حس می‌کنید دچار عشق یک طرفه شده‌اید؟


گاهی پیش می‌آید علی‌رغم عشق و علاقه‌ای که صرف یک نفر می‌کنیم، درنهایت از رفتارها و بی‌توجهی‌هایش این واقعیت تلخ را درمیابیم که آن‌طور که بایدوشاید دوست داشته نمی‌شویم.

گرچه ممکن است شخص مقابل ما ذاتاً فردی سرد مزاج باشد، اما کمتر موردی وجود دارد که هیچ شعله از آتش عشق را از خود بروز ندهد. اگر شما نیز حس می‌کنید دچار یک عشق یک طرفه شدید، یک‌نفس عمیق بکشید.

راه‌حل‌های بسیاری برای برگرداندن ورق زندگی شما و عاشق کردن معشوقتان وجود دارد. اگر هیچ‌یک از این راه‌حل‌ها نیز نتوانستند جرقه ای در فرد مقابلتان ایجاد کند، بازهم ‌جای نگرانی نیست؛ زیرا راه‌هایی نیز برای فراموش کردن در دسترس است که این مطلب هردوی آن‌ها را شامل می‌شود. پس با ما همراه باشید.


عشق یک طرفه چیست؟

پیش از اینکه وارد جزییات شویم، بگذارید کمی در مورد مفهوم عشق یک طرفه و تفاوت‌های آن با عشق واقعی بحث کنیم.

عشق یک طرفه، احساسی است که در آن ‌یکی از زوجین، تمام توجه، فداکاری و درک و محبت خود را صرف معشوق خود می‌کند اما در ازای آن کوچک‌ترین محبتی را دریافت نمی‌کند. البته گاهی ممکن است معشوق به سبب شرایط به وجود آمده خودآگاهانه این عشق و محبت را رد کند.

عشق یک‌طرفه حقیقتی است که در بسیاری از زوجین به چشم می‌خورد اما گاهی علاقه بیش‌ازحد به یک نفر، پذیرش این موضوع را سخت می‌کند و ممکن است به امیدها و سراب‌های ذهنی‌شان، حتی تن به ازدواج دهند؛ بنابراین هرچه زودتر یک شخص متوجه شود که دچار عشق یک طرفه شده است و بدون انکار، برای حل یا فراموش کردن آن قدمی بردارد، زودتر به نیمه گمشده واقعی خود که در بخش دیگری از سرنوشتش ایستاده است، می‌رسد.

همچنین بخوانید: عشق دو طرفه

نشانه های عشق یک طرفه

عشق  یک طرفه

عیب‌های معشوقتان را نمی‌بینید

اینکه فکر کنید معشوقتان کاملاً بی‌عیب و نقص است می‌تواند اولین نشانه‌ای باشد که به شما هشدار گرفتاری در عشق یک طرفه را بدهد. اگر نسبت به پذیرش عیب‌های معشوقتان مقاومت می‌کنید یا کاملاً آن‌ها را توجیه می‌کنید، باید به رابطه‌ای که در آن حضور دارید، کمی شک کنید.

رابطه‌تان، طراوت و شادابی شما را گرفته است

زمانی که در ازای تعهدات و احساسات کوچک و بزرگی که در اختیار معشوقتان گذاشته‌اید، هیچ نتیجه یا بازخوردی را دریافت نمی‌کنید، این یعنی یک جای کار رابطه‌تان می‌لنگد و باید بیشتر آن را زیر نظر بگیرید.

اولویت زندگی‌تان فقط معشوقتان است

شما یک شخص کاملاً مستقل هستید و به همین ترتیب دوستان و روابط خاص خودتان را دارید. پس اگر ناگهان اولویت‌هایتان را تغییر داده‌اید و به‌جای اینکه زمانی را هم صرف دوستان و خانواده‌تان کنید، تمام فکر و ذکرتان را به معشوقتان اختصاص داده‌اید، باید بدانید که ممکن است در چاه عشق یک طرفه سقوط کنید. مخصوصاً اگر معشوقتان، شما را در اولویت‌های آخر زندگی‌اش قرار داده باشد. این را از زمانی که صرف شما می‌کند باید دریابید.

اولویت زندگی‌اش نیستید

هر شخصی برای خود اولویت‌ها و اهدافی دارد و با توجه به میزان اهمیتشان، برای آن‌ها وقت صرف می‌کند. اگر در هفته کمتر از چند ساعت برای شما وقت می‌گذارد یا زمانی که به آن‌ها نیاز دارید، توجهی از خود نشان نمی‌دهد، بدانید ممکن است در جایگاه‌های آخر اولویت‌هایش قرار داشته باشید.

برای دیدن او همیشه دنبال بهانه می‌گردید

اگر برای دیدن او، چیزی به نام ملاقات غیرمنتظره ندارید و بیشتر مواقع مجبورید او را با بهانه‌های مختلف پای قرار ملاقات بکشید، ممکن است رابطه در حال سقوطی داشته باشید. اینکه حس کنید بدون دیدن او نمی‌توانید روز خوبی داشته باشید، نه‌تنها نشان می‌دهد که شما به معشوقتان وابسته شده‌اید، بلکه می‌توانید زنگ خطری از گرفتاری شما در یک عشق یک طرفه نیز باشد.

به خود امید واهی می‌دهید

گرچه به چشم می‌بینید که او علاقه‌ای به شما ندارد، اما بازهم خود را توجیه می‌کنید و دائماً با امید واهی خود را فریب می‌دهید. یادتان باشد هرچه دیرتر بپذیرید که در باتلاق عشق یک طرفه افتاده‌اید، سخت‌تر می‌توانید با عوارض بعدی آن کنار بیایید.

او را دائماً زیر نظر دارید

مارک منسون، نویسنده کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها در بخشی از این کتاب نوشته است:

گاهی تلاش برای اطمینان از چیزی، نه‌تنها شما را از رنج نجات نمی‌دهد، بلکه خود به یک رنج تبدیل می‌شود.

مارک منسون

زمانی که شما تلاش می‌کنید به یک اطمینان در مورد پارتنر خود دست‌یابید، اغلب زحمت و رنج بسیاری نیز متحمل می‌شوید. شما در شبکه‌های اجتماعی، دنبال ردی از حضور او می‌گردید، کسانی که او را دنبال می‌کنند چک می‌کنید و گاهی حتی آن را به روی پارتنرتان می‌آورید که چرا این شخص را دنبال می‌کند یا چرا درحالی‌که در فلان ساعت آنلاین بوده، جواب شما را نداده است و مشابه آن‌ها. اگر شما هم به‌طور افراطی پارتنرتان را زیر نظر دارید، باید از این کار دست نگه‌دارید. شما با دستان خودتان درحال نابود کردن رابطه تان هستید.

اینکه فردی را دائم زیر نظر بگیرید نشان از بی اعتمادی است و این بی اعتمادی در بیشتر مواقع می تواند نتیجه رفتار بی تفاوت یا مشکوک پارتنر شما باشد.پس مشاهده می کنید که پارنتر شما دغدغه های مشابهی ندارد و کم اهمیت است یا بی تفاوتی هایی در مورد جواب دادن به شما دارد و این نتیجه رفتار نامناسب شما نیست باید به این رابطه شک کنید.

به سرعت خود را می‌بازید

این‌یکی از نشانه‌های وابستگی عاطفی شما به معشوقتان است. اگر او چند ساعت دیرتر از همیشه جواب پیامتان را بدهد یا تماس شما را رد کند، شما بسیار ناامید و افسرده یا بیش‌ازاندازه عصبی می‌شوید و نسبت به معشوقتان واکنش غیرمنطقی بروز می‌دهید. پس اگر همیشه یا بیشتر اوقات این‌گونه رفتار می‌کنید، بدانید که او را به‌جای اینکه به خود نزدیک کنید، از خود دور می‌کنید. این خود نشان از توجه بیشتر شما و احتمال وجود عشق یک طرفه می باشد.

همیشه شما با او تماس می‌گیرید

اگر تنها چند باری پیش‌آمده که شما تماس گرفته‌اید، می‌توان از آن عبور کرد اما اگر او هیچ‌وقت به شما زنگ نمی‌زند، باید هوشیار شوید. چون ممکن است آسیب روحی جدی در انتظار شما باشد.

حالا که با علایم عشق یک طرفه آشنا شدیم به این موضوع می پردازیم که باید چه کاری انجام دهیم تا این شرایط را کنترل یا تغییر دهیم؟ با شادیما همراه باشید.


چگونه عشق یک طرفه را به عشق واقعی و موفق تبدیل کنیم؟

اگر شما این حقیقت را پذیرفته‌اید که دچار عشق یک‌طرفه شده‌اید، به شما تبریک میگوییم. چون قرار است اقدامی مثبت از سوی شما انجام شود.

این اقدام می‌تواند در جهت بهبود رابطه یا فراموشی کامل آن باشد که یعنی شما را تا حد زیادی از بلاتکلیفی خارج می‌کند.

اگر احساس می‌کنید پارتنرتان، همچنان شما را دوست دارد اما شرایطی به وجود آمده که ممکن است به خاطر آن شما را ترک کند یا با شما به سردی برخورد می‌کند، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع از این کار شود.

روش های بهبود رابطه را تا حد زیادی با دقت و حساسیت انجام دهید و فراموش نکنید که این روش‌ها آخرین شانس شما برای ماندن در این رابطه هستند:

چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنم

سعی کنید به یک دوست خوب برای معشوقتان تبدیل شوید

یکی از نکات مهم برای شروع رابطه، این است که دوست خوب یا صمیمی برای معشوقتان باشید. این روش را باید گام‌به‌گام و به‌آرامی انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است فکر کند به‌جای کمک می‌خواهید از کار او سر دربیاورید. پس سعی کنید اعتماد او را جلب کنید.

وسواس نداشته باشید

در ارتباط باکسی که عاشقش هستید، وسواس به خرج ندهید. دوست داشتنتان را با رفتارهای وسواسی بیش‌ازحد کوچک نکنید. همان‌طور که شما برای خود حدومرزی در نظر دارید، معشوقتان هم حریم شخصی خودش را دارد. به بهانه دوست داشتن، به این حریم تجاوز نکنید.

ارتباط خود را با معشوقتان حفظ کنید

اگر ارتباط خود را با کسی که دوستش دارید، کمرنگ یا کاملاً قطع کنید، فرصت این را که او متوجه ارزشمندی شما شود، از خود می‌گیرید. پس به‌طور منظم (نه افراطی) با او در ارتباط باشید و از اینکه او همان زمان به شما پاسخ نمی‌دهد ناامید نشوید.

با خود روراست باشید

پیش از اینکه دست‌به‌کار شوید، باید از احساسات خود مطمئن باشید. از خود درون خود بپرسید که آیا واقعاً تمایل دارد که برای رسیدن به یک عشق واقعی، با عشق یک طرفه بجنگد و آن را شکل دهد؟ پاسخ شما به این پرسش می‌تواند برای ادامه راه به شما انگیزه خوبی دهد.

گاهی دیده‌شده است برخی کاملاً از تعقیب معشوق خود پشیمان شده‌اند؛ زیرا تصور می‌کردند که عشق نافرجامی خواهند داشت. این تفکر زمانی درست است که تلاش شما برای رسیدن به معشوقتان بی‌ثمر باشد. درحالی‌که تسلیم شدن، بدون تلاش و از ترس شکست، فقط نشان‌دهنده انگیزه ناکافی شما برای تبدیل عشق یک طرفه به عشق واقعی است.

تقصیر شما نیست که دچار یک عشق یک طرفه شده‌اید

بسیاری از افراد در مواجهه با عشق یک طرفه، مشکل را در خود جستجو کرده‌اند. درحالی‌که یک طرفه بودن عشق محصول شرایط خاص است نه اشکالات و اشتباه شخصی که گرفتار آن شده است. اگر شما نیز خود را به خاطر گرفتاری در عشقی یک طرفه سرزنش می‌کنید و فکر می‌کنید که به‌اندازه کافی خوب نبوده‌اید، باید بگوییم سخت در اشتباهید.

بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید که به طلافروشی رفته‌اید و قصد خرید یک انگشتر را دارید. شما بین 100 مدلی که طلافروش نشانتان می‌دهد، فقط یکی را انتخاب می‌کنید.

آیا این بدان معناست که 99 انگشتر طلای دیگر ارزش ندارند یا به‌اندازه کافی خوب نیستند؟ پاسخ منفی است؛ چراکه برای همه مدل‌هایی که طلافروش نشانتان داده است، یک‌میزان طلا به‌کاررفته است پس یعنی ارزش یکسانی دارند ولی شما به یکی بیش از همه تمایل داشته‌اید.

پس یعنی شرایطی وجود داشته که باعث شده است شما فقط به یک انگشتر توجه کنید. چنین نگاهی را در عشق یک‌طرفه‌ای که گرفتارش شده‌اید پیاده کنید و بارها با خود تکرار کنید که به‌اندازه کافی خوب هستید.

بگذارید معشوقتان بهترین‌ها را در شما ببیند

در این روش نیازی نیست که کار عجیبی برای جلب‌توجه معشوقتان انجام دهید. تنها کافی است خودتان باشید. بگذارید معشوقتان با خود واقعی شما آشنا شود و شما را بشناسد نه با کسی که هرگز وجود نداشته است و فقط نقش آن بازی شده است.

بی‌شک این خود واقعی نواقصی دارد. پس سعی نکنید این نواقص را نیز پنهان کنید. اگر می‌خواهید معشوقتان را عاشق خودتان کنید، اولین گامی که باید بردارید این است که اعتمادش را جلب کنید و هیچ‌چیزی را از او مخفی نکنید.

فراموش کردن عشق یک طرفه

به معشوقتان احترام بگذارید و از او مراقبت کنید

هیچ‌کس از محبت و احترام آزرده‌خاطر نمی‌شود. پس سعی کنید احساسات خود را در قالب احترام به معشوقتان بروز دهید. این کار نه‌تنها باعث می‌شود به چشم بیایید، بلکه ارزشمندی شما را نیز نشان می‌دهد. مراقبت از شخصیت معشوقتان نیز یک روش بسیار مؤثر برای این است که به معشوقتان، سیگنال عشق برسانید.

کنار او باشید

اگر می‌خواهید معشوقتان به شما توجه کند، لازم است نشانه‌هایی از وجود شما در ذهنش ثبت شود. چگونه؟ تقریباً ساده است.

کافی است در زمان‌هایی که ناراحت است کنار او باشید و از او حمایت عاطفی کنید یا زمانی که بسیار خوشحال است در کنار او حضورداشته باشید. این کار باعث می‌شود که از شما در ذهن او یک رد باقی بماند. ردی که با یادآوری آن، به ارزش شما پی برده می‌شود.

این را به خاطر داشته باشید که افراد معمولاً دوست دارند باکسانی که حمایتشان می‌کند وارد رابطه شود نه کسی که دائماً آن‌ها را تنها می‌گذارد.

دائماً درباره احساسات خود صحبت نکنید

تا زمانی که مطمئن نشده‌اید در مورد احساسی که به معشوقتان دارید صحبت نکنید. برخی گمان می‌کنند که باید احساس خود را هرچه زودتر به معشوقشان بگویند تا مبادا او را از دست دهند. این یک تفکری رایج اما اشتباه است.

زمانی که شما بی‌گدار به آب می‌زنید، اوضاع و شرایط را بدتر و سخت‌تر می‌کنید و به‌جای اینکه او را به خود نزدیک کنید، از خود دور می‌کنید. پس تا زمانی که همه شرایط ایجاد نشده، حستان را در قلبتان و فاصله‌تان را با او حفظ کنید.

توقعتان را کم کنید

این مهم‌ترین قانون برای دوام آوردن در عشق یک طرفه است. تا می‌توانید منطقی فکر کنید و انتظارات زیادی نداشته باشید. در ابتدا به شما گفتیم که برای تبدیل عشق یک‌طرفه به عشق واقعی راه سختی را در پیش دارید، پس با افکار و انتظارات نا به‌جا خود را نبازید و گام‌به‌گام و به‌آرامی حرکت خود را حفظ کنید.


در نهایت، چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم؟

اگر تمام روش‌های ممکن را برای جلب‌توجه معشوقتان را پیاده کردید و هیچ نتیجه‌ای نگرفتید، بهتر است دیگر دست از تلاش بردارید و سعی کنید او را فراموش کنید.

ناراحت نباشید که نتوانستید او را به دست آورید. حتی بالون هم برای اوج گرفتن باید کیسه‌های شنی‌اش را کم کند. پس شما هم برای اینکه اوج بگیرید و زودتر به کسی که واقعاً شما را دوست دارد و اصطلاحاً نیمه گمشده‌تان است برسید، باید معشوقتان را فراموش کنید.

راه‌های مؤثری برای کمرنگ کردن احساسمان به یک شخص وجود دارد که مؤثرترین آن‌ها به شرح زیرند:

با حس عشق و محبت یکطرفه چه کنیم

فاصله‌تان را زیاد کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای فراموش کردن یک شخص یا خاطره، فاصله گرفتن با آن است. البته این فاصله‌گذاری باید هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت عاطفی باشد.

گاهی پیش می‌آید که شما نمی‌توانید فاصله فیزیکی زیادی از معشوقتان بگیرید؛ چون محل کار، تحصیل یا زندگی‌اش با شما مشترک است؛ بنابراین فاصله‌گذاری عاطفی نیز می‌تواند تا حد زیادی در سرد شدن احساستان مؤثر باشد.

اهداف دیگر زندگی خود را به یادآورید

یادتان باشد، شما پیش از اینکه از او خوشتان بیاید، زندگی بسیار عالی داشتید. پس او همه وجوه زندگی شما نیست که با نبودش زندگی شما ویران شود. بخشی از زندگی تجربه کردن است.

پس فقط در همین حد او را به یادآورید (به‌اندازه یک تجربه) و ازاین‌پس به باقی زندگی‌تان برسید. سفر بروید، سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید و با خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید.

فراموش نکنید، شاید شما هم معشوق یک نفر دیگر هستید!

اگر شما معشوقی داشتید که به آن نرسیدید، به این معنی نیست که شخص دوست‌داشتنی نیستید. شک نکنید که شما همین‌الان نیز معشوق یک نفر دیگر هستید. پس فقط کافی است بپذیرید عشق تنها لازمه برای رسیدن دو نفر به یکدیگر نیست. بلکه تقدیر نیز لازم است و قرار نیست زمانی که تقدیر شما و معشوقتان یکی نشده است، در مورد بقیه نیز این اتفاق بیفتد.

به خود و زندگی‌تان دوباره فرصت دهید

دنیا به آخر نرسیده است. پس دوباره عاشق شوید و دوباره تلاش کنید. اگر از ترس شکست عاطفی، احساساتتان را خفه کنید، عملاً زندگی خود را نابود کرده‌اید و اجازه داده‌اید یک نفر با دوست‌نداشتن شما، به‌راحتی به شما و زندگی‌تان آسیب بزند. پس خودتان را آرام کنید و در زمان مناسب دوباره عاشق شوید و تجربه کنید؛ اما این بار کمی محتاط باشید و سریع به کسی دل نبندید.

حتما بخوانید: شکست عشقی | چطور فراموش کنیم و به زندگی ادامه دهیم؟

او برای شما مناسب نبوده است پس فراموش کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای فراموشی عشق بی‌سرانجام، این است که بدانید شخصی که عاشق آن شده‌اید، به شما تعلق ندارد. حق شما یک عشق خالص است نه صرفاً یک نفر که حتی یک‌ذره علاقه نیز نسبت به شما ندارد. پس سعی کنید این حقیقت را بپذیرید که شاید شخص مناسب و عشق حقیقی شما در زمان و مکان دیگری منتظر شماست.

شما چه تجربه‌ای در برخورد با عشق یک‌طرفه داشته‌اید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.