دنبال آن جدایی را فراهم آورده است.

موارد دیگری هم وجود دارد و خلاصه اوضاع و شرایط کلی ازدواج در دنیای امروز متفاوت از مثلاً 20، 30، 40، 50 و 100 سال گذشته است، بنابراین ضروری است که قبل از ازدواج بسیاری از موارد بررسی شوند و زن و مرد در باب آن‌ها به گفت‌وگو بنشینند و به توافق برسند.

البته منظور از آشنایی قبل از ازدواج بیشتر آشنایی رسمی است و نه آشنایی در چارچوب رابطه‌ی دوستی که معمولاً (البته نه همیشه) نمی‌توان روی آن حساب کرد.


سخن آخر

سوالات مهم جلسات آشنایی قبل از ازدواج را در این نوشتار به همراه یکدیگر مرور کردیم. اگر ازدواج کرده‌اید و در این زمینه تجربه دارید، لطف کنید و تجربیات‌تان را با ما و کاربران شادیما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: لیست سوالات جلسه خواستگاری