آیا کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی تفاوت دارد؟ اگر تفاوت دارد، تفاوت‌شان در چیست؟ چگونه می‌توان یک کت‌وشلوار دامادی حرفه‌ای و زیبا تهیه کرد؟

این پرسش‌ها را در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی شادیما با هم بررسی خواهیم کرد. سعی می‌کنیم به‌طور کامل به هر یک از این پرسش‌ها پاسخ دهیم. چنان‌چه به‎دنبال کسب اطلاعات در مورد کت و شلوار دامادی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشتار را از دست ندهید.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

پاسخ پرسش اول یعنی این‌که اصلاً کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی تفاوت دارد یا خیر، مثبت است. بله، کت‌وشلوار داماد متفاوت از کت‌وشلوار معمولی است. داماد باید برای شب عروسی از «تاکسیدو» استفاده کند. اما تاکسیدو چیست؟

تاکسیدو در حالت کلی همان کت‌وشلوار معمولی است، اما تفاوت‌هایی با کت و شلوار معمولی دارد. به‌عنوان مثال، یقه‌ی تاکسیدو از جنس ساتن است، این در حالی است که یقه‌ی کت‌وشلوار معمولی جنسی متفاوت از جنس کل کت ندارد. همچنین دکمه‌ی آستین کت در تاکسیدو نیز از جنس ساتن است.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی
کت‌وشلوار داماد سمت چپ و کت‌وشلوار معمولی سمت راست

در تاکسیدو معمولاً یک نوار باریک در قسمت بیرونی شلوار وجود دارد که آن هم از جنس ساتن است. همچنین عمدتاً با تاکسیدو از پاپیون استفاده می‌کنند، این در حالی است که در کت‌وشلوار معمولاً از کروات استفاده می‌شود.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

البته داماد برای پوشیدن کت‌وشلوار داماد می‌تواند مقداری تغییرات در کلیت تاکسیدو ایجاد کند و این‌گونه نیست که حتماً باید از قوانین تاکسیدو پیروی کند. در ادامه وقتی در مورد راهنمای انتخاب کت و شلوار دامادی صحبت کردیم، به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت.

نکته‌ی دیگری که در مورد تفاوت کت و شلوار دامادی و کت و شلوار معمولی وجود دارد این است که رنگ کت‌وشلوار داماد معمولاً مشکی است، هرچند گاهی از طوسی، سفید، آبی تیره یا سرمه‌ای نیز استفاده می‌شود، اما کت‌وشلوار معمولی در هر رنگی قابل‎استفاده است.

تاکسیدو

دیگر آن که رسم است که با پوشیدن تاکسیدو از پیراهن سفیدرنگ استفاده می‌کنند، اما با کت‌وشلوار معمولی از هر پیراهنی با هر رنگی استفاده می‌شود.

در آخر آن‌که تاکسیدو فقط برای داماد نیست، بلکه کلاً در مراسم‌های رسمی بهتر است از تاکسیدو استفاده شود.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی
تفاوت کت‌وشلوار دامادی با کت‌وشلوار معمولی

راهنمای انتخاب کت و شلوار دامادی

حال که به‎طور خلاصه مروری بر فرق کت و شلوار دامادی و کت و شلوار معمولی داشتیم، نوبت به آن رسیده که به معرفی نکات مهم به‌هنگام انتخاب کت‌وشلوار دامادی بپردازیم:

1- امکان اجاره‌ی کت‌وشلوار دامادی وجود دارد

همانطور که امکان اجاره‌ی لباس عروس وجود دارد، این امکان نیز فراهم است که بتوان کت‌وشلوار دامادی را اجاره کرد. البته اگر برای بودجه‌ی عروسی خیلی در تنگنا نیستید بد نیست که به‌جای اجاره، کت‌وشلوار را بخرید. هم می‌توانید آن را یادگاری نگه دارید و هم آن‌که در مراسم‌های دیگر از آن استفاده کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تاکسیدو یا کت و شلوار دامادی فقط برای داماد نیست بلکه در مراسم‌های رسمی قابل‎استفاده است.

2- کفش ساده، مشکی و براق انتخاب کنید

هر کفشی را نمی‌توان با تاکسیدو پوشید. برای انتخابِ کفشِ کت و شلوار دامادی باید به‌سراغ کفش‌هایی که هیچ تزئینی ندارند بروید. همچنین رنگ کفش باید مشکی باشد. نکته‌ی دیگر آن‌که کفش دامادی معمولاً براق و از جنس ورنی است.

3- به‌دنبال انتخاب پیراهن سفید باشید

پیراهن سفید تاکسیدو

پیراهن سفید رسمی‌ترین نوع پیراهن است و در شب عروسی نیز رایج است که از پیراهن سفید استفاده شود، اما نکته‌ای که وجود دارد و باید به آن دقت شود این است که در طراحی پیراهن سفید نیز می‌توان خلاقیت به خرج داد و آن را از سادگی خارج کرد. خوشبختانه طراحان لباس این کار را کرده‌اند و بنابراین به‌هنگام خرید پیراهن سفید گزینه‌های متعددی پیش‌روی خواهید داشت و حتماً نباید پیراهن سفیدِ ساده انتخاب کنید.

پیراهن سفید پاپیون
مهم‌ترین نکته برای خرید پیراهن دامادی این است که باید یقه‌ی پیراهن از نوع wing tip باشد. این یقه در واقع یقه‌ی مناسب برای استفاده از پاپیون است.

4- محدود به انتخاب یک رنگ نیستید

البته که رسم بر این است که از رنگ مشکی برای تاکسیدو یا کت‌وشلوار دامادی استفاده شود، اما واقعیت این است که نباید محدود به این رنگ ماند و خوشبختانه در دهه‌های اخیر مقداری از سنت فاصله گرفته شده و تاکسیدوهایی با رنگ‌های متنوع عرضه شده‌اند. البته یکی از ویژگی‌های ذاتی تاکسیدو، رسمی‌بودن آن است و بنابراین هر اندازه هم که رنگ‌های تاکسیدو متنوع شده‌اند، باز هم از رنگ‌های رسمی استفاده شده‌است.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، آبی تیره، کرم، سفید، طوسی تیره [نزدیک به خاکستری] و طوسی روشن از جمله رنگ‌هایی هستند که در دهه‌های اخیر برای تاکسیدو استفاده شده‌اند. این رنگ‌ها کاملاً رسمی اند و استفاده از آن‌ها در کت و شلوار دامادی مانع از آن می‌شود که این نوع کت و شلوار از حالت رسمی خارج شود.

5- جلیقه را هم مدنظر داشته باشید

در تاکسیدو کلاسیک نیازی به استفاده از جلیقه نیست، اما در تاکسیدو مدرن یا در واقع کت و شلوارهای دامادی سال‌های اخیر جلیقه هم استفاده می‌شود. واقعیت این است که درصورتی‌که از جلیقه‌ای مناسب استفاده شود، زیبایی کت‌وشلوار دامادی قطعاً بیشتر به چشم می‌آید. بهتر است جلیقه‌ای که انتخاب می‌کنید از لحاظ رنگ کاملاً هم‌رنگ کت‌وشلوار باشد. علاوه‌بر‌این، اگر جلیقه از دکمه‌های صدفی برخوردار باشد بهتر است.

6- از دستمال جیب هم استفاده کنید

هر چیزی که بتواند وقار داماد را افزایش دهد، قطعاً برای شب عروسی مناسب است. دستمال جیب یکی از همین موارد است. بد نیست به‌هنگام اجاره یا خرید کت‌وشلوار داماد نگاهی هم به دستمال جیب داشته باشید.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

دستمال جیب می‌تواند با ایجاد تضاد رنگ موجب زیباتر جلوه‌کردن لباس داماد شود. برای آن‌که دستمال جیب را انتخاب کنید، باید سه فاکتور را در نظر داشته باشید. نخستین فاکتور، رنگ کت است، دومین فاکتور رنگ کلی تِمِ عروسی و سومین فاکتور رنگ پاپیون.

7- دکمه سردست طلایی یا نقره‌ای استفاده کنید

دکمه سردست باوجودی‌که کوچک است، تأثیر زیادی در شیک‌به‌نظر‌رسیدن لباس دارد. بهتر است در شب عروسی از دکمه سردست نیز استفاده کنید. دکمه‌های طلایی و نقره‌ای‌رنگ بسیار شیک و با وقار هستند و بهتر است انتخاب‌تان از لحاظ رنگ، یکی از این دو رنگ باشد. اما در کل، مدل‌های فراوانی برای دکمه سردست وجود دارند که قطعاً با جست‌وجوی مناسب می‌توانید دکمه‌ای باب‌سلیقه‌ی خودتان پیدا کنید.

8- حداقل یک ماه قبل از عروسی، کت و شلوار را انتخاب کنید

بهتر است دو ماه قبل از مراسم عروسی کت و شلوار دامادی را انتخاب کنید، اما اگر به هر دلیلی امکان انتخاب دو ماه قبل از عروسی نبود، حداقل باید یک ماه قبل از عروسی کت‌وشلوار دامادی را انتخاب کنید. هرچه انتخاب کت و شلوار دامادی به روز عروسی نزدیک‌تر باشد، ممکن است نتوانید دقیقاً آن چیزی که می‌خواهید را انتخاب کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌ریزی عروسی، روی لینک کلیک کنید.

تفاوت کت و شلوار دامادی با کت و شلوار معمولی

سخن پایانی

با هم نگاهی به تفاوت کت و شلوار دامادی و کت‌وشلوار معمولی داشتیم و سپس به نکاتی که باید برای انتخاب کت‌وشلوار دامادی در نظر داشت پرداختیم. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفاً آن را با ما و کاربران شادیما در میان بگذارید.