راهنمای انتخاب جدیدترین مدل ها


لباس عروس مناسب افراد چاق، لاغر یا اندامی چیست؟ فرم بدن چه تاثیری در انتخاب لباستان دارد؟ کدام مدل لباس عروس برای افراد کوتاه یا بلند قد مناسب تر است؟ مدل های جدید لباس عروس چیست؟ انواع یقه لباس های عروس چیست؟

در این مقاله از سایت شادیما می خواهیم در مورد معیارهای انتخاب درست لباس عروس براساس فرم اندام شما و مدل های مختلف لباس عروس صحبت کنیم.


فرم بدن شما چیست؟

راهنمای اندام لباس عروس

اولین قدم در انتخاب یک لباس عروس زیبا مشخص کردن فرم بدنتان است و بهترین راه برای فهمیدن فرم بدن ایستادن جلوی آینه است، ولی اگر می خواهید کمی دقیق تر اندازه گیری کنید از متر خیاطی یا حتی یک تکه نخ استفاده کنید.

برای این کار از کسی بخواهید تا اندازه شانه ها، سینه، کمر و باسن شما را اندازه گیری کرده و روی کاغذ بنویسد. سپس تصویر بالا را نگاه کنید و ببینید که فرم بدن شما چیست؟ هنگام پرو لباس عروس باید به فرم بدنی خود توجه کنید.

فرم بدن کمر باریک یا ساعت شنی

نتیجه ورزش و اهمیت به دادن سلامتی و تغذیه مناسب اینجاست که خود را به ما نشان می دهد. فرم کمر باریک برای افرادی می باشد که اندازه کمر آن ها نسبت به باسن و سینه کوچک تر (کمتر از سه چهارم) می باشد.

برای این عروس خانوم ها همه انواع لباس ها مناسب بوده و می توانند بطور کامل براساس سلیقه خود انتخاب کنند و محدودیتی ندارند. لباس هایی که فرم کمر شما را به خوبی نمایش می دهد (مانند مدل ماهی) یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می باشد.

فرم بدن راسته (مستطیل)

عروس خانوم های لاغر یا ورزشکاری که دارای آمادگی جسمانی مناسبی بوده و تقریبا تمامی بدن آن ها (شانه، سینه، کمر و باسن) عرضی نزدیک هم دارد در این گروه قرار میگیرند. همانطور که در تصویر بالا دیدیم این افراد به جز مدل ماهی (Mermaid) که برای افراد کمر باریک مناسب تر است، مابقی مدل ها را می توانند انتخاب کنند.

فرم بدن مثلث برعکس

این عروس خانوم ها که شانه و سینه بزرگ تری نسبت به باسن خود دارند به جز لباس عروس مدل راسته Sheath مابقی مدل ها را می توانند استفاده کنند. این عروس خانم ها می توانند از مدل هایی که از کمر به پایین دامن پهن تر دارند را انتخاب کنند.

فرم بدن گلابی (مثلثی)

در این افراد اندازه باسن نسبت به سینه و عرض شانه بزرگ تر است. این فرم بدن نسبت به دیگر فرم ها در خانم ها بیشتر بوده و لباس های ساده A Line و پرنسسی مدلی مناسب برای آن ها می باشد.

در واقع این افراد باید لباس هایی را انتخاب کنند که قسمت های بالا تنه را برجسته تر کرده و پایین تنه دارای دامنی پهن باشد. لباس های بلند کار شده به دلیل جلب توجه به بالا تنه برای شما مناسب ترند.

برای افراد با بدن گلابی که شانه های پهن دارند استفاده از لباس های آستین دار توصیه نمی شود چون شانه های شما را پهن تر می کند. لباس های یقه هفت باز برای پوشاندن شانه های پهن مناسب تر است.

فرم بدن سیب (دایره ای)

عروس خانم های چاق که اندازه سینه و باسن آن ها بزرگ می باشد در این گروه قرار دارند و برای آن ها نیز لباس های پرنسسی و A Line از بهترین انتخاب ها می باشد. استفاده از لباس هایی که بالاتنه بسته تری داشته و آستین دار هستند باعث لاغرتر دیده شدن می شود.

لباسی که اندازه و فیت بدن شماست (هم از نظر قد و هم از نظر تنگی و اندام) بهترین لباس برای شماست. به اندازه و تناسب لباس با خودتان توجه کنید و نه به عکس های آلبوم یا مدل ها، چون این لباس باید تن شما جذاب باشد و بس.

برای فرم بدنی سیب لباس های دکلته مناسب نیست


انواع مدل های لباس عروس

لباس عروس مدل کلاسیک یا ساده (A Line)

محبوب ترین مدل لباس عروس است که هم در ایران و هم در جهان طرفداران زیادی داشته و علاوه بر زیبایی برای تمامی عروس خانم ها با هر اندامی مناسب است. این مدل که به صورت حرف انگلیسی A است بالا تنه لباس فیت بوده و از کمر به پایین پهن (کلوش) می شود. مدل A Line دارای قابلیت خوبی برای نمایش اندام و اکسسوری های شما می باشد.

لباس عروس مدل پرنسسی (Ball gown)

لباس پرنسسی که در شخصیت های کارتونی و عروسک های دوره کودکی جزئی از خاطرات شیرین شما بود امروز می تواند به واقعیت بپیوندد و در روز عروسی بر تن شما باشد. لباسی که بالا تنه آن فیت است و از کمر به پایین تر مثل چتری بزرگ باز شده و دارای دامنی پف دار است.

این مدل برای افرادی که اندامی مثلثی (گلابی شکل) یا باریک دارند ایده آل است، زیرا دامن بلند آن به پنهان کردن پایین تنه کمک شایانی می کند. البته این مدل می تواند مشکلاتی را برای افرادی که کوتاه قد داشته باشد.

همچنین در صورت انتخاب مدل پرنسسی مطلب تور عروس متناسب با لباس عروس را مطالعه کنید تا تور مناسب را انتخاب کنید.

با این لباس جدا از اینکه قدتان بلند یا کوتاه است شما قد کوتاه تر دیده خواهید شد و این مربوط به طرح و پف دار بودن لباس در پایین تنه می باشد که به این صورت نمایش می دهد. پس اگر قد بلند نیستید از کفش پاشنه بلند استفاده کنید.

لباس عروس مدل ماهی (Mermaid)

مدل پری دریایی یا ماهی از بالا تنه تا زانو تنگ و فیت است و بعد از آن پهن شده یا کلوش می شود. این مدل برای عروس خانم هایی که فرم بدن آن ها به صورت ساعت شنی (کمر باریک) هستند بسیار مناسب است.

این مدل برای افراد دارای فرم بدنی دایره ای (مانند سیب) مناسب نبوده و توصیه می شود انواع دیگر مدل ها را انتخاب کنند.

لباس عروس مدل سلطنتی (Empire)

مدل امپایر از گذشته مورد توجه عروس خانم ها بوده و برای هر نوع اندامی مناسب است. در این مدل نیم تنه ی بالا فیت بوده و پایین تر از کمر دارای یک دامن ساده و کلاسیک است.

لباس عروس مدل راسته (Sheath)

مدل شیک و مدرن لباس عروس که با انواع قبلی خود متفاوت بوده و مناسب افراد کمر باریک و لاغر می باشد. این مدل برای افراد با قد متوسط و بلند مناسب است و شما را بلند قدتر نیز نشان می دهد. این مدل از بالا تنه تا پایین تنه تنگ بوده و دامن آن راسته می باشد. یکی از ویژگی های این لباس این است که آن را می تواند بعنوان یک لباس مجلسی شیک در مراسم های عروسی یا تولد هم بپوشید.

لباس عروس کوتاه (Tea Length)

این نوع لباس برای مراسم هایی مانند تولد، سالگرد ازدواج یا ازدواج دوم (مراسم های کوچک ساده تر یا میهمانی های دوستانه) استفاده می شود. استفاده از تور در این لباس باعث زیباتر شدن استایل شما می شود.

توجه کنید که در این لباس کفش های شما خودنمایی می کند، پس استفاده از کفش های جذاب پاشنه بلند می تواند گزینه خوبی باشد. با این لباس آزادی عمل بیشتری دارید، کمتر خسته شده و می توانید به راحتی برقصید و از میهمانی لذت ببرید.

لباس عروس ترومپت (Trumpet)

لباس عروس ترومپت 2020

این لباس از بالا تنه تا زیر باسن فیت و تنگ می باشد و بعد از آن کلوش می شود (مانند مدل ماهی)، بنابراین برای عروس خانوم های ورزشکار و افرادی که اندامی لاغر و صاف یا کمر باریک دارند مدل مناسبی می باشد.

لباس عروس دانتل

این مدل به دلیل جذابیت خاص خود امروزه بسیار پرطرفدار بوده و محبوب عروس خانم ها می باشد. تور دانتل می تواند هم در بالا تنه و هم در پایین تنه لباس عروس بکار برود. در واقع اگر دنبال لباس پوشیده هستید می توانید از مدل دانتل آستین بلند که در بالا تنه توری شکل است استفاده کنید.

فرم دانتل نیز بسته به حجم گلدوزی بکار رفته می تواند فرم اندام شما را برجسته کند پس به تناسب آن با اندام خود دقت کنید. این مدل معمولا بالا تنه شما را بیشتر جلوه داده و برجسته می کند بنابراین در انتخاب آن تناسب اندام خود را در نظر بگیرید.

حتما بخوانید: چطور تاج عروس مناسب با لباس خود انتخاب کنیم؟


انواع یقه لباس های عروس

یقه لباس عروس

مدل یقه قاشقی (U شکل)

این مدل برای افرادی که صورت پهن دارند باعث ایجاد تعادل در چهره می شود. یقه پهن و باز این لباس با ترکیب سینه های متوسط می تواند جلوه خوبی برای شما ایجاد کند

مدل یقه رومی و یقه ایستاده

اگر عرض شانه های شما پهن و گردن بلند است و کشیده دارید بهتر است برای نمایش زیبایی خود از این مدل استفاده کنید. در مدل رومی یک طرف دارای بند بوده و سمت دیگر دکلته است و مناسب افرادی است که اندازه سینه آن ها متوسط است.

نقطه مقابل این لباس مدل های یقه ایستاده می باشد که برای خانم هایی با شانه های کم عرض و گردن کوتاه مناسب است و به عریض تر دیده شدن شانه کمک می کند و گردن آن ها را بلندتر از واقعیت نشان می دهد

مدل یقه هفت

یقه هفت همه توجهات را به سمت خود می کشاند و همه چشم ها را به خود خیره می کند پس از چند جهت می تواند مفید باشد. اول برای افرادی که پایین تنه چاق دارند می تواند توجه را به سمت بالا تنه ببرد.

دوم برای خانم های کوتاه قد مفید است چون آن ها را کشیده تر و بلند تر نشان می دهد و سوم برای افراد کمر باریک مناسب است و زیبایی اندام آن ها را به رخ می کشد.

یقه هفت برای افرادی که بالا تنه چاق یا سینه های بزرگ دارند اصلا پیشنهاد نمی شود.

مدل یقه دکلته

یقه دکلته در لباس عروس بند ندارد و به صورت ایستاده است. این مدل در خانم های با سینه بزرگ و با شانه های پهن تر مناسب تر است و افرادی که اندام کوچک تر و لاغرتری دارند بهتر است از آن استفاده نکنند.

مدل یقه دلبری

این مدل مناسب عروس خانم هایی می باشد که سینه و شانه های آن ها ظریف تر است، همچنین به دلیل تمرکز بر روی سینه بهتر است از گردنبند مناسب استفاده شود تا زیبایی آن دوچندان شود.

مدل یقه قایقی

این برای افرادی که می خواهند لباس عروس پوشیده داشته باشند مناسب است. مدل یقه قایقی به خوبی قفسه سینه شما را می پوشاند و برای همه نوع اندامی مناسب است.

مدل یقه گرد

این مدل که به آن یقه تی شرتی هم می گویند برای افرادی که می خواهند بالاتنه و سینه آن ها کمتر در چشم باشد و سینه کوچکی دارند مناسب است. همچنین اگر گردنبندی بزرگ دارید و دوس دارید همه ببینند این طرح یقه مناسبی می باشد.

لباس عروس مدل یقه هالتر

مدل دور گردنی یا هالتر برای افرادی مناسب است که عرض شانه پهن و سینه های متوسط یا کوچک دارند و برای سینه های بزرگ مناسب نیست چون تمرکز را به سمت سینه و کمر می برد. بنابراین اگر پایین تنه پهن دارید این مدل برای شما مناسب نیست.

لباس های عروس

نکته های تهیه لباس عروسی

آیا لباس های عروس گران قیمت بهتر است؟

دنبال گران ترین لباس عروس موجود در ایران یا حتی در جهان نباشید! گران بودن لزوما به معنی زیباتر بودن نیست. شما می توانید لباس عروس را اجاره کنید، اکسسوری های دوستتان را بگیرید، دسته گل را از آشناها بگیرید و همزمان با رعایت تناسبات آن ها با اندام و ظاهر خود بهترین ترکیب را ایجاد کرده و بدرخشید. به تناسب لباس با محل عروسی، فصل و اندام خود بیشتر از قیمت لباس توجه کنید.

لباس عروس کوتاه یا بلند؟

کوتاه یا بلند بودن لباس عروس ارتباط زیادی با اندام شما و محل برگزاری مراسم دارد. اگر عروسی شما قرار است در منزل و فضایی کوچک برگزار شود بهتر است لباس هایی که دنباله های بلندی دارند را انتخاب نکنید. در غیر اینصورت برای رقص مشکل پیش آمده و به دلیل فضای کم برای شما خسته کننده و برای دیگران آزاردهنده خواهد بود.

اگر مراسم عروسی شما در فضای باز یا در کنار ساحل دریا یا در محلی سرپوشیده برگزار می شود پس شما نیز باید متناسب با همان شرایط لباس خود را انتخاب کنید. دلیل این حرف این است که لباس نامناسب شرایط هرچقدر هم که زیبا باشد طرز فکر دیگران را نسبت به شما تغییر می دهد.

ولی اگر مراسم عروسی شما در تالار برگزار می شود این مشکل را ندارید. البته اگر قد و اندازه کوچکی دارید هم از لباس های بلند استفاده نکنید چون برای شما بیش از حد بزرگ دیده خواهد شد.

آیا لباس عروس حتما سفید است؟ (انتخاب رنگ لباس عروس)

درست است که از گذشته ها رسم بر این است که بگویند عروس را با لباس سفید از خانه راهی می کنند ولی این یک اصطلاح است و منظور این نیست که حتما لباس باید سفید باشد.

امروزه رنگ های دیگری مثل کرم، نباتی، شیری یا سفید چرک یا حتی رنگ های جیغ هم استفاده می شود. خود را محدود به یک رنگ نکنید و لباسی که زیباتر بوده و به پوست شما بیشتر می خورد را انتخاب کنید.

چه زمانی باید لباس عروس تهیه کنم؟

اگر می خواهید لباسی که آرزو دارید را پیدا کنید و قدرت انتخاب بیشتری داشته باشید 5 الی 6 ماه قبل از روز عروسی به فکر تهیه لباس باشد چون انتخاب مهم ترین لباس زندگیتان سخت و زمان بر است.

همچنین اگر زودتر اقدام به تهیه لباس کنید می توانید حراجی های مزون های لباس عروس را دنبال کنید و لباس هایی با قیمت کمتر پیدا کنید.

لباس عروس آستین بلند یا آستین کوتاه؟

کوتاه و بلند بودن آستین لباس دلایل مختلفی دارد. لباس های آستین بلند برای عروس خانم هایی که می خواهند محجبه باشند مناسب است، همچنین برای افرادی که چاق هستند می تواند حجم دست ها را بپوشاند. از طرف دیگر لباس هایی که آستین توری تزئین شده دارند زیبایی دو چندانی را به لباس عروس می دهند. آستین های توری گلدوزی شده دانتل جلوه زیبایی به لباس عروس شما می دهد و جذابیت خاصی دارد.

لباس عروس مناسب افراد چاق

امروزه داشتن اضافه وزن چیز عجیبی نیست. به دلیل تغذیه نادرست و ورزش نکردن همه ما به اندازه ای اضافه وزن داریم و از آن رنج می بریم، حالا این اضافه وزن چه تاثیری بر عروسی ما دارد؟

اگر آنقدر زمان یا انگیزه ندارید که تا روز عروسی لاغر شوید به نکات زیر توجه کنید تا با یک انتخاب هوشمندانه این معضل را باهم رفع کنیم و لباسی مناسب انتخاب کنیم:

  1. یقه لباس خیلی باز نباشد. هر چه کمتر بدن شما در چشم باشد بهتر است. البته یقه خیلی بسته هم همین دردسر را دارد و بهتر است لباسی با یقه متوسط مثل یقه دلبری را انتخاب کنید.
  2. لباس هایی که از کمر به پایین پف دارد بهترین مدل برای شماست. در این لباس ها مشکل پایین تنه کاملا حل می شود. البته اگر همه بدنتان به یک اندازه چاق است لباس مدل ماهی هم که کمرتان را باریک تر نشان می دهد می تواند مناسب باشد.
  3. لباس دکلته ممنوع: لباس دکلته قسمت های مختلف بدن شما مثل سینه، شانه ها و بازوها را برجسته می کند که مناسب نیست و لباس های آستین بلند و پوشیده تر برای شما مناسب تر است.
  4. لباس عروس پفی با بدن تپل خیلی سازگار نیست چون صورت شما هم تپل بوده و باعث می شوند تا بالا تنه شما برجسته تر نشان داده شود و درشت تر دیده شوید.

در ادامه بخوانید:
راهنمای صفر تا صد جهیزیه عروس + لیست کامل جهیزیه به همراه دانلود pdf

نظر شما چیه؟ چه چیزی باعث میشه تا انتخاب خوبی توی لباس عروس داشته باشیم؟

راهنمای-انتخاب-لباس-عروس