نکات مهم و توصیه های کاربردی برای انتخاب یک لباس عروس عالی


پرسش رایجی که پیش از ازدواج در ذهن بسیاری از عروس‌ها وجود دارد این است که اجاره لباس عروس بهتر است یا خرید آن؟

پاسخ هر شخص به این پرسش تا حدی بستگی به تجربه‌ی خودِ او دارد؛ اما بهتر است تنها به تجربه‌‍ی شخصی اکتفا نکرد و در عوض با درنظرداشتن تمامی جوانب با چشمانی باز بهترین گزینه را انتخاب کرد و به برگزاری مراسمی ایده‌آل نزدیک‌تر شد.

در این نوشتار از مجله‌ی شادیما به این پرسش از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم. خواهیم دید که اجاره لباس عروس بهتر است یا خرید لباس عروس. در ضمن در ادامه راهنمایی مختصر برای خرید، اجاره یا سفارش دوخت لباس عروس نیز ارائه می‌کنیم.

اجاره لباس عروس

اجاره لباس عروس بهتر است یا خرید لباس عروس؟

برگزاری یک مراسم عروسی ایده‌آل مستلزم توجه به همه‌ی موضوعاتی‌ست که به این جشن ارتباط دارند و مسلماً در این میان موضوعاتی مثل لباس عروس که خاص مراسم عروسی هستند اهمیت بیشتری دارند.

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند در مراسم عروسی، لباس عروسی زیبا و باشکوه بپوشند و به‌همین علت با نهایت دقت و وسواس لباس خود را انتخاب می‌کنند.

از سویی برای انتخاب یک لباس عروس خوب باید به فاکتورهای متعددی مانند قیمت لباس عروس، فرم لباس عروس، زمان خرید لباس عروس و بسیاری موارد دیگر توجه داشت، چرا که بی‌اهمیت‌انگاشتن هر یک از این موارد می‌تواند در شب عروسی مشکلی کم‌وبیش جدی و بزرگ ایجاد کند.

اجاره لباس عروس

این‌که آیا بهتر است لباس عروس را بخریم یا کرایه کنیم هم یکی از پرسش‌های مهمی‌ست که باید پیش از دست‌به‌کارشدن برای انتخاب لباس برای آن پاسخی مناسب پیدا کرد. نکات زیر در این راستا کمک‌کننده هستند:

1- اجاره لباس عروس لزوماً بهترین و ارزان‌ترین انتخاب نیست

بسیاری گمان می‌کنند که به‌علت اختلاف بسیار زیاد بین هزینه اجاره‌ی لباس عروس و خرید آن، اجاره بهترین گزینه است.

این درحالی‌ست که قیمت خرید لباس عروس ضرورتاً از قیمت کرایه لباس عروس بیشتر نیست و این امکان وجود دارد که یک مدل لباس عروس هزینه‌ی کرایه‌ی بیشتری نسبت به قیمت خرید مدل دیگر لباس عروس داشته باشد. بنابراین پیش از این‌که با این تصور که کرایه لباس عروس ارزان‌تر تمام می‌شود، دست به انتخاب بین این دو گزینه بزنید، بهتر است ابتدا به پرسش‌های زیر فکر کنید:

  • آیا برای شما یادگاری‌داشتن لباس‌عروس‌تان تا سال‌ها بعد از ازدواج مهم است؟
  • آیا فکر می‌کنید بعد از شما ممکن است یکی از نزدیکان‌تان از لباس عروس‌تان استفاده کند؟
  • آیا توانایی یا امکان فروش یا اجاره لباس عروس بعد از مراسم عروسی را دارید؟
  • آیا مشکلی با پوشیدن لباس کرایه‌ای دارید؟
  • آیا در شهری که زندگی می‌کنید مزون لباس عروسی که لباس عروس ایده‌آل شما را برای کرایه داشته باشد هست؟
کرایه لباس عروس

مسلماً پاسخ پرسش‌های بالا در تصمیم‌گیری درباره‌ی خرید یا اجاره لباس عروس مهم هستند. بهتر است با درنظرداشتن پاسخ این پرسش‌ها و با جمع‌بندی پاسخ‌ها تصمیم نهایی را بگیرید.

برای انتخاب بهترین گزینه بین خرید یا اجاره بهتر است ابتدا بودجه‌ای را که می‌توانید به لباس عروس اختصاص دهید تعیین کنید و سپس با توجه به این بودجه تصمیم‌گیری کنید.

درصورتی‌که بودجه‌ی نسبتاً کمی برای لباس عروس دارید، حتی با مثبت‌بودن پاسخ بیشتر پرسش‌های بالا مجبور هستید لباس عروس را کرایه کنید. هرچند درنظرداشتن بعضی از این پرسش‌ها، مثلاً امکان استفاده‌ی یکی از نزدیکان‌تان از لباس عروس بعد از شما یا توانایی اجاره یا فروش آن، ممکن است افزودن مبلغی بر بودجه‌ی تعیین‌شده و خرید لباس عروس را به گزینه‌ی بهتری تبدیل کند.

گذشته از این اگر می‌بینید که بودجه‌ی کمی برای لباس عروس دارید، اما همچنان اصرار بر خرید لباس عروس به‌جای کرایه‌ی آن دارید، می‌توانید یک لباس عروس نسبتاً ارزان را بخرید تا این‌که یک لباس عروس نسبتاً گران را کرایه کنید.

در ادامه بخوانید: چطور لباس عروس انتخاب کنیم؟

اجاره لباس عروس

2- مزایا و معایب خرید لباس عروس

موارد زیر بعضی از مزایای خرید لباس عروس هستند:

  • با خرید لباس عروس می‌توانید لباس‌عروس‌تان را تا سال‌ها یادگاری داشته باشید و در سالگردهای ازدواج‌تان از آن برای آتلیه استفاده کنید.
  • می‌توانید لباس‌عروس‌تان را به نزدیکان‌تان بدهید و بدین‌ترتیب کمکی در برگزاری مراسم عروسی‌شان کرده باشید.
  • می‌توانید لباس‌عروس‌تان را به خیریه‌ها یا افراد کم‌بضاعت هدیه کنید.
  • با خرید لباس عروس درگیر مشکلات کرایه‌ی لباس عروس مثل پیدانکردن لباس عروس دلخواه برای کرایه، مشکلات مربوط به پاکیزگی لباس عروس کرایه‌ای، تعهد بازگرداندن لباس عروس در موعد مقرر و مانند این موارد نمی‌شوید.
  • با خرید لباس عروس، در مقابل سفارش دوخت آن، استرس خوب‌نبودن کار خیاط و داشتن لباس عروس بد، درست چند روز مانده به عروسی را نخواهید داشت.
اجاره لباس عروس

برخی از معایب خرید لباس عروس هم به قرار زیر هستند:

  • در اکثر موارد خرید لباس عروس نسبت به اجاره لباس عروس گران‌تر تمام می‌شود.
  • لباس عروس لباسی حجیم و سنگین است و نیاز به فضای نسبتاً زیادی برای نگهداری دارد.
  • معمولاً لباس‌های عروس هم مثل سایر انواع پوشاک به‌روز هستند، پس چنان‌چه با هدف هدیه‌ی لباس عروس به دیگران قصد خرید آن را دارید بهتر است به احتمال دِمُده‌شدن لباس هم فکر کنید.

در مجموع می‌توان گفت قابل‌توجه‌ترین عیب خرید لباس عروس گران‌تربودن آن است. قیمت بالای خرید لباس عروس و کاربرد بسیار کم آن در آینده معمولاً بسیاری از افراد را به کرایه‌ی لباس عروس متمایل می‌کند.

درصورتی‌که تصمیم به خرید لباس عروس دارید به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است پیش از مراجعه به مزون لباس با استفاده از منابع مختلف از بهترین مدل‌های لباس عروس با توجه به فرم بدن‌تان و سایر فاکتورهای مهم، مانند سن یا زمان ازدواج اطلاع کسب کنید. فروشنده‌ی مزون درصورت داشتن تجربه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، اما پیشنهادهای او اغلب در راستای فروش لباس‌هایی‌ست که در مزون دارد و لباس‌هایی که در مزون ندارد را به شما پیشنهاد نخواهد داد.
  • دقت داشته باشید که مزون‌های مشهور لزوماً بهترین مزون‌ها نیستند، پس فریب اعتبار مزون‌ها را نخورید و پیش از اقدام برای خرید لباس عروس درباره‌ی قیمت آن تا جای امکان اطلاع کسب کنید.
اجاره لباس عروس

3- مزایا و معایب اجاره لباس عروس

همان‌طور که گفتیم اکثر افراد ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه‌ها، لباس عروس را کرایه کنند. اجاره لباس عروس گذشته از کاهش هزینه، البته نه در تمامی موارد، مزایای زیر را نیز دارد:

  • کرایه لباس عروس – در مقابل سفارش دوخت آن – به زمان کمتری نیاز دارد و این در موقعیت برگزاری مراسم عروسی، که در آن کمبود وقت مشکلی رایج است، مهم خواهد بود.
  • خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی، به‌خصوص درمورد زوج‌های جوان، معمولاً کم‌جا و کوچک هستند و درنتیجه فضای کافی برای نگهداری از لباس‌های حجیم و سنگینی مانند لباس عروس در آن‌ها مشکلی قابل‌توجه است؛ مشکلی که با اجاره لباس عروس از میان برداشته می‌شود.
کرایه لباس عروس

برخی از معایب کرایه لباس عروس به قرار زیر هستند:

  • درصورتی‌که بعد از تحویل‌گرفتن لباس عروس تغییری، مثل پارگی یا لک، روی لباس ایجاد شود شما باید خسارت آن را پرداخت کنید.
  • برای استفاده از لباس عروس کرایه‌ای محدودیت زمانی دارید و درصورتی‌که لباس عروس را در موعد مقرر تحویل ندهید باید جریمه پرداخت کنید. مسلماً این باعث می‌شود درصورت تغییر غیرمنتظره‌ی همه یا بخشی از مراسم عروسی‌تان به مشکل بربخورید. دقت داشته باشید که همیشه چنین نیست که بتوانید با پرداخت جریمه‌ی لباس آن را برای مدت‌زمان بیشتری پیش خود نگاه دارید، چرا که در بسیاری از موارد، به‌ویژه در ایامی که تعداد مراسم عروسی بیشتر است، معمولاً لباسی که شما کرایه کرده‌اید، توسط فردی دیگر بلافاصله بعد از تحویل شما رزرو می‌شود.
  • با کرایه لباس عروس نمی‌توانید جزئیات آن را با توجه به سلیقه و نیاز خود تغییر دهید و تنها تغییراتی اندکی در ارتباط با سایز لباس، آن هم با هماهنگی صاحب مزون، مجاز است.
اجاره لباس عروس

درصورتی‌که تصمیم گرفتید لباس عروس را کرایه کنید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • در بسیاری از موارد کرایه‌ی اکسسوری لباس عروس هزینه‌ای جدا دارد. بهتر است حتماً هنگام کرایه‌ی لباس عروس درباره‌ی اکسسوری‌ها و قیمت آن‌ها هم با مزون به توافق برسید.
  • قبل از تحویل‌گرفتن لباس عروس، نه هنگام پرو لباس، آن را به‌دقت بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ پارگی، لک یا ایراد دیگری ندارد.
  • بهتر است تا جای امکان چندین ماه پیش از مراسم برای کرایه‌ی لباس عروس اقدام کنید.
  • هنگام پرو لباس عروس اجازه دهید لباس حداقل ده دقیقه در تن شما بماند تا بتوانید به‌درستی درباره‌ی اندازه‌ی لباس، راحتی شما در لباس با توجه به فرم و وزن آن و سایر موارد مشابه تصمیم‌گیری کنید. بهتر است در روز پرو اکسسوری و زیورآلات خود را هم همراه داشته باشید تا از هماهنگ‌بودن آن‌ها با لباس مطمئن شوید.
  • می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر لباس عروس تن‌نخورده کرایه کنید.
  • بعضی از مزون‌ها هزینه‌های اتوشویی لباس هنگام تحویل را هم بر عهده‌ی مشتری می‌گذارند و بهتر است در این مورد هم با فروشنده توافق کنید.
  • هرگونه تغییر در لباس عروس بدون هماهنگی با مزون ممنوع و انجام آن مستلزم پرداخت خسارت است.
  • بهتر است درباره‌ی چگونگی نگهداری از لباس عروس اطلاعات کافی کسب کنید تا مجبور به پرداخت خسارت، درصورت آسیب‌دین لباس حین پوشیدن یا درآوردن آن یا طی مراسم، نباشید.
اجاره لباس عروس

4- مزایا و معایب سفارش دوخت لباس

خرید یا اجاره لباس عروس تنها گزینه‌هایی نیستند که پیش روی دارید. یکی از گزینه‌های دیگر برای تهیه‌ی لباس عروس سفارش دوخت لباس عروس است. شما می‌توانید با مراجعه به یک خیاط خوب از ژورنال عروس او مدل دلخواه‌تان را انتخاب کنید و حتی با اعمال تغییراتی روی مدل سفارش دوخت لباس را بدهید.

معمولاً دوخت لباس عروس نسبت به خرید و کرایه‌ی آن گران‌تر تمام می‌شود، اما باز هم همه چیز بستگی به مدل لباس، جنس پارچه، دستمزد خیاط و موارد این‌چنینی دارد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سفارش دوخت لباس این است که بعضی از مزون‌های دوخت لباس این امکان را مشتریان خود می‌دهند که لباسی با خصوصیات دلخواه خود را سفارش دهند، اما درواقع آن را از مزون کرایه کنند و بعد از عروسی آن را برای فروش و کرایه به مزون تحویل می‌دهند. البته هزینه‌ی کرایه‌ی لباس عروس با این شرایط بسیار بالاتر از کرایه‌ی لباس عروس‌های قبلاً دوخته‌شده، حتی اگر تن‌خور اول باشند است.

کرایه لباس عروس

بعضی از دیگر مزایا و معایب سفارش دوخت لباس عروس شامل موارد زیر اند:

مزایای سفارش دوخت لباس عروس

  • با سفارش دوخت لباس عروس می‌توانید درست همان مدل لباس عروسی را داشته باشید که ایده‌آل شماست.
  • با سفارش دوخت لباس عروس می‌توانید لباس خاص و منحصربه‌فرد داشته باشید؛ فاکتوری که برای بسیاری از افراد اهمیت ویژه دارد.
  • سفارش دوخت لباس عروس، در مقابل خرید آن، از این مزیت برخوردار است که در آن می‌توانید خود پارچه‌ی لباس را انتخاب و خریداری کنید و درنتیجه کنترل بیشتری روی مرغوبیت و قیمت آن خواهید داشت.
  • لباسی که برای شما دوخته می‌شود، البته به شرط ماهربودن خیاط، درست با توجه به فرم و سایز بدن شما دوخته شده است و بهتر از هر لباسی به تن‌تان می‌نشیند.
  • با سفارش دوخت لباس عروس، نسبت به خرید لباس عروس، می‌توانید با تغییر جنس پارچه یا فرم آن هزینه‌ها را کاهش دهید و حتی لباس عروس ارزان‌تری داشته باشید.
  • سفارش دوخت لباس عروس همان مزایای خرید لباس عروس، نسبت به کرایه‌ی لباس، را دارد؛ مزایایی مانند مالکیت دائمی لباس و عدم نگرانی نسبت به آسیب‌دیدن آن
  • معمولاً خیاط‌های ماهر پیشنهادهای خوبی برای هرچه بهترشدن لباس با توجه به سلیقه و ظاهر عروس دارند و می‌توانند در داشتن لباس عروسی زیباتر کمک کنند.
کرایه لباس عروس

معایب دوخت لباس عروس

  • دوخت لباس عروس فرایندی زمان‌بر است. شما باید برای خرید پارچه‌ی لباس، انتخاب مدل و اندازه‌گیری، پرو اولیه و پرو نهایی وقت بگذارید و البته ممکن است مجبور باشید دفعات بیشتری را به خیاط مراجعه کنید.
  • زمان بین هر یک از مراحل دوخت لباس در اختیار شما نیست و بدقولی خیاط ممکن است تمامی برنامه‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد.

درصورتی‌که تصمیم به سفارش دوخت لباس عروس دارید بهتر است نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • بهتر است دوخت لباس عروس را به خیاطی ماهر و مطمئن بدهید.
  • حتماً به پیشنهادهای خیاط در انتخاب پارچه و مدل لباس عروس توجه کنید.
  • دوخت لباس عروس به زمان نسبتاً زیادی احتیاج دارد، پس حتماً درصورت وجود محدودیت زمانی آن را از همان ابتدا با خیاط در میان بگذارید.

سخن پایانی

در این نوشتار نگاهی به مزایا و معایب خرید، اجاره و سفارش دوخت لباس انداختیم. شما می‌توانید با آگاهی از این مزایا و معایب و توجه به سلیقه و بودجه‌ی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در ضمن اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی اجاره لباس عروس دارید لطفاً آن را با ما و کاربران شادیما در میان بگذارید.