همان‌طور که پیش‌تر در نوشتار راهنمای کامل برنامه‌ریزی عروسی اشاره کردیم انتخاب بهترین آرایشگاه یکی از مهم‌ترین مقدمات مراسم عروسی است و اگر بخواهیم مراسمی عالی و بدون عیب‌ونقص داشته باشیم، لازم است حتماً ماه‌ها پیش از مراسم، آرایشگاهی مناسب را انتخاب و برای روز عروسی وقت رزرو کنیم. اما معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس کدام‌اند و چطور می‌توانیم بهترین سالن آرایش عروس را با توجه به بودجه و شرایط خود پیدا کنیم؟ در این نوشتار به همین موضوعات خواهیم پرداخت.

ضرورت انتخاب آرایشگاه عروس مناسب

بدیهی‌ست که لباس و آرایش عروس در مراسم عروسی توجه تقریباً تمامی حاضران در مجلس را به‌خود جلب می‌کنند. همچنین ازآن‌جا‌که برای بیشتر عروس‌ها مراسم عروسی شبی استثنایی‌ست، فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به این شب اهمیت زیادی دارند و البته لازمه‌‌ی خوب ‌ازآب‌درآمدن عکس‌ها و فیلم‌ها داشتن لباس و آرایشی زیباست. برای داشتن آرایشی زیبا بایستی آرایشگر و آرایشگاهی مناسب را انتخاب کرد. این یعنی انتخاب آرایشگاه عروس باید کاملاً به‌صورت آگانه انجام شود و نباید این کار را به‌عنوان یک کار دم‌دستی در نظر گرفت. در ادامه به مهم‌ترین معیارها و فاکتورهای انتخاب آرایشگاه عروس خوب اشاره خواهیم کرد.

حتما بخوانید: بایدها و نبایدهای آرایش عروس

معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس

فاکتورهای مهم در انتخاب آرایشگاه عروس

1- شهرت آرایشگاه معیار خوبی نیست

بسیاری از زوج‌ها برای انتخاب آرایشگاه عروس به شهرت آن آرایشگاه اعتماد می‌کنند و بدون بررسی شخصی، نوبتی برای روز عروسی از آن آرایشگاه می‌گیرند؛ آن هم اغلب با دشواری و اصرار زیاد به‌علت ترافیک کاری.

این درحالی‌ست که شهرت یک آرایشگاه یا داشتن فالوورهای زیاد در اینستاگرام معیارهای خوبی برای انتخاب آرایشگاه عروس نیستند. آرایشگاه‌های معروف لزوماً خدمات باکیفیتی ارائه نمی‌دهند و احتمال این‌که علی‌رغم دریافت مبلغ زیادی از شما نتیجه‌ای نامطلوب تحویل‌تان دهند کم نیست. بنابراین بهتر است به شهرت یک آرایشگاه اعتماد نکنید و حتی اگر به مشهورترین و گران‌ترین آرایشگاه شهرتان هم می‌روید از کیفیت خدمات و مهارت آرایشگران آن مطمئن شوید.

معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس

2- آلبوم نمونه‌کارهای آرایشگاه‌ها معیارهای خوبی نیستند

در بیشتر موارد آرایشگاه‌ها تصاویری را به‌عنوان نمونه‌کار در آرشیو خود دارند که گلچین‌شده از بهترین‌ها هستند، آن هم با استفاده‌ی حرفه‌ای از نرم‌افزاهای ویرایش عکس برای هرچه بهتر جلوه‌دادن نمونه‌ها. بگذریم که این امکان هست که همه یا بعضی از نمونه‌های موجود در آلبوم اصلاً کار خود آرایشگاه نباشند.

اگر می‌خواهید نمونه‌کار آرایشگاه را ببینید بهتر است در یکی از روزهایی که احتمال می‌دهید در آن روز آرایشگاه عروس دارد سرزده به آن مراجعه کنید و از نزدیک کیفیت کار آرایشگاه را ببینید و بسنجید.

دقت داشته باشید که به مراسمی که خودِ آرایشگاه‌ها به‌عنوان بازدید مشتریان از عروس‌ها، چه در فضای مجازی و چه به‌صورت واقعی، برگزار می‌کنند هم نمی‌توان اعتماد کرد، چرا که این مراسم بیشتر با آرایش افرادی خاص، با چهره‌های خاص مثلاً مدل‌ها، برگزار می‌شوند و نمی‌توان گفت نتایج آن‌ها روی صورت و موهای تمامی افراد با همین کیفیت خواهد بود.

معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس

3- آرایشگر مهم‌تر از آرایشگاه است

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب بهترین آرایشگاه عروس این است که هنر آرایشگری که درنهایت کار آرایش شما را انجام می‌دهد بخش عمده‌ی نتیجه‌ی کار را رقم می‌زند، نه مکان آرایشگاه یا تجهیزات آن. البته که این فاکتورها نیز اهمیت خود را دارند، اما اهمیت آن‌ها به اندازه‌ی مهارت آرایشگر نیست.

آرایشگر عروس باید بامهارت، دقیق، هنرمند و البته خوش‌اخلاق باشد، درغیراین‌صورت این امکان وجود دارد که نتیجه‌ی مطلوب را به شما ندهد. بنابراین در تحقیقات خود درباره‌ی بهترین آرایشگاه عروس حتماً مطمئن شوید آرایشگری با ویژگی‌هایی که گفتیم کار آرایش شما را انجام می‌دهد و حتی پیشنهاد می‌کنیم در قرارداد خود با آرایشگاه بندی را اضافه کنید که براساس آن آرایش شما تنها توسط آرایشگری که انتخاب کرده‌اید انجام شود.

در انتخاب آرایشگر به گواهینامه‌های مربوط به دوره‌های آموزشی او و مدارکی که در این ارتباط دارد توجه کنید و سعی کنید بفهمید او واقعاً چقدر مهارت و تجربه دارد. در ضمن برخورد خوب و اخلاق خوش آرایشگر فاکتورهایی هستند که شاید در نگاه اول آن‌چنان مهم به‌نظر نیایند، اما اهمیت زیادی دارند. موقعیتی را تصور کنید که در آن درست چند ساعت مانده به عروسی زیر دست یک آرایشگر بد اخلاق هستید درحالی‌که از آرایش قسمتی از صورت‌تان رضایت ندارید. چنین موقعیتی می‌تواند اضطراب و استرس مربوط به مراسم عروسی را چند برابر کند و حتی شما را کاملاً به‌هم بریزد.

تعجب نکنید، چنین برخوردهایی از سوی آرایشگران با عروس‌ها نادر که نیستند هیچ، بسیار هم رایج اند. بسیاری از آرایشگرهایی که برخورد خوب و اخلاق خوش ندارند گمان می‌کنند عقل کلی هستند که تمامی رموز آرایش عروس را می‌دانند، درست برعکس شما که هیچ‌چیز درباره‌ی آرایش نمی‌دانید و درنتیجه به شما اجازه‌ی هیچ اظهارنظری درباره‌ی آرایش‌تان نمی‌دهند. پس حتماً آرایشگری را انتخاب کنید که بتوانید با او راحت باشید، نظر خود را حین انجام کار به او بگویید و درصورتی که ناراضی هستید آن را ابراز کنید. یکی از مشخصه‌های یک آرایشگر عروس خوب درک موقعیت روانی عروس است و حق شماست که چنین توقعی از او داشته باشید.

نکته‌ی دیگر آن‌که شمار زیادی از آرایشگرها به‌صورت دائمی در یک آرایشگاه کار نمی‌کنند و در ایام هفته در آرایشگاه‌های مختلف هستند، درصورتی‌که آرایشگر خاصی را سراغ داشتید از خودِ او درباره‌ی بهترین آرایشگاهی که می‌تواند در آن آرایش عروس شما را انجام دهد سوال کنید.

سالن آرایش عروس

4- بهداشت آرایشگاه عروس معیار مهمی است

آرایشگر، مواد آرایشی، وسایل و تجهیزات آرایشگاه با اعضای حساس صورت و پوست در ارتباط هستند و از همین روی بهداشتی‌بودن محیط یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس است. حین سنجش کیفیت آرایشگاه گشتی در آن بزنید و بهداشت وسایل و تجهیزات آن را بررسی کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آرایشگاه که رعایت بهداشت در آن حساس‌تر است، سالن اپیلاسیون است، پس اگر قصد دارید از خدمات اپیلاسیون آرایشگاه استفاده کنید حتماً به این قسمت توجه ویژه داشته باشید.

5- دسترسی به تالار و آتلیه را از نظر دور ندارید

یکی دیگر از معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس موقعیت مکانی آن است. این معیار در شهرهای بزرگ اهمیت بیشتری دارد، چرا که دشواریِ رفتن از آرایشگاه به آتلیه و تالار می‌تواند زمان زیادی بگیرد و در برنامه‌ریزی مراسم عروسی مشکل ایجاد کند.

موقعیت مکانی مناسب برای آرایشگاه کاملاً بستگی به برنامه‌ریزی شما دارد. به‌عنوان مثال اگر قرار است طبق عادت معمول داماد بعد از پایان آرایش عروس برای رفتن به آتلیه دنبال او برود، بهتر است مسیر رفتن از آرایشگاه به آتلیه بدون ترافیک و تا جای امکان کوتاه باشد.

انتخاب سالن آرایش عروس

6- گول بازاریابی‌ها را نخورید

این‌که بسیاری از آرایشگاه‌ها هزینه‌های سنگین غیرضروری‌ای به عروس‌ها تحمیل می‌کنند حقیقتی‌ست که تقریباً همه از آن آگاه‌اند، اما نکته این‌جاست که این روزها این‌ دسته آرایشگاه‌ها رویه‌ی خود را تغییر داده‌اند و به‌جای گرفتن پول بیشتر از عروس برای همان خدمات در شرایط دیگر، به او پیشنهاد سرویس‌هایی را می‌دهند که در عمل نه ضروری هستند و نه حتی وجود خارجی دارند!

مثلاً فرض کنید آرایشگاه هنگام تعیین نرخ آرایش ناخن‌ها دو برنامه به شما پیشنهاد می‌کند که یکی شامل کاور ناخن و دیگری شامل کاشت ناخن است و به شما می‌گوید که اولی جدیدتر، به‌روزتر، بهتر و البته گران‌تر است. در شرایط این‌چنینی بسیاری از عروس‌ها ترجیح می‌دهند مبلغ بیشتری پرداخت کنند، اما نتیجه‌ی ایده‌آل بگیرند. این درحالی‌ست که در مثال ما کاور ناخن و کاشت ناخن تقریباً یکی هستند و اختلاف قیمت چندانی نیز با هم ندارند.

از سوی دیگر بعضی از آرایشگاه‌ها با تعرفه‌های بسیار زیاد خود این احساس را به فرد القا می‌کنند که خدماتی بسیار متفاوت و باکیفیت ارائه می‌دهند، درحالی‌که در بسیاری از موارد نتیجه‌ی کارشان راضی‌کننده نیست. پس در انتخاب آرایشگاه مناسب برای عروسی مراقب بازاریابی‌های دروغین باشید و حتماً پیش از انتخاب از چند آرایشگاه درباره‌‌ی خدمات عروس‌شان قیمت بگیرید.

سالن آرایش عروس

چند نکته‌ی ریز ولی مهم پیرامون انتخاب بهترین آرایشگاه عروس

1- درصورت امکان از آرایشگاهی برای مراسم عروسی وقت بگیرید که به شما امکان تست آرایش و گریم پیش از مراسم را می‌دهد.

2- فریب ظاهر آرایشگاه را نخورید، دکوراسیون لوکس لزوماً به‌معنی کیفیت کار و بهداشت محیط نیست.

3- پیش از وقت‌گرفتن از آرایشگاه مطمئن شوید که آرایشگاه از مواد آرایشی باکیفیت و اصل استفاده می‌کند.

4- بعضی از آرایشگاه‌ها برای بیشترکردن ارزش خدمات خود و دریافت بیشترین بیعانه از شما اصرار زیادی روی پرشدن وقت‌شان دارند. اگر مراسم شما در مناسبت رسمی خاصی نیست، بهتر است در پرداخت بیعانه و بستن قرارداد به این بازارگرمی‌ها توجه زیادی نکنید و عجولانه تصمیم نگیرید.

5- بهتر است در انتخاب پکیج‌هایی که بعضی آرایشگاه‌ها به عروس‌ها پیشنهاد می‌کنند دقت کافی داشته باشید، چرا که در بسیاری موارد این پکیج‌ها شامل خدمات غیرضروری ‌اند و درصورت عدم‌استفاده از آن‌ها هزینه‌ی کمتری را متحمل خواهید شد.

معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس

سخن پایانی

در این نوشتار نگاهی به مهم‌ترین معیارهای انتخاب آرایشگاه عروس داشتیم و به نکاتی اشاره کردیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید بهترین آرایشگاه را انتخاب و رزرو کنید. خوشبختانه درحال‌حاضر می‌توان با روش‌های جدیدتری مثل استفاده از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات بیشتری درباره‌ی یک آرایشگاه به‌دست آورد و با تطبیق‌دادن این اطلاعات با آن‌چه در این نوشتار آمد به انتخابی ایده‌آل دست یافت.

در آخر از شما دعوت می‌کنم چنان‌چه تجربه‌ای مفید در این زمینه دارید، آن را با ما و کاربرانِ شادیما به‌اشتراک‌بگذارید. قسمت نظرات مخصوص شماست.