بی‌گمان انتخاب تالار عروسی، برای هر زوجی یکی از انتخاب‌های مهم و تعیین‌کننده محسوب می‌شود و وجود تالارهای تشریفات متنوع این کار را به‌مراتب دشوارتر می‌کنند. البته اگر هر زوجی بودجه خاصی را برای مراسم عروسی در نظر داشته باشد، قطعاً می‌تواند به تالار موردنظر خود دست یابد اما این‌همه ماجرا نیست. بسیار پیش‌آمده که زوجین در عقد قرارداد تالارعروسی برای برگزاری مراسمشان دقت کافی خرج نداده و به‌جای اینکه خاطره خوشی از مراسم عروسی‌شان در ذهن خانواده‌ها ثبت شود، بیشتر خود به یک مشکل و دردسر تبدیل‌شده است.

بنابراین اگر بدانید که در هنگام عقد قرارداد تالار عروسی به چه نکاتی باید دقت کنید، می‌توانید تا حدود زیادی از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی و یا دریافتی های اضافه جلوگیری کنید. در این مطلب تمام موارد حقوقی که برای عقد درست قرارداد تالار عروسی به آن نیاز دارید، ذکر کرده‌ایم.

چه مواردی باید در قرارداد تالار عروسی ذکر شود؟

ازآنجایی‌که قرارداد تالار عروسی ازجمله قراردادهای خصوصی محسوب می‌شود. طبق ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است. این ماده حاوی اصل آزادی قراردادها است و به حکومت اراده دامنه گسترده تری می دهد و از انحصار عقود معین خارج می کند. به طور کلی اصل آزادی اراده که در ماده 10 قانون مدنی ذکر شده چهار اثر مهم دارد:

  • طرفین می توانند آزادانه شرایط و آثار قرارداد را تعیین کنند؛
  • اثر قرارداد محدود به کسانی است که در قرارداد حضور داشته اند (به استثای موضوع تعهد به نفع ثالث)؛
  • قرارداد به تراضی طرفین منعقد می ­شود و نیاز به تشریفات خاصی ، آنگونه که در برخی عقود معین وجود دارد نیست؛
  • طرفین قرارداد ملزم به رعایت مفاد قرارداد هستند.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از قرارداد برگزاری مراسم آوردیم که در مورد هر بخش آن توضیح می‌دهیم.

قرارداد تالار عروسی

قسمت عمده قراردادهای تالارهای عروسی، مربوط به اطلاعات تالاری است که قرار است میزبانی مهمانان شما را بر عهده بگیرد. اطلاعاتی مانند نام تالار پذیرایی، نام سالن‌های ویژه آن تالار، شماره ثبت، کد اقتصادی، آدرس دقیق محل برگزاری جشن، تلفن و فاکس ممکن است پیش‌نویس شده باشند و تنها، نام مدیر تالار، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس باید ثبت شوند. بخش دوم قرارداد تالار عروسی باید توسط شخص رزرو کننده پر شود. این اطلاعات به شرح زیر است:

  • اطلاعات شخصی رزرو کننده مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره تلفن یا تلفن همراه
  • موضوع قرارداد
  • مکان برگزاری مراسم
  • زمان برگزاری مراسم که شامل روز، ماه و ساعت شروع و پایان مراسم می‌شود
  • غذای سفارش داده‌شده
  • تعداد مهمانان
  • هزینه ورودی
  • پارکینگ
  • عاقد برای خطبه عقد (در صورت داشتن مراسم عقد)
  • اطلاع از وجود برق اضطراری
  • هزینه به ازای هر نفر
  • سیستم‌های صوتی و نورپردازی
  • تعیین کیفیت پذیرایی
  • هزینه‌های جانبی و…

موضوع قرارداد تالار چیست؟

در موضوع قرارداد باید تعیین کنید که دقیقاً برای چه مراسمی قصد رزرو تالار را دارید. اگر تالار را برای نامزدی، عقد یا عروسی می‌خواهید، باید آن را به‌طور دقیق ذکر کنید تا مبادا مراسم شما دچار تأخیر یا تداخل با مراسم‌های دیگر شود.

مکان برگزاری عروسی؛ هرچه نزدیک‌تر بهتر!

یکی از نکات مهمی که در انتخاب تالار عروسی باید به آن توجه ویژه‌ای کنید این است که تا حد امکان تالار عروسی به محل سکونت شما نزدیک باشد. گاهی پیش می‌آید که عروس و داماد خودشان را در زرق‌وبرق تالارها گم می‌کنند و ناگهان به خودشان می‌آیند و می‌بینند فاصله چندین کیلومتری از محل سکونتشان گرفته‌اند و در اولین قدم برای ثبت شیرین‌ترین لحظات برای مهمانانشان، شکست‌خورده‌اند چون ممکن است برای برخی مقدور نباشد.

گاهی نیز این اشتباه بزرگ درنتیجه پیدا کردن یک تالار با قیمت مناسب و پایین پیش می‌آید. اگر جز دسته اول هستید بهتر است بگوییم می‌توانید با هزینه یک مراسم در بهترین و دورترین تالار، یک مراسم با گزینه‌های ویژه در نزدیکی محل سکونتتان برگزار کنید. به‌این‌ترتیب مهمانانتان مجبور نیستند سختی راه را به جان بخرند تا تنها در یک مراسم عروسی شرکت کنند.

البته از منظر هزینه در برخی مواقع جشن عروسی در شهر یا حتی کشوری دیگر برگزار می گردد که مزیت آن مهمامان کمتر و محل اختصاصی تر است که همین کم بودن مهمانان می تواند در هزینه تالار نقشی اساسی داشته باشد.

حتماً از زمان برگزاری مراسم اطمینان حاصل کنید

قطعاً تعیین یک تاریخ دقیق برای مراسم عروسی سخت و غیرممکن است؛ بنابراین حتماً دو تاریخ نه‌چندان دور از هم تعیین و تاریخی را که برایتان اولویت بیشتری دارد در قرارداد ذکر کنید. یادتان باشد که گاهی ممکن است به دلیل حجم بالای رزروهای تالار، رزرو شما در تاریخ مقرر میسر نشود. پس داشتن چند تاریخ از پیش تعیین‌شده می‌تواند در این موارد دست شما را بازتر کند.

البته این موضوع زمانی میسر است که برنامه تالار برای آن روزها خالی باشد. در واقع بسته به نوع تالار و مناسبتی بودن روزها ممکن است برنامه تالار پر بوده و حتی در صف هم بمانید!

نسبت به سرویس غذا حساس باشید اما وسواسی نه!

نسبت به پذیرایی تالار عروسی بسیار جدی و دقیق باشید. منوی غذا را با دقت مطالعه کنید و درصورتی‌که یک منو را انتخاب کردید ولی آن را نیازمند تغییرات دیدید، حتماً آن‌ها را در قراردادتان ذکر کنید. از مسئولان تالار عروسی در مورد شیوه نگهداری غذاها بپرسید و در صورت نیاز به تغییر، آن را ضمیمه قراردادتان کنید.

حتی اگر می‌خواهید سرویس غذا را خودتان تقبل کنید، مراقب باشید که هزینه این سرویس را تمام و کمال از شما نگیرند و مذاکره و رایزنی کنید. البته نیازی نیست زیاد مته به خشخاش دهید و مانند بازرسان بهداشت با آشپزخانه یا سرویس‌دهندگان برخورد کنید. همین‌که کیفیت و خدمات این سرویس مطلع شوید، کافی است.

تالار عروسی

همیشه تعداد مهمانان را کمی بیشتر از تعداد دقیق در نظر بگیرید

حتماً برایتان پیش‌آمده که کسی را به مهمانی دعوت کرده‌اید ولی چند نفر نیز خارج از برنامه به شما اضافه‌شده‌اند. این اتفاق در مراسم‌های مجلل و تالار محور مانند عروسی و عقد بسیار دیده می‌شود. پس برای اینکه از مواجهه با مهمان‌های دعوت نشده شوکه نشوید و دست‌وپای خود را گم نکنید، بهتر است تعداد مهمانان قطعی را لیست کرده و سپس تعدادی را حدس بزنید و در لیست خود قرار دهید.

البته این محاسبات بسیار تصادفی هستند و به همین ترتیب ممکن است درست یا حتی غلط از آب دربیاید. پس خیلی نگران نباشید و هزینه کلان نکنید. البته برای این در خرج نیفتید، می‌توانید حداقل و حداکثر هزینه به ازای هر فرد را محاسبه و سپس تصمیم‌گیری کنید. برای این قسمت باید حتماً با تعرفه‌های تالارهای عروسی آشنایی داشته باشید. چون هزینه‌ای که قرار است به ازای هر فرد حساب شود، شامل هزینه غذا، میز، صندلی، پارکینگ، ورودی تالار و هزینه‌های جانبی می‌شود.

حق سرویس ویژه تالار عروسی چیست؟

تنوع در حق سرویس تالارها متفاوت است. پس بسته به بودجه و ایده آل فکری‌تان آن را انتخاب کنید. خدمات این سرویس شامل:

  • پذیرایی
  • گل‌آرایی
  • شمع آرایی
  •  سرویس‌دهی به مهمانان مانند پذیرایی منظم یا خوش‌آمد گویی
  • اجرای موسیقی زنده
  • نوع پوشش خدمه
  • هماهنگی با عاقد برای خطبه عقد (در صورت داشتن مراسم عقد)
  • آتش‌بازی و … می شود.

حتماً در قرارداد تالار عروسی، هر گزینه‌ای از این سرویس مدنظرتان است مکتوب کنید. چون شما قرار است هزینه آن را بپردازید، پس لازم است نسبت به مکتوب کردن آن حساسیت داشته باشید.

در صورت وجود چند سالن، بررسی‌های لازم را انجام دهید

برخی از تالارهای عروسی به‌صورت مجموعه‌ای هستند و سالن‌های مختلفی دارند. برای انتخاب بهترین سالن، از ویژگی‌های همه آن‌ها سؤال بپرسید ولی بودجه‌تان را فراموش نکنید.

تالار پذیرایی

محدودیت‌های خاص تالارهای عروسی

برخی از تالارهای عروسی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های خاصی دارند که پیش از عقد قرارداد باید راجع به آن‌ها بدانید. برای مثال برخی از تالارهای عروسی نسبت به آتش‌بازی در محوطه نزدیک تالار حساسیت دارند یا برخی، ممکن است برای مواردی مانند ریختن نقل عروس از شما حق نظافت بگیرند. گرچه این ممنوعیت‌ها باید توسط مسئول تالارها جز به‌جز و بدون اینکه حتی شما از آن‌ها بپرسید گفته شود، اما اینکه خودتان هوشمندی به خرج دهید، باعث می‌شود که کمتر سرتان کلاه برود.

در مورد نحوه پرداخت هزینه‌ها مذاکره کنید

اگر شیوه خاصی از پرداخت مدنظرتان است، آن را به‌صورت دقیق در قراردادتان ذکر کنید. برای مثال اگر می‌خواهید پرداخت‌ها را به‌صورت قسطی و با چک پرداخت کنید، بهتر است سررسیدهای دقیق و مشخصی را ضمیمه قرارداد کنید که مبادا زودتر از موعد آن شما دچار دردسر شوید.

گرچه اغلب تالارهای عروسی، یک‌سوم هزینه را پیش از شروع مراسم، یک‌سوم دیگر را چند روز مانده به مراسم و باقی را پس از انجام مراسم از شما می‌گیرند، اما بازهم از گزینه مذاکره استفاده کنید و نتیجه را حتماً به‌صورت مکتوب ثبت کنید و به امضای طرفین برسانید. این کار باعث می‌شود که هر یک از طرفین در صورت تخطی دیگری، حق خود را از طریق قانون به دست آورد.

تالارهای عروسی

نکته مهم در مورد زمان شروع مراسم در تالار

زمانی که می‌خواهید در قراردادتان، ساعتی را برای شروع و پایان مراسم در تالار معین کنید، ساعتی را برای چیدمان و نظافت هم در نظر بگیرید. برای مثال، اگر قرار است مراسم از ساعت 8 تا 11 شب باشد، شما ساعت 5 تا 12 شب را رزرو کنید تا زمان کافی برای نظافت، چیدمان و درنهایت جمع‌آوری نیز داشته باشید.

امکانات تالار برای شرایط اضطراری را بررسی کنید

قطعاً شما باید هر احتمالی را در نظر بگیرید. احتمال اتصالی برق، قطعی برق یا آب و امثال این‌ها. از میزان آمادگی تالار برای مواجهه با این اتفاقات سؤال بپرسید و در صورت کافی نبودن امکانات، سعی کنید از افرادی در آتش‌نشانی کمک بگیرید. گرچه طبق ضوابط جدید، امروزه کمتر تالاری پیدا می‌شود که حداقل وسایل ایمنی را نداشته باشد.

تالار عروسی لوکس

نکات تکمیلی

  • از مسئول تالار در مورد امکان لغو قرارداد و بهای خسارت فسخ قرارداد سؤال بپرسید.
  • مراقب باشید که حتماً نسخه‌ای از قرارداد به شما نیز تحویل داده شود.
  • مسئولین تالار نمی توانند هیچ خدماتی (مانند عکاسی و فیلمبرداری) را به شما تحمیل کنند و این خدمات به انتخاب خود شما می باشد.
  • در مورد میز و صندلی عروس و داماد سؤال بپرسید؛ چون برخی از تالارها این گزینه را به‌عنوان هدیه در نظر می‌گیرند و برخی به‌عنوان سرویسی که باید بهای آن را پرداخت کنید.
  • در خصوص اشیا گمشده و مسئولیت تالار نسبت به آن سؤال بپرسید.
  • درباره مازاد میوه و غذا و اینکه آیا شما اجازه دارید آن‌ها را با خود ببرید سؤال و نتیجه را مکتوب کنید. گاهی پیش‌آمده که تمام پول برای سرویس‌های مراسم پرداخت‌شده اما درنهایت مازاد غذا و میوه به صاحب مراسم تحویل داده نشده است.

در نهایت توصیه می کنیم که قرارداد تالار را به طور دقیق مطالعه کرده و تمامی موارد را بررسی کنید، خواسته های خود را در آن ذکر کرده و یک نسخه برای خود داشته باشید.