مراسم خواستگاری یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر زوج است. در این مراسم آداب و رسوم فرهنگ ایرانی اجرا می‌شود که باید به آن توجه ویژه کرد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زوجین در این مراسم، لباس شب خواستگاری است. در واقع می‌توان گفت همه افراد حاضر در جلسه خواستگاری به لباس دختر و پسر در این مراسم بیشتر توجه می‌کنند. بنابراین این لباس باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم.

لباس شب خواستگاری

لباس پوشیده برای خانم‌ها

همانطور که می‌دانید نوع لباس شب خواستگاری شما نشان‌دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خانوادگی شما و از همه مهم‌تر سلیقه و عادات شما در لباس پوشیدن است. اولین و مهم‌ترین چیزی که برای انتخاب لباس شب خواستگاری باید به آن توجه کنید، میزان پوشش آن است.

درواقع شما باید علاوه بر در نظر گرفتن فرهنگ خانوادگی خود به فرهنگ و آداب و رسوم خانواده طرف مقابل نیز احترام بگذارید. بنابراین اگر با خانواده مذهبی رو به رو هستید بهتر است لباس شب خواستگاری‌تان پوشیده‌تر از عادات معمول پوشش خودتان باشد. بدین منظور می‌توانید از شلوار‌های راسته جنس کرپ یا شانتون استفاده کنید.

لباس خواستگاری

لباس مناسب برای قد بلند یا کوتاه

 اگر قد بلندی دارید بهتر است شلوار گشاد و یا حتی دامن‌شلواری بپوشید. اما اگر قد کوتاهی دارید بهتر است شلوارتان راسته باشد و یا اینکه در قسمت ساق پا کمی تنگ شود. البته به این نکته دقت کنید که افراد چاق بهتر است از پوشیدن شلوار گشاد و چین‌دار در قسمت کمر خودداری کنند. زیرا آن‌ها را چاق‌تر نشان می‌دهد.

از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانید برای لباس شب خواستگاری به عنوان لباس پوشیده برای پوشش پایین‌تنه استفاده کنید دامن‌های پلیسه یا ترک است. این نوع دامن‌ها که مدتی است ترند شده‌اند، علاوه بر پوشش خوب دارای جلوه‌ی زیبایی نیز هستند و تقریبا می‌توان گفت برای اکثر افراد مناسب است. اما افراد چاق بهتر است از دامن پلیسه استفاده کنند. همچنین اگر به پوشیدن دامن کوتاه نیز علاقه دارید می‌توانید از جوراب‌ شلواری‌های ضخیم نیز استفاده کنید. اما توجه کنید که افرادی که پاهایی چاق یا به طور کلی هیکل چاقی دارند بهتر است از این گزینه برای لباس شب خواستگاری استفاده نکنند.

لباس دختر در خواستگاری

اما برای ست کردن با موارد گفته شده می‌توانید از بلوز‌ها و یا شومیز‌های حریر یا ژورژت آستین‌بلند استفاده کنید. این نوع بلوزها و شومیزها هیچ‌وقت از مد روز فاصله نمی‌گیرند و در عین حال مجلسی و مناسب لباس شب خواستگاری نیز هستند.

در صورتی که استخوان بندی لاغر دارید می‌توانید انواع یقه‌دار این بلوز‌ها را استفاده کنید تا کشیدگی گردن شما را به خوبی نشان دهد. از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانید به عنوان لباس بالا تنه برای موارد گفته شده در بالا استفاده کنید کت‌هایی از جنس کرپ است. این کت‌ها نیز همانند دیگر موارد گفته شده هیچ زمانی از مد فاصله نمی‌گیرند و همیشه جلوه و زیبایی خود را دارند.

از همه مهم‌تر این که این نوع کت‌ها رسمی هستند و برای لباس شب خواستگاری بسیار مناسب هستند. کت‌های کرپ در نوع رسمی و اسپورت وجود دارند که هر دوی آن‌ها به عنوان لباس شب خواستگاری مناسب هستند. البته باید گفت که کت‌های اسپورت برای افراد لاغر و کشیده مناسب‌‌تر است و بهتر است آن را با شلوار یا دامن‌ تنگ استفاده کنند.

شما می‌توانید کت کرپ را روی شلوار پارچه‌ای یا دامن تنگ استفاده کنید. لباس بالا تنه مناسب برای دانت‌های پلیسه یا ترک و گشاد، شومیزهای حریر و ژورژت است که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم. همچنین اینکه زیر کت می‌توانید از این نوع شومیز‌ها و یا بلوز‌های گیپور یا دانتل نیز استفاده کنید.

از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانید به عنوان لباس شب خواستگاری پوشیده استفاده کنید پیراهن‌های بلند یا کوتاه همراه با جوراب شلواری است. البته به این دلیل که این لباس‌ها از حالت رسمی کمی خارج هستند چندان پیشنهاد نمی‌کنیم. با این حال بهتر است افراد چاق از پوشیدن پیراهن‌های چین‌دار جدا خودداری کنند.

لباس روز خواستگاری

در صورتی که می‌خواهید در انتخاب لباس شب خواستگاری پوشش موهایتان را نیز حفظ کنید بهتر است از شال‌ یا روسری‌های تک‌رنگ استفاده کنید. سعی کنید از استفاده شال و روسری‌های شلوغ جدا خودداری کنید. همچنین اینکه افرادی که صورت گرد با گونه‌های برجسته و یا صورتی چاق دارند بهتر است از روسری استفاده نکنند.

شال‌ و روسری‌های پلیسه، کاغذی و چروک امروزه ترند دنیا شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای مراسم شب خواستگاری استفاده کنید.

لباس خواستگاری جدید

لباس باز برای خانم‌ها

در صورتی که می‌خواهید لباس‌های آزاد یا باز به عنوان لباس شب خواستگاری بپوشید، باید بگوییم که بهتر است از پوشیدن لباس‌هایی با یقه خیلی باز یا لباس‌های خیلی کوتاه بپرهیزید زیرا این فرم لباس‌ها از حالت رسمی فاصله دارند و گزینه‌ی مناسبی برای مراسم رسمی خواستگاری نیست.

گزینه‌هایی که برای پوشیدن لباس‌های آزاد به عنوان لباس شب خواستگاری وجود دارد عبارتند از: کت‌ها کرپ همراه با شلوار راسته پارچه‌ای یا دامن کوتاه تنگ و در زیر کت می‌توانید از تاپ یا شومیز‌های دانتل یا حریر استفاده کنید. همچنین اینکه می‌توانید از پیراهن‌های کوتاه ساده راسته و یا چین‌دار استفاده کنید اما سعی کنید از پوشیدن‌ پیراهن‌های شلوغ تا حد ممکن خودداری کنید.

از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانید به عنوان لباس شب خواستگاری استفاده کنید پیراهن‌‌هایی است که قد آن‌ها تا ساق پا است. این نوع پیراهن‌ها مدتی است که ترند شده‌اند و برای افراد لاغر و کشیده بسیار مناسب هستند. افرادی که چاق هستند بهتر است از پیراهن‌های کوتاه یا لباس‌هایی با یقه باز و گلدوزی یا جواهر دوزی شده و مدل‌دار استفاده نکنند. این موضوع برای خانم‌هایی که سینه‌های بزرگی دارند نیز صدق می‌کند.

این افراد بهتر است از یقه‌هایی با پوشش متوسط و ساده مثل لباس‌های یقه گرد استفاده کنند. اما در صورتی که به پوشیدن لباس‌هایی با یقه متفاوت یا گلدوزی شده علاقه‌مند باشید می‌توانید از یقه ملوانی نیز به عنوان لباس شب خواستگاری استفاده کنید. افراد لاغر می‌توانند از لباس‌های یقه هفت، یقه قایقی، یقه دلبری و یقه اسکی استفاده کنند تا گردنشان کشیده‌تر شود.

مانتو

لباس مناسب شب خواستگاری برای آقایان

همانطور که می‌دانید رسمی‌ترین و بهترین گزینه برای لباس شب خواستگاری آقایان کت و شلوار است. اما نکات بسیار مهم و ویژه‌ای وجود دارد که در پوشیدن کت و شلوار باید رعایت کنید. سعی کنید کتی که انتخاب می‌کنید بیش از حد تنگ یا گشاد نباشد. به سرشانه کت دقت ویژه کنید که دقیقا فیت شانه‌هایتان باشد و حالت آویزان به خود نگیرد. شلواری که انتخاب می‌کنید نباید خیلی کوتاه باشد و در حد یک یا دو چروک روی کفشتان ایجاد کند. کمربند شلوارتان را دقیقا زیر نافتان ببندید. در صورتی که بالاتر از ناف ببندید شما را قد کوتاه و در صورتی که پایین‌تر از ناف و زیر شکم ببندید شما را چاق نشان می‌دهد.

باید توجه داشته باشید که رنگ جوراب و کمربندتان همخوانی داشته باشد. همچنین باید رنگ کمربندتان با کفش و ساعتتان نیز همخوانی داشته باشد. بهتر است از کمربند با سگک‌های ساده استفاده کنید. در صورتی که لاغر هستید و پاهایی کشیده دارید بهتر است از شلوارهای راسته و کمی تنگ استفاده کنید. اما اگر چاق و یا قدکوتاه هستید حتما از شلوارهای گشادتر استفاده کنید. همچنین اینکه کت‌های کوتاه و اسپورت برای افراد چاق اصلا مناسب نیست.

ساعت دامادی

کمربند‌های باریک کمی اسپورت‌ هستند و برای افراد جوان‌تر مناسب است. در صورتی که کروات می‌بندید باید دقت کنید که طول آن کمی بالاتر از کمربندتان باشد. در صورتی که کروات‌تان کوتاه‌تر از نافتان و یا روی نافتان باشد هیکل شما را بدفرم نشان می‌دهد. بهتر است از بستن پاپیون در مراسم خواستگاری اجتناب کنید. رنگ کروات شما باید با رنگ پیراهن و کت و شلوار شما هارمونی داشته باشد.

اما در صورتی که علاقه به پوشیدن کت و شلوار رسمی ندارید می‌توایند از کت تک اسپورت همراه با پیراهن و شلوار رسمی پارچه‌ای استفاده کنید. پیراهن و شلوار بدون کت اصلا مناسب لباس شب خواستگاری نیست. همچنین اینکه از پوشیدن شلوار جین یا کتان و یا هر نوع شلوار به جر شلوار پارچه‌ای برای لباس شب خواستگاری خودداری کنید.

کت شلوار دامادی

به این نکته نیز دقت کنید که لباس‌های راه راه افقی به عنوان لباس شب خواستگاری برای افراد چاق اصلا مناسب نیستند. اما لباس‌های راه راه عمودی برای لاغرتر نشان دادن افراد بسیار مناسب است. این نکته هم برای آقایان و هم خانم‌ها صدق می‌کند.

رنگ مناسب لباس شب خواستگاری برای آقایان و خانم‌ها

همانطور که می‌دانید رنگ‌های خیلی روشن برای افراد چاق مناسب نیست. بنابراین بهتر است آقایانی که اضافه وزن دارند از رنگ‌های مشکی، طوسی، سرمه‌ای یا قهوه‌ای استفاده کنند. اما خانم‌ها بهتر است برای لباس شب خواستگاری از پوشیدن لباس‌های خیلی تیره پرهیز کنند و سعی کنند از لباس‌های روشن‌تر و شاد استفاده کنند. اما به این نکته توجه کنید که از انتخاب لباس‌هایی با رنگ تند و جیغ جدا پرهیز کنید.

امروزه رنگ‌هایی تحت عنوان رنگ پاستلی ترند شده‌اند که اتفاقا برای لباس شب خواستگاری بسیار مناسب هستند. این رنگ‌ها که تقریبا اکثر طیف رنگی را شامل می‌شوند دارای تناژی کم‌رنگ و ملیح هستند به شکلی که اصلا خسته‌کننده به نظر نمی‌رسند. از همه مهم‌تر اینکه این نوع رنگ‌ها برای همه افراد مناسب است.

یکی از جدیدترین استایل‌های رنگ لباس استایل مونوکروم است که اخیرا بسیار رایج شده‌اند. در این نوع استایل شما می‌توانید لباس‌ شب خواستگاری‌تان را در یک رنگ اما با تناژهای مختلف استفاده کنید. برای مثال تمام لباس‌های شما صورتی اما در انواع طیف رنگی کم‌رنگ و پررنگ باشد. این استایل در صورتی که درست انتخاب شود بسیار جذاب و شیک خواهد بود.

کت دامادی

کفش مناسب لباس شب خواستگاری برای آقایان و خانم‌ها

تا اینجا انواع لباس‌های مناسب آقایان و خانم‌ها به عنوان لباس شب خواستگاری گفته شد. اکنون می‌خواهیم ببینیم چه نوع کفشی برای افراد در شب خواستگاری مناسب است.

آقایان در صورتی که قد کوتاه دارند بهتر است از کفش‌های چرم رسمی نوک تیز و با کمی لژ بلند استفاده کنند. سعی کنید از پوشیدن کفش‌های نوک مربعی یا گرد خودداری کنید. همچنین اینکه پوشیدن کفش‌های اسپورت یا اسنیکرزها به همراه لباس رسمی شب خواستگاری ممنوع است!

کت و شلوار

اما خانم‌ها بهتر است برای لباس شب خواستگاری همراه با دامن کوتاه یا شلوار بلند و گشاد از کفش‌های پاشنه ‌بلند استفاده کنند. همچنین اینکه همراه با پیراهن بسته به قدتان می‌توانید از کفش تخت یا پاشنه بلند استفاده کنید. اما دقت کنید که پوشیدن کفش‌های پاشنه متوسط یا پاشنه مربعی همراه با پیراهن جلوه جالبی ندارد و هیکل شما را بد فرم نشان خواهد داد.

شلوار

در صورتی که قدتان بلند است و با کفش پاشنه بلند قدتان خیلی بلندتر از داماد می‌شود بهتر است پیراهن، دامن‌های چین‌دار و یا شلوارهای کوتاه و تنگ بپوشید تا بتوانید از کفش تخت استفاده کنید. همچنین اینکه همراه با پیراهن‌های کوتاه چین‌دار یا پیراهن‌هایی که قدشان تا ساق پا است می‌توانید از کفش‌های پاشنه مبلی استفاده کنید که استایلی بسیار دخترانه و جذاب به لباس شب خواستگاری شما می‌دهد.

در صورتی که لباس شب خواستگاری شما شلوغ است بهتر است از کفش‌های تک‌رنگ و ساده استفاده کنید. اما دقت کنید که افراد قد کوتاه یا چاق بهتر است از کفش‌های تخت یا پاشنه مبلی و مربعی استفاده نکنند. کفش‌های نوک‌تیز پاشنه سوزنی تک‌رنگ بسیار زیبا و مجلسی هستند و علاوه بر داشتن استایل رسمی برای همه افراد مناسب هستند.

خانم‌ها توجه داشته باشند که در مراسم خواستگاری هرگز با آرایش غلیظ و یا بدون آرایش ظاهر نشوند. بهتر است آرایشتان را در حد متعادل و متناسب با رنگ لباس و فرم صورتتان انجام دهید و هرگز از رژلب‌های خیلی تیره یا جیغ استفاده نکنید. در صورتی از شال یا روسری استفاده نمی‌کنید بهتر است همراه با لباس‌هایی که یقه آن‌ها کار شده یا مدل‌دار است موهایتان را از پشت ببندید و یا به شکل ساده پشت گردنتان جمع کنید. اما اگر لباس شب خواستگاری‌تان یقه ساده و یا کت و شلوار است بهتر است موهایتان را باز و حالت دار بگذارید. آقایان نیز موهای خود را مرتب و خط ریش خود را صاف کنند و در صورت نیاز حتما به آرایشگاه بروند.

موی داماد

در نهایت اینکه شما با انتخاب لباس شب خواستگاری مناسب با قد و هیکل خود و نیز توجه به آداب و رسوم خانواده‌ها علاوه بر حفظ ظاهر خوب به طرف مقابل خود حس اهمیت داشتن و احترام را القا می‌کنید. شما باید به این نکته واقف باشید که لباس شب خواستگاری می‌تواند بر تصمیمات و ذهنیت افراد تاثیر به سزایی بگذارد. اینکه شما به فرهنگ طرف مقابلتان احترام بگذارید باعث می‌شود که خانواده آن‌ها متوجه شوند که شما فردی با دقت و با ملاحظه هستید. بنابراین نهایت تلاش و توجه خود را در انتخاب لباس شب خواستگاری به کار گیرید.

نظر شما چیست؟ چه لباسی را برای شب خواستگاری می پسندید؟