چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟


معیارهای ازدواج موفق (راهنمای انتخاب همسر)

معیارهای ازدواج موفق چیست؟ آیا انتخاب کردن یک فرد برای یک عمر زندگی کار آسانی است؟ چه ملاک هایی باید در این انتخاب داشته باشیم؟ آیا دوست داشتن کافیست؟

امروزه پیشرفت های ایجاد شده در دنیای واقعی و مجازی هر روز گزینه های بیشتری را برای انتخاب روبه روی ما قرار داده و با جذابیت خود کار ما را در این انتخاب هم سخت و هم آسان کرده است.

آسان از این نظر که دیگر محدود به افراد محل زندگی یا کار خود نیستیم و سخت به این جهت که حالا با بحران انتخاب بین ده ها گزینه روبه رو هستیم و کار سخت تر شده است.

در ادامه بخوانید: مشاوره ازدواج: قبل از خواندن این مطلب ازدواج نکنید! + سوالات مشاوره


مهم ترین معیارهای ازدواج که باید بدانید

در این مقاله قصد داریم تا مورد معیارهایی صحبت کنیم که انتخاب را برای ما راحت تر می کند، و با ارائه نکاتی به انتخاب بهتر کمک می کند. به پاسخ این سوالات فکر کنید.

1. چرا برای من وقت نداره؟ (اختصاص زمان از مهم ترین معیارهای ازدواج)

ازدواج یک بنای مستحکم است که با صبر و حوصله بسیار ساخته شده و نیاز به مراقبت دارد تا باشکوه دیده شود. یکی از مهم ترین ملاک های ازدواج اختصاص زمان برای همدیگر است. اگر شما یا همسرتان زمان کافی برای یکدیگر ندارید و در اولویت اول هم نیستید زندگی مشترک را آغاز نکنید.

اختصاص زمان یکی از نشانه های داشتن علاقه به همسر بوده و نشانه ای از وابستگی عاطفی بین زوج است.

2. چرا حرفی برای گفتن نداریم؟

اگر مرتب میپرسید که خب دیگه چه خبر؟ حالت چطوره؟ و سر از بحث های روزمره سیاسی و آب و هوا درمیاورید و حرفی برای گفتن ندارید شما به درد هم نمی خورید! ولی اگر ساعت ها صحبت میکنید و بعد از آن باز هم منتظر ادامه صحبت هستید و باز هم صحبت می کنید فرد مناسبی را پیدا کرده اید.

همه افراد به صحبت کردن و بیان کردن افکار و فعالیت های خود علاقمندند و این مسئله به تیپ شخصیتی افراد هم ارتباط زیادی ندارد. چون حتی درون گراترین افراد هم در شبکه اجتماعی کوچک خود دوستان صمیمی دارند.

اگر حرفی برای گفتن ندارید و این موضوع زیاد اتفاق می افتد.
زمان آن رسیده است که به این رابطه شک کنید

البته منظور پر حرفی نیست، هدف این است که در کنار هم با صحبت یا بدون صحبت احساس راحتی کنیم. ولی اگر شما به جایی رسیدید که حرفی ندارید یکی از دلایل آن این است که صحبت های شما برای هم جذاب نیست.

3. کنجکاوی در گذشته همسر؟ (چقدر در مورد گذشته همسر سوال کنیم؟)

معیارهای ازدواج

صحبت در مورد گذشته می تواند برای هر دوی شما خطرناک باشد. می توانید در مورد کلیات گذشته همدیگر بدانید ولی به جزئیات آن وارد نشوید. جزئیات کارهای گذشته فقط یک نتیجه دارد و آن اینکه شما را بدبین کرده و هیچ کمکی نمی کند. توصیه شادیما این است که در مورد کلیات سوالاتی کنید و تمام.

دلیل اینکه ما در مورد گذشته سوال میکنیم قطعا کنجکاوی است ولی این کجنکاوی نباید تبدیل به دردسر شود. دلیل صحبت کلی در مورد گذشته هم این است که بیشتر افراد اگر تغییری نکنند کار گذشته خود را تکرار می کنند.

4. چطور پول دربیاوریم و چطور خرج کنیم؟ (موضوعات مالی از مهم ترین ملاک های ازدواج)

مسائل مالی را جدی بگیریم. یکی از دو دلیل بزرگی که باعث جدایی می شود همین پول است (و دیگری دخالت خانواده ها). در واقع هم راه و روش پول درآوردن موضوع بحث است و هم خرج کردن آن!

کاری نداریم که پول خوشبختی می آورد یا نه ولی می دانیم که با پول می توان هر کاری را بهتر و لذت بخش تر انجام داد و بحثی در آن نیست.

اینکه عشق و علاقه مهم است و در خانه خرابه ای هم می توان زندگی کرد برای چند ماه اول زندگی است، بعد از آن اکثر اختلاف ها بر سر پول است.

یکی از اصلی ترین معیارهای ازدواج موفق داشتن انتظارات مشخص در مورد پول است. همه دنیا برای پول کار می کنند و همه نیاز دارند تا آن را داشته باشند. توصیه شادیما این است که در مورد مسائل مالی ازدواج (دخل و خرج) بطو کامل باهمدیگر صحبت کنید (قبل از خواستگاری) و انتظارات هم را بشنوید.

5. اختلاف بر سر محل زندگی

شما دوست دارید نزدیک پدر و مادر خود باشید و از حمایت آن ها برخوردار باشید ولی همسر شما دوست دارد در کنار خانواده خود باشد یا در محله شمال شهر خانه بگیرید یا حتی دوست دارد باهم مهاجرت کنید!

موضوع دیگری که می تواند دردسر ساز شود کار کردن همسر است که خود پای مسئله جذاب دیگری به اسم حقوق را وسط می کشد. اینکه چه کسی باید کار کند و یا نکند و اگر هر دو سره کار باشند موضوع بچه، حقوق و خرجی ها چه می شود را فراموش نکنید!

6. اول خودشناسی بعد ازدواج

معیارهای ازدواج موفق-خودشناسی

خودشناسی از جمله معیارهای ازدواج است که ما باید قبل از هر چیزی به آن برسیم. تا زمانی که از ویژگی های شخصیتی، اهداف و برنامه های خود برای آینده تصوری نداشته باشیم نمی توانیم یک انتخاب خوب داشته باشیم.

آیا خصوصیات ظاهری و زیبایی و تناسب اندام او برای شما اولویت دارد یا وضعیت مالی و موقعیت شغلی او، یا اینکه داشتن تحصیلات است که اولویت اول شما را تشکیل می دهد.

بیاید صادق باشیم و به این موضوع که از قضا یکی از تصمیمات مهم زندگی ماست کمی بیشتر توجه کنیم و زمان بگذاریم و بنویسیم. معیار های ازدواج خاص شما چیست؟

هدف من در زندگی مشترک چیست؟
چه تصوری از آینده دارم؟
انتظارات من از یک همسر خوب چیست؟

نقش همسر من در زندگی من چیست؟

بعد از اینکه شناخت مناسبی از خود و آینده خود پیدا کردید و مواردی را نیز یادداشت کردید زمان آن می رسد که به شخص رویاهای خود فکر کنید و بگویید که اولا این شخص چه شکلی است؟

البته لزوما داشتن یکی از این ویژگی ها داشتن ویژگی دیگری را نفی نمی کند. نکته مهم این است که در این انتخاب مهم ایده آل گرایی و دنبال بهترین ها بودن لزوما همیشه نتایج خوبی را به همراه ندارد و ممکن است مدت ها منتظر بمانید و آن شخص را پیدا نکنید یا حتی اگر پیدا کنید با شما تناسبی نداشته باشد.

به یاد داشته باشید که انسان کاملی وجود ندارد و برای داشتن یک انتخاب موفق باید هوشمندانه عمل کنید و انتظاراتتان را نسبت به خود و شرایط خودتان تنظیم کنید و فردی متناسب با خودتان را در نظر بگیرید.

7. اختلاف سنی مناسب ازدواج چند سال است؟ (معیارهای ازدواج از نظر جامعه شناسان)

معیار ازدواج صحیح

اختلاف سنی مناسب و مورد توافق اکثر اندیشمندان حوزه های روانشناسی، علوم اجتماعی و رفتاری حدودا 3 تا 7 سال است، البته اگر معیارهای دیگر در حد مناسبی باشد این عدد می تواند بالا و پایین شود.

اختلاف سنی بیشتر از 10 سال اختلاف نسلی ایجاد می کند و ممکن است شما دیدگاه های کاملا متفاوتی با هم داشته باشید و دنیا را دو جور متفاوت ببینید.

در ارتباط با سن مناسب برای ازدواج، نیکلاس ولفینگر پروفسور خانواده از دانشگاه یوتا براساس آمارهای سال 2011 تا 2014 ازدواج در سنین بین 25 الی 34 سالگی را دارای کمترین نرخ طلاق نسبت به دیگر دوره می داند.

طبق تحقیقات او ازدواج زودهنگام دارای بیشترین درصد طلاق بوده و ازدواج های در سن بالای 35 سال در مرتبه بعدی قرار دارند. در واقع به عقیده ولفینگر ازدواج در سال های قبل از 20 سالگی یا بعد از 35 سالگی درصد بالاتری از طلاق را ثبت کرده است.

8. زیبایی در ازدواج چقدر مهم است؟

معمولا اولین جرقه های آشنایی و کشش به سمت جنس مخالف ویژگی های ظاهری و زیبایی اوست که همچون آهنربا می تواند شما را مجذوب خود کند، به همین دلیل زیبایی یکی از معیارهای مهم ازدواج خصوصا برای آقایان است.

سعی کنید فردی را انتخاب کنید که نه زیباترین فرد، بلکه مناسب ترین فرد برای شما باشد (زیبایی موجب توجه دیگران می شود که ممکن است شما دوست نداشته باشید).

حتما شما هم شنیده اید که می گویند زیبایی بعد از مدتی عادی می شود، این موضوع تا حدی درست است ولی این هم درست است که زشتی هیچوقت عادی نمی شود.

در هر حال شما می باسیت این فرد را نه تنها دوست داشته باشید بلکه عاشقانه با او زندگی کنید پس برای اینکه در آینده مشکلی به وجود نیاید فردی را انتخاب کنید که نیاز به زیبایی را در شما ارضا کند و از اینکه او را انتخاب کرده اید رضایت داشته باشید.

کسی را انتخاب کنید که تحسینش کنید وگرنه حس بد در گذر زمان به ندرت تغییر می کند. پس اگرالان کششی به سمت او ندارید بعدا هم نخواهید داشت.

9. معیارهای اخلاقی در ازدواج چیست؟

به نظر برخی افراد، مخصوصا افرادی که ازدواج کرده و مشکل داشته اند ویژگی های اخلاقی از مهم ترین معیارهای ازدواج است و بیشترین تاثیر را در زندگی شما دارد، چرا که اخلاق پسندیده می تواند برای هر مشکلی راه حلی پیدا کند ولی بداخلاقی ها خود ریشه تمامی اختلافات اند.

صداقت، خوش رویی، وفاداری، عدم لجبازی و پرخاشگر نبودن از ویژگی هایی اخلاقی خوب ازدواج است.

توصیه می شود که لیستی برای ارزیابی همسر آینده خود تهیه کنید، خصوصیاتی مانند صداقت، میزان شوخ طبعی، اخلاق (هم در خانواده و هم اخلاق کاری)، میزان اجتماعی بودن و هوش همسرتان موضوعاتی است که باید بدان توجه کنید.

شما می بایست نه در تمامی خصوصیات، بلکه در تعدادی از آن ها نقاط مشترک یا نزدیکی بهم داشته باشید

10. آیا بعد از ازدواج تغییر می کند؟!

امید به تغییر در بعد از ازدواج از شایع ترین تله هایی می باشد که ممکن است گریبان گیر هر فردی شود، در حالی که نه شما و نه هیچ فرد دیگری دوست ندارد تا خیلی از رفتارها و عادت های خود را تغییر دهد.

هیچکس دوست ندارد خود را برای اینکه شما او را دوست داشته باشید تغییر دهد و اگر هم این کار را انجام دهد هرگز فراموش نمی کند.

یادتان باشد که ترک عادت موجب مرض است، پس امید به تغییر نداشته باشید!

از معیارهای مهم ازدواج عدم وجود ویژگی های ناسالم رفتاری و شخصیتی است. اعتیاد، رفتارهای نامناسب جسمی، عدم تعهد و وفاداری یا سوئ استفاده گری از موقعیت و یا نادیده گرفتن شما در زمره این رفتارها می باشد.

در مواجهه با این موارد جدا از میزان عشق و علاقه ای که به او دارید عجول نبوده و عاقلانه تصمیم بگیرید.

11. تفاوت فرهنگی و طبقاتی در ازدواج (معامله نکنید)

همانطور بالاتر گفتیم یکی از دلایل اصلی اختلافات زن و شوهری دخالت خانواده ها است و شک نکنید که اختلاف سطح به آن دامن خواهد زد. ازدواج های دارای اختلاف طبقاتی حتی اگر با عشق سوزان هم شروع شوند خطر گرفتار شدن در اختلافات هم بین دو طرف و هم بین دو خانواده را بیشتر می کند و فشار روانی زیادی دارد.

زندگی واقعی تر از داستان شاهزاده ای بر اسب سفید است. اختلافات مالی حتی در جر و بحث های معمولی بین خانواده ها هم می تواند حس حقارت را در یکی و حس برتری را در دیگری ایجاد کند.

درست است که در نهایت شما قرار است باهم زندگی کنید و نه خانوادهایتان، ولی به دلیل تاثیر عمیق یک انتخاب بر زندگی دو خانواده بهتر است که این موضوعات را جدی بگیرید.

یادتان باشد که زندگی بدون جر و بحث و دعوا تصور شدنی نیست و
زمان دعوا حلوا خیرات نمی کنند!

12. تحصیلات در ازدواج چقدر مهمه؟

حتما شما نیز مطالب زیادی که تحصیلات نشانگر شخصیت افراد نیست را مخصوصا در شبکه های اجتماعی زیاد دیده اید. این موضوع می تواند درست باشد، ولی نمی توان انکار کرد که تحصیلات و شرکت در کلاس های درسی و محیط فرهنگی تاثیری بی چون و چرا بر اکثر افراد می گذارد.

اگر شما تحصیل کرده اید و اولویت شما کار و مطالعه و ارتقای خودتان است و سپس به فکر تفریح و سرگرمی هستید، ممکن است همسر شما دقیقا برعکس شما باشد.

البته اگر با او صحبت کنید مطالعه را کاری ارزشمند می داند ولی شاید 10 سال است که یک کتاب هم نخوانده!

افراد تحصیل کرده بطور معمول منش، افکار و رفتارهای متفاوتی را در محیط متفاوتی تجربه می کنند که در زندگی و شغل آن ها هم تاثیر گذار است و عدم توجه به تحصیلات در معیارهای ازدواج خود ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد حس نارضایتی در شما شود.

13. اطمینان از سلامت روان و جسم از معیارهای مهم ازدواج است

معیار ازدواج

مشورت با خانواده و آشنایان و استفاده از تجربیات آنان و همچنین استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی از کارهای عاقلانه قبل از هر گونه تصمیم جدی در زندگی است.

مطمئن شوید که زمان کافی برای شناخت همسر آینده خود اختصاص می دهید و از نظر جسمی و روحی شناخت کافی از او دارید و بعد انتخاب کنید. اگر فردی تمامی معیارهای ازدواج را داشته باشد و حتی فراتر هم باشد ولی پرخاشگر باشد او را رها کنید.

ازدواج با فردی که از سلامت روانی مناسبی برخوردار نیست زیان های جبران ناپذیری دارد، به همین دلیل انجام تحقیقات از محل زندگی، دوستان و محل کار افراد از گذشته های دور اهمیت داشته و دارد.

فردی که سلامتی روانی ندارد ابتدا باید درمان شود. به یاد داشته باشید که برخی از پرخاشگری ها و رفتارهای نامناسب را که تصور می کنید بعد از ازدواج می توانید اصلاح کنید ممکن است هیچوقت تغییر نکنند.

14. تفاهم در ازدواج چقدر مهمه؟ (یک مطالعه علمی)

تد هادسون استاد دانشگاه تگزاس در مطالعه ای بر روی زوج هایی که مدت ها از ازدواج آن ها گذشته به این نتیجه رسید زوج هایی که بعد از ازدواج به نوعی از زندگی زناشویی خود ناراضی هستند موضوع عدم تفاهم و عدم وجود شباهت های رفتاری را عامل اصلی می دانند.

در حالی که افراد گروه دیگر که از زندگی رضایت دارند ارتباط موثر با یکدیگر را عامل اصلی خوشبختی خود مطرح می کنند نه صرفا شباهت های ظاهری مثل غذای مورد علاقه به اسم تفاهم!

بنابراین ایجاد ارتباط مناسب و موثر بین طرفین است که می تواند یک ازدواج خوب را رقم بزند نه تکیه بر شباهت های اخلاقی و رفتاری و تفاهم ظاهری.

15. معیارهای ازدواج از نظر روانشناسی

براساس پژوهش دیگری از دکتر جان گاتمن گفت و گوی سازنده و لذت بخش با همسر در میزان احساس خوشبختی در زندگی تاثیر زیادی دارد.

به عقیده گاتمن اگر زن و شوهر در کاری باهم همکار باشند یا بخشی از فعالیت های زندگی را باهمدیگر انجام دهند در ایجاد این ارتباط موثر موفق تر خواهند بود.

مثبت اندیشی، همفکری و حمایت بی دریغ از هم پیوند قوی بین شما ایجاد می کند.

به این موضوع توجه کنید، ما همه علاقمندیم تا فردی ارزش فعالیت های ما را درک کرده و حامی و مشوق ما باشد، این در ذات انسان است که دنبال تشویق و تایید است و هر چه شدیدتر باشد عشق و علاقه نیز بیشتر خواهد شد.

البته منظور این نیست که وجود تفاهم بین زوج ضروری نیست، ، تاکید ما در این مقاله این است که به موضوعات مهم تری مثل علاقه همسرتان به شما و رویاهای شما و برنامه هایی که در زندگی دارید و اینکه او چقدر می تواند حامی و مشوق شما باشد توجه کنید.

16. قوانین دعوای زن و شوهر (چه کسی باید کوتاه بیاید؟)

زندگی مشترک یعنی اینکه من آماده ام تا کوتاه بیایم. اگر شما از افرادی هستید که ارزش بسیاری به کلمه “من” میدهید و از این “من” کوتاه نمی آیید و اگر برخلاف میل شما عمل شود ناراضی می شوید پس بدانید که شما برای ازدواج و زندگی مشترک آمادگی ندارید.

این موضوع را می توانید در مورد همسر آینده خود هم امتحان کنید و ببینید که آیا او براساس “ما” رفتار می کند یا این کلمه را به ظاهر گفته و در عمل به افکار خود و “من” بیشتر پافشاری می کند.

17. ازدواج از روی تنهایی ممنوع!

از روی تنهایی فردی را انتخاب نکنید. تنهایی می تواند سخت و غیر قابل تحمل شود ولی انتخاب فردی دیگر صرفا به دلیل فرار از تنهایی همانقدر می تواند خطرناک باشد که چشم بسته به داخل آتش رفتن.

شما باید در موقعیت مناسب و نبود مشکل به این انتخاب مهم دست بزنید و بار خوشحالی در زندگی را بر روی دوش دیگری نیندازید. در واقع زمانی که شما خود را دوست دارید و از زندگی رضایت دارید بهتر انتخاب می کنید. انتخاب از روی نیاز و کمبود اشتباه است.

18. بهترین مزاج برای ازدواج؟ (گرم مزاجی و سرد مزاجی در ازدواج)

معیارهای ازدواج موفق-گرم مزاجی

یکی از معیارهای ازدواج که کمتر بدان توجه شده و معمولا سوال نمی شود نوع مزاج است. انتظارات جنسی در افراد با مزاج های سرد و گرم باهم متفاوت است و اگر توجه نشود می تواند مشکل آفرین باشد.

گرم مزاجی در مردان می تواند به صورت انرژی زیاد برای حرکت، جنبش و پیشرفت بروز کند و خلق مردانه آن ها را تقویت کرده و در مواقع عصبانیت به صورت خشم زیاد خود را نمایان کند. در طرف دیگر گرم مزاجی در زنان روحیات زنانه آن ها را پر رنگ تر کرده و احساسات را بیشتر می کند.

اگر شما سرد مزاج هستید و با فردی گرم مزاج ازدواج کنید، شما فضایی ساکت و تحرک کم را دوست دارید ولی او به دنبال کارهای پر هیجان برای تخلیه انرژی خود است.

آرامش زیاد شما و هیجان سرشار او قالب یک خانواده می تواند باعث کلافه شدن شما و کسل شدن او شود. ارضای نیازهای جسمی و روانی در زمان انتخاب کم اهمیت به نظر می رسد ولی یکی از بزرگ ترین دلایل جدایی است!

بهتر است با کسی ازدواج کنید که مزاجی مشابه شما دارد


نکته پایانی

پیشنهاد شادیما این است که سعی کنید حتما عاشق شوید و بعد ازدواج کنید، چونکه بدون عشق همه معیارها مصلحت اندیشی است.

ولی نکته اصلی این است که شما معیارهای ازدواج موفق را می دانید و عاقلانه تصمیم خواهید گرفت و همین اطلاع از نحوه انتخاب درست به شما کمک می کند که برای تداوم این عشق در آینده بکوشید و با کمک همدیگر انتخابی درست داشته باشید.

در نهایت اگر عاشق شده و به فکر انتخاب افتادید سعی کنید که این انتخاب بدون هیچ عجله ای صورت گیرد چون تب عشق در ابتدای خود سوزان است و با گذر زمان می توانید بهتر فکر کرده و منطقی تر تصمیم بگیرید.

در ادامه بخوانید: این سوالات خواستگاری را حتما بپرسید! راهنمای کامل سوالات خواستگاری

نظر شما چیه؟ چه معیارهای دیگه ای میتونه مهم باشه که بهتره بدونیم. از تجربیاتتون برای ما بگید.