مراسم بله برون و هر آنچه که باید درباره آن بدانید


بله برون یکی از پر استرس‌ترین مراسم‌ها برای هر دختر و پسری است که قصد دارند تمام سال‌های باقی عمرشان را باهم تقسیم کنند، مراسم بله برون به منظور گرفتن بله رسمی از عروس، آشنایی بیشتر بزرگترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، برگزار می‌شود؛ در ادامه این مقاله از وبسایت شادیما، به صفر تا ۱۰۰ آمادگی برای مراسم بله برون می‌پردازیم.


مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون چیست
مراسم بله برون چیست

مراسم بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر، به صحبت در خصوص مسائلی مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… می‌پردازند.

 البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.


رسومات مراسم بله برون برای خانواده داماد

اگر بخواهیم در خصوص رسومات این جشن صحبت کنیم، باید سری به فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف بزنیم، چرا که هریک آداب و رسومات خاص خود را دارند، اما از آن‌جایی که این‌کار ممکن نیست؛ در ادامه به رایج ترین و عمومی‌ترین رسومات مراسم بله برون که باید خانواده داماد بدانند می‌پردازیم.

هدیه مراسم بله برون

هدایای بله برون
هدایای بله برون

یکی از رسومات مراسم بله برون، بردن هدیه به خانه خانواده عروس است، هدیه بله برون اغلب شامل یک قواره پارچه پیراهن مجلسی برای عروس (بنا بر تمایل عروس و داماد، می‌توان به جای پارچه، لباس آماده مجلسی نیز هدیه برد)، چادر عروس، یک جلد قرآن مجید، انگشتر نشان بله برون و کله قند است؛ اگر دلتان خواست می‌توانید در کنار دیگر هدایا کیف، کفش و یا مانتو نیز قرار دهید.

هدیه جشن بله برون
هدیه جشن بله برون

هدیه مراسم بله برون باید با سلیقه خاصی تزئین شده باشد، شما می‌توانید تزئین آن را به گل‌فروشی که از آن گل بله برون را میخرید بسپارید و یا اگر در منزل و اطرافیانتان، فرد خوش ذوقی وجود دارد که دستی هم در هنر دارد، تزئین هدایا را به او بسپارید.

تزئین هدیه بله برون
تزئین هدیه بله برون

گل بله برون

یکی از ارکان جدایی ناپذیراین جشن، گل بله برون است، شما باید یکی از زیباترین سبد گل‌ها را انتخاب کنید و برای این مراسم به خانه عروس ببرید، قطعا تا به امروز،  بیشتر با سلیقه یکدیگر آشنا شده‌اید و این اولین مراسمی است که می‌توانید سبد گل را با سلیقه خود و عروستان انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سبد گل را به گونه ای تزئین کنید که بتوان حلقه بله برون را میان گل‌ها جاسازی کرد. در ادامه چند نمونه از زیباترین ایده ها برای سفارش سبد گل بله برون را خواهید دید.

گل جشن بله برون
گل مراسم بله برون
گل مراسم بله برون
گل جشن بله برون

کیک مراسم بله برون

در این مراسم اغلب به جای شیرینی، سفارش کیک مرسوم است؛ کیک بله برون بهتر است نشانه‌هایی از این مراسم خاطره‌انگیز داشته باشد. میتوانید از ایده های کیک بله برون که در ادامه برای شما میگذاریم کمک بگیرید.

کیک بله برون
کیک بله برون
ایده کیک بله برون
ایده کیک بله برون

حلقه بله برون

همان‌طور که می‌دانید، در مراسم بله‌ برون بعد از توافق و گرفتن بله از عروس خانم، باید با اجازه از پدر عروس، حلقه نشان یا حلقه نامزدی را به دست عروستان کنید. حلقه نشان اغلب دخترانه و ظریف است؛ بهتر است این حلقه به سلیقه داماد تهیه شده باشد و عروس قبل از مراسم آن را ندیده باشد. چند نمونه مدل انگشتر نشان بله برون را در ادامه می‌بینید که می‌تواند ایده خوبی برای حلقه بله برون شما باشد.

حلقه نشان مراسم بله برون
حلقه نشان بله برون
حلقه بله برون
حلقه بله برون

رسم و رسومات مراسم بله برون برای خانواده عروس

اگر خانواده عروس هستید، میزبان این جشن شمایید پس باید به خوبی بدانید که باید چه چیزهایی تدارک ببینید؛ در ادامه مهم‌ترین رسومی که باید به عنوان خانواده عروس برای برگزاری مراسم بله برون بدانید را می‌خوانید.

تعداد مهمان را سوال کنید

همان‌طور که میدانید در این مراسم بزرگ‌ترهای عروس و داماد حضور دارند، پس بنابر احترام باید از خانواده داماد در خصوص تعداد مهمان‌ها سوال کنید تا اسباب پذیرایی بی کم و کاست فراهم باشد.

محل برگزاری بله برون

طبق آداب و رسوم قدیمی، رسم است این جشن در منزل دختر برگزار شود، اما اگر منزل کوچکی دارید و تعداد مهمان‌ها بالاست، هیچ‌جای نگرانی نیست. شما می‌توانید این مراسم را به میزبانی خود، اما در یک سالن پذیرایی کوچک برگزار کنید تا فضای کافی برای مهمان‌ها وجود داشته باشد. در اجاره سالن برای مراسم بله برون، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که دسترسی سختی برای مهمانان نداشته باشد.

پذیرایی مراسم بله برون

پذیرایی مراسم بله برون اغلب ساده است، پذیرایی اصلی این مراسم با نوشیدنی براساس فصل (چای، قهوه، آبمیوه)، میوه، شیرینی و کیک است، تهیه نوشیدنی، میوه و شیرینی به عهده خانواده عروس و کیک بله برون به عهده خانواده داماد است.

پذیرایی شام در مراسم بله برون مرسوم نیست، اما اگر دلتان می‌خواهد می‌توانید مهمان‌هایتان را برای شام دعوت کنید و یا با فینگر فود‌های مختلف پذیرایی مختصری داشته باشید.

برای آشنایی با انواع فینگر فودها و طرز تهیه آن ها مطالب زیر را حتما بخوانید:
فینگر فود: 20 مدل از انواع فینگر فودهای ساده و خوش‌طعم
فینگرفود را خودتان در خانه درست کنید | آموزش طرز تهیه فینگر فود خوشمزه

تزئین میز بله برون

شما به عنوان میزبان، با تزئین میز بله برون می‌توانید سلیقه و هنر خود و همچنین ارزشی که برای مهمانان قائل هستید را به نمایش بگذار. بهتر است یک قسمت کوچک از سینی که در آن نوشیدنی سرو می‌شود را مزین به گل و شمعی زیبا کنید، یک تزئین زیبا و ساده می‌تواند گویای سلیقه و مهمان‌نوازی شما باشد.

همچنین ترجیحا از مدل‌های قدیمی گل و یا روبان زدن به دستگیره سینی پرهیز کنید، این مدل ها بیش از آن که زیبا باشد، سینی را شلوغ و آشفته می‌کند.

بهتر است یک میز را به قراردادن هدایای بله برون و کیک اختصاص دهید، یک رومیزی زیبا به رنگ‌های شیری، سفید و یا صورتی روشن که روی آن با گل و شمع تزئین شده، بهترین و زیباترین تزئین است؛ همچنین می‌توانید بسته به ذوق و سلیقه خود، برای تزئین میز از اکسسوری‌های مناسب فصل هم استفاده کنید؛ مثلا برای فصل پاییز یا زمستان، استفاده از میوه درخت کاج و یا برگ‌های ظریف رنگارنگ پائیزی ایده ناب و زیبایی است.

در ادامه چند نمونه تزیین میز بله برون را خواهید دید.

میز مراسم بله برون
تزئین میز بله برون
ایده تزئین میز بله برون
ایده تزئین میز بله برون

نکات دیگری که باید برای میزبانی مراسم بله برون بدانید

جای نشیمن کافی به تعداد مهمانان

مراقب باشید که هیچ یک از مهمانان شما نباید ایستاده و بدون جای مشخص باشند، اگر تعداد مهمان‌ها بیش‌تر از تعداد میز و صندلی است که در منزل موجود دارید، باید به تعداد اضافه مهمان‌ها صندلی و نصف تعداد مهمان ها میز عسلی سفارش دهید تا برای پذیرایی معذب و گیج نشوید.

هماهنگی تایم حضور مهمانان بله برون

تایم حضور مهمانان را هماهنگ کنید، بهتر است مهمانان شما حداقل سی دقیقه زودتر از خانواده داماد در محل برگزاری جشن بله برون حاضر باشند.

جانمایی مناسب خانواده داماد

برای خانواده داماد و مهمانانشان محل مناسبی در نظر داشته باشید که در ورود به منزل شما، برای نشستن سردرگم نشوند.

فیلمبرداری و عکس برداری از بله برون

عکاسی بله برون
عکاسی مراسم بله برون

این مراسم، یکی از خاطره انگیزترین مراسم‌ها برای عروس و داماد است، پس بهتر است تهیه یک دوربین حرفه‌ای و سپردن عکاسی از مراسم به کسی که کار با دوربین را به خوبی بلد باشد را فراموش نکنید.

آهنگ بله برون

اگر دلتان می‌خواهد در این جشن موسیقی داشته باشید، از پیش آهنگ بله برون را آماده کنید تا با حضور مهمانان فراموشتان نشود.

شیرینی مناسب مراسم بله برون

برای مراسم بله برون بهتر است شیرینی مجلسی که خوردن آن سخت نباشد را انتخاب کنید، شیرینی هایی مثل باقلوای روسی، انواع مختلف شیرینی های کره‌ای کوچک برای این مراسم مناسب است.

معرفی مهمانان به یکدیگر

جو سنگین این مراسم ممکن است کمی شما را گیج کند، اما چون میزبان جشن بله برون شمایید، معرفی اولیه مهمانان به یکدیگر وظیفه شماست، پس قبل از مراسم در خصوص معرفی هر یک از مهمانان حاضر در جشن به خانواده مقابل کمی فکر کنید.

در نظر داشته باشید که این یک مراسم کاری یا دانشگاهی نیست، پس لزومی بر بیان عناوین شغلی و تحصیلی مهمانان ضمن معرفی نیست. بهتر است به بردن نام، بیان یک خصوصیت بارز مثبت و نسبت مهمانانتان به خانواده مقابل بسنده کنید. بعد از پایان معرفی خانواده خود، از خانواده داماد بخواهید که مهمانانشان را به شما معرفی کنند.


استایل مراسم بله برون

جشن بله برون اولین جشنی است که نامزدی شما را رسما اعلام می‌کند، پس نباید از اهمیت استایل مراسم بله برون غافل شوید. در ادامه به بررسی  لباس بله برون داماد و عروس می‌پردازیم.

لباس بله برون داماد

شب بله برون برای اولین بار قرار است خانواده عروس شما را ببینند، پس بهتر است بهترین استایلتان را انتخاب کنید. لباس بله برون داماد باید رسمی باشد، رسمی ترین استایلی که می‌توانید برای این شب انتخاب کنید، کت و شلوار مردانه است، البته که بهتر است از کروات هم استفاده کنید، کروات جذابیت مردانه شما را چند برابر و تبدیل به یک جنتل‌من واقعی‌تان می‌کند.

استایل داماد در بله برون
استایل داماد در بله برون

اگر دوست داشتید استایلی به غیر از کت و شلوار را امتحان کنید، برای فصل تابستان، پیراهن سفید، کروات و شلوار مردانه استایل مناسبی است.

همچنین برای فصل زمستان، می‌توانید از ترکیب پیراهن مردانه، پلیور یا ژیله یقه هفت، کروات و شلوار مردانه هم استفاده کنید.

کفش مردانه مناسب بله برون

کفش داماد در مراسم  بله برون
کفش داماد در بله برون

برای داشتن جشن به یادماندنی، متناسب با رنگ کت و شلوارتان، رنگ و جنس کفش را انتخاب کنید؛ همچنین اگر مراسمتان در زمستان یا پاییز است، بوت رسمی مردانه نیز انتخاب مناسبی است. اگر اختلاف قدی‌تان با عروس کم است و یا هم‌قد و کوتاه‌تر هستید، هیچ جای نگرانی نیست، می‌توانید از کفش مردانه لژدار استفاده کنید.

نکته ۱:

استفاده از جوراب را فراموش نکنید، بهتر است رنگ جورابتان برای این مراسم هم‌رنگ کت و شلوارتان باشد.

نکته ۲:

در صورت تمایل، می‌توانید رنگ پیراهن یا کرواتتان را با لباس عروس ست کنید.

نکته ۳:

کمربند را هم‌جنس و همرنگ با کفشتان انتخاب کنید.


لباس بله برون عروس

برای مراسم بله برون بهتر است لباسی شیک و دخترانه بر حسب سلیقه خود و پوشش و فرهنگتان انتخاب کنید. البته اگر اهل لباس های خیلی باز هستید هم بهتر است اولین مراسم خانوادگی رسمی‌تان را با لباس کمی پوشیده تر شروع کنید.

لباس عروس  مراسم  بله برون
لباس عروس در بله برون
لباس پوشیده مراسم  بله برون
لباس پوشیده بله برون

کفش عروس مناسب مراسم بله برون

کفش عروس در مراسم  بله برون
کفش عروس در بله برون

برای انتخاب کفش بله برون باید راحتی را اولویت قرار دهید، کفشی را انتخاب کنید که برای راه رفتن در منزل مناسب بوده و پاشنه خیلی بلندی نداشته باشد.

رنگ کفش جشن بله برون را می‌توانید با رنگ پیراهن، شومیز، تل سر یا اکسسوری های دیگرتان ست کنید.

کفش زنانه مراسم  بله برون
کفش بله برون زنانه

آرایش بله برون

میکاپ عروس در مراسم بله برون
میکاپ عروس در بله برون

میکاپ بله برون باید در عین سادگی، زیبایی‌های صورت شما را چند برابر کند و نقص‌ها را تا حد امکان بپوشاند، بهتر است آرایش بله برون شما غلیظ نباشد و در آن از سایه های تیره و گریم سنگین استفاده نکنید، بنابراین، بهترین مدل میکاپ بله برون لایت و دخترانه است.

آرایش  مراسم  بله برون
آرایش بله برون

مدل مو عروس در بله برون

اگر برای آرایش مو بله برون امکان مراجعه به آرایشگاه را ندارید، می‌توانید خیلی ساده موهایتان را براشینگ کنید، همچنین می‌توانید با دستگاه‌های حرارتی خانگی، مو را کمی فر و یا با اتومو کاملا لخت کنید. مدل مو ساده شما می‌تواند با یک تل گل‌دار یا گل سر مرواریدی زیبایی دوچندانی پیدا کند.

مدل مو دخترانه برای بله برون
مدل مو دخترانه برای بله برون

اگر هم به آرایشگاه می‌روید، می‌توانید از آرایشگرتان بخواهید موهایتان را به شکل یک بافت دخترانه و یا شینیون باز بیاراید.

اگر علاقه دارید موهایتان کاملا بسته باشد، بهتر است مدل مو گوجه ای ساده بالای سر را امتحان کنید؛ شینیون های حجیم و پرکار برای این مراسم توصیه نمی‌شود.

مو عروس در مراسم  بله برون
مدل مو عروس در بله برون

اکسسوری عروس در مراسم بله برون

اکسسوری و زیور آلاتی که برای مراسم بله برونتان انتخاب می‌کنید باید ساده و دخترانه باشد، حتی اگر سرویس طلای بسیار زیبا و خیره کننده ای دارید، بله برون فرصت مناسبی برای استفاده از آن نیست. ست یا نیم ست ظریف طلا یا نقره، می‌تواند انتخاب مناسب تری باشد.

بهتر است در بله برونتان از زیورآلات بدلی استفاده نکنید چون ممکن است بدنتان به این بدلیجات حساسیت دهد و این مسئله ظاهر چندان مناسبی برایتان ایجاد نخواهد کرد.


در مراسم بله برون باید در خصوص چه مسائلی صحبت کنیم؟

همان‌طور که ابتدای مقاله گفته شد، در این مراسم در خصوص قول و قرارهای بین خانواده عروس و داماد صحبت می‌شود؛  مهم ترین مسئله مهریه عروس است اما علاوه بر مهریه، در مراسم بله برون در خصوص تاریخ مراسم عقد، عروسی، محل زندگی عروس و داماد، شروط ضمن عقد، جهیزیه و رسوم مختص هر قومیت نیز صحبت می‌شود.


سخن آخر

فراموش نکنید که جشن بله برون، محل ارزش گذاری عروس و داماد نیست، پس هرگز شیرینی این جشن را به کام خود تلخ نکنید؛ شرایط را به خوبی بسنجید و عاقلانه تصمیم بگیرید. بهتر است قبل از مراسم عمومی، یکدیگر را با نقطه نظرات خانوادگی هم آشنا کنید تا امکان بروز تنش و اختلاف را در این مراسم به صفر برسانید.

 در شب بله برون از بزرگترهایی که در مجلس حضور دارند به رسم ادب، نظرخواهی و در آخر تصمیم نهایی را اعلام کنید.

اگر تجربه جالبی از مراسم بله برون خود یا دوستانتان دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید